Fast jag tycker egentligen inte alls att det är så stor skillnad mot att måla eller teckna och att använda dagens Style Brushes i exv. Capture One. När man målar eller tecknar väljer man en pensel och en färg eller en passande penna av viss grovlek och med Style Brushes så väljer man ett verktyg och ställer in det som man vill ha det och sedan är det bara att kör igång. Numera behöver man inte ens skapa ett lager eftersom det skapas automatikst i bakgrunden och det är just det som gör att processen blir så naturlig och liknar målning så väl som det gör. Det blir särskilt påtagligt om man har tillgång till en ritplatta.
Visa bilaga 173796
AI kommer in också när masker skapas i förväg med AI Select men det är det ju användaren som styr helt om man vill. I det fall är ju AI-inget självspelande piano (generativ AI) utan användarstyrd och det tycker i alla fall jag är en klar skillnad. Jag har inga problem överhuvudtaget med det senare. Det förra kan jag tycka är kul ibland men det är ju mer som en fiskdamm på ett barnkalas där man inte vet vad man får och hur det blir.
Att låta ett program byta ut exv. en himmel eller går ännu längre är fine för mig, om folk nu vill ägna sig åt sånt bara de står för vad de gör, även om jag nog aldrig kommer ägna mig åt sånt. Det är ändå inget mot vad bl.a. John Hartfield gjorde under Tredje Riket och en del 70-talskonstnärer ägnade sig i Sverige när man gjorde kollage och fotomontage - ofta som politisk satir. De svenska var dock ofta verkligt usla i kvalitet i jämförelse med mästaren Hartfield.
John Hartfield - Sök Bilder (bing.com)