Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför ska jag köpa en fotoutrustning för 50.000 kr - 100.000 kr när en mobiltelefon & AI snart kan göra jobbet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om din iPhone inte längre får uppdateringar så är den i princip lika sårbar. Fast Android är nog populärare att hacka, det är ju så många fler som har sådana mobiler.
Igår visade det sig att chippet som lagrar dom kryptografiska nycklarna i Apples M-series chip låter innehållet ligga öppet i minnet efter att dom lästs, så nu är det nog lättare än någonsin även på en uppdaterad.
Unpatchable vulnerability in Apple chip leaks secret encryption keys | Ars Technica
Jag förstår mycket väl att inte ens en iPhone är 100-procentigt skyddad från hackare men jag uppskattar i det sammanhanget den kontroll som Apple har över mjukvara som en iPhone har tillgång till via App store.

IPhones måste bli mycket sämre jämfört med Android-mobiler för att jag ens skulle överväga en mobil från den senare gruppen.
 
Det är just den kontrollen som blir mindre säker när du slutar få uppdateringar och Play Store och App Store har nog släppt igenom lika lite skit genom åren. Men kan då få App Store att koppla upp sig till dig istället för Apple så kan du få in mycket på telefonen. Får du inte säkerhetsuppdateringar till din Appletelefon kan det hända där också. Ingen gör kryptografiska nycklar som inte är knäckningsbara på ett par år och om dom inte förnyas använder du nycklar som är knäckta.

Det är väl ingen som använder en Mac idag utan både antivirus och antimalware-programvara. Den tiden Apple var så litet att ingen orkade göra elände på den plattformen är förbi.

Men till många hackares lycka lever många Appleanvändare kvar i illusionen. Jag behöver inget säkerhetsbälte för jag kör Volvo är mindre dumt säkerhetstänkande.
 
Det har börjat komma program som ser till att alla din applikationer på datorn håller sig uppdaterade. De är tyvärr i barnstadiet ännu. CCleaner är ett men det kollar bara efter de stora aktörerna. Det räcker med att en duktig hackare hittar ett 2 till tre år gammalt progg så kan det va kört. Och du får sitta där och installera om i 2 - 3 dagar :cool:
 
Jag förstår mycket väl att inte ens en iPhone är 100-procentigt skyddad från hackare men jag uppskattar i det sammanhanget den kontroll som Apple har över mjukvara som en iPhone har tillgång till via App store.

Hur menar du att Apple har mer kontroll där än vad Google har på dom flesta Androidtelefonerna?
En Androidtelefon kan du oftast med hjälp av hackning själv släppa lös från kontrollen, men jag skulle tippa att det är en försvinnande liten del som gör det under 1% är min gissning.
 
Det är väl ingen som använder en Mac idag utan både antivirus och antimalware-programvara. Den tiden Apple var så litet att ingen orkade göra elände på den plattformen är förbi.
Jag har varken antivirus eller antimalware på mina Macar. Har aldrig haft några problem. Så länge jag vet vad jag installerar etc. så verkar det vara lugnt enligt de som vet.
 
Det har börjat komma program som ser till att alla din applikationer på datorn håller sig uppdaterade. De är tyvärr i barnstadiet ännu. CCleaner är ett men det kollar bara efter de stora aktörerna. Det räcker med att en duktig hackare hittar ett 2 till tre år gammalt progg så kan det va kört. Och du får sitta där och installera om i 2 - 3 dagar :cool:

Jag installerar inget sådant i Windows 11, du är nog tryggare med det inbyggda.

Öppna powershell och skriv

winget update
winget upgrade --all

Så får du uppdateringar till det mesta du installerat på din dator, är i princip bara Nikons programvaror som jag får uppdatera manuellt.
 
Hur menar du att Apple har mer kontroll där än vad Google har på dom flesta Androidtelefonerna?
En Androidtelefon kan du oftast med hjälp av hackning själv släppa lös från kontrollen, men jag skulle tippa att det är en försvinnande liten del som gör det under 1% är min gissning.
En Android-mobil tillåter väl att du hämtar och installerar programvaror utanför Google Play store?
 
Tror du, att verka utan att synas är mottot för mycket du inte vill ha på datorn.
För skojs skull så lät jag nu AVG skanna min dator – det var 941 dagar sen jag lät Bitdefender göra samma sak.

Resultatet blev: "No viruses or malware found - 13071 files scanned. You're all clear!"

Kommer nog att fortsätta som vanligt. Kan inte förstå att man idag köper en PC istället för en Mac om man inte har några speciella och underliga krav.
 
Riktiga konserter är ibland jäkligt jobbiga med taskigt ljud, man står för långt ifrån scenen etc. Såg Red Hot Chili Peppers för ett par år sedan i London och upplevde allt det jag nämnde. Kul att ha sett dem live nån gång men bättre upplevelse att glo på en konsert på YouTube faktiskt. Allt är inte svart eller vitt. En konsert på små ställen är guld förstås.

- Jag har gått på hundratals konserter och har aldrig sett en konsert på Youtube som varit bättre än det jag upplevde live. Jag står dock aldrig långt bort.

Angående restaurangbesök: för att man inte kan laga mat eller för att slipper allt bök med att laga mat. Jag älskar själv att laga mat dock men gillar att gå på restaurang också.

- samma här. Kom nyss hem från San Sebastian, ett mat Mecca

Vinyl är som analogt foto – totalt överreklamerat.

- Vinyl handlar om letandet, omslaget, texthäftet, doften, gemenskapen, butikerna, upplevelsen och det varma ljudet. Rätt vinylspelare med rätt nål, preamp och högtalare kan göra underverk med en skiva. Mp3 slaktar sönder de flesta produktioner. Jag har jobbat med musikproduktion i över 15år. Skillnaden är enorm.

På bio finns de som pratar och prasslar med godis etc. Länge sen jag gick på bio och det är på grund av detta. Och priset. Dyrt.

- Bio är en upplevelse. Gå på rätt biograf så slipper du prasslandet. De flesta som jobbar med film gör filmen för bio inte TVn. Jag går dock vara på filmer som måste upplevas på bio. Gå på bio kostar mindre än en 35mm rulle.

Fotoutrustning håller jag däremot helt med dig kring.

En smartphone har vissa nackdelar men fördelarna överväger totalt som jag ser det. Med lite disciplin så slipper man nackdelarna.

- jag har än idag inte stött på någon med disciplin på sin telefon även om Alla säger att dom har det. 😁

Om din fotografvänner föredrar sina mobiler kan man ju undra om de verkligen gillade fotografi nånsin.

- Några är utbildade med flera år av yrke inom foto bakom sig. Allt från mörkrum nördar till fineart fotografer. Lathet är lätt att ta till sig.
 
En gång i tiden fanns det en högljudd åsikt som hävdade att fotografier producerade med digitalkamera inte var "riktiga fotografier" och krävde att FS skulle införa en obligatorisk märkning så att "man kan filtrera bort skiten" (troligen för att kravställarna i reliteten inte kunde se någon skillnad..). Bildens äkthet och innehåll i form av berättelse och budskap var uppenbart underordnat...

Varför kommer jag osökt tänka på detta när jag läser igenom denna tråd...?
 
För egen del går jag ofta tillbaka till äldre bilder och är det något jag ångrar är det perioden jag var väldigt inne på att använda mobilen med appar som exempelvis Hipstamatic och 6x6. Inte för att de var dåliga i sig (tvärt om) men bilderna är ofta totalt oanvändbara i ett annat sammanhang. Men å andra sidan är det många bilder som på grund av sammanhanget och förutsättningarna troligen aldrig skulle blivit till utan mobilen.

Min slutsats är att man kan använda kameran i mobiltelefonen som vilken kamera som helst förutsatt att man slår på DNG läget (som tyvärr inte fanns för ett antal år sedan) och tar in bilderna i sitt normala arbetsflöde som från vilken annan kamera som helst.
 
För egen del går jag ofta tillbaka till äldre bilder och är det något jag ångrar är det perioden jag var väldigt inne på att använda mobilen med appar som exempelvis Hipstamatic och 6x6. Inte för att de var dåliga i sig (tvärt om) men bilderna är ofta totalt oanvändbara i ett annat sammanhang. Men å andra sidan är det många bilder som på grund av sammanhanget och förutsättningarna troligen aldrig skulle blivit till utan mobilen.

Min slutsats är att man kan använda kameran i mobiltelefonen som vilken kamera som helst förutsatt att man slår på DNG läget (som tyvärr inte fanns för ett antal år sedan) och tar in bilderna i sitt normala arbetsflöde som från vilken annan kamera som helst.
Inser att jag var var otydlig.... Hipstamatic och 6x6 producerade JPEG bilder i väldigt app-specifik stil med små eller obefintliga möjligheter att ändra något i efterhand.
 
Jag blev duktigt hackad för något år sedan. Ett ransomware som höll på att förstöra flera års arbete. Tänkte att jag har ju kopior i molnet (Google Drive). Det hjälpte ju inte då jag synkade min dator med molnet. Som tur var, var inte hackarna bara intresserade av text & excelfiler så audio & bildfilerna hade de inte varit på. Fick en jäkla massa mejl dagarna efter om att: You've been hacked" etc, etc. Jag ignoredade dessa och sopade totalt ren min dator.

Litar numer aldrig på tillägg i browsern som ska göra "ditt liv lättare" :).
I mitt fall hade jag (Dum som jag var) sparat alla lösenord i ett exceldokument på Google Drive. Det var ju bara för dem att öppna och garva skiten av sig.

Numer använder jag betalversionen av Bitdefender samt Bitwarden som lösenordshanterare. Är fortfarande lite nojig över bitwarden tillägget i browswern. Men att ha allt på papper blir alldeles för jobbigt.

Har dessutom skaffat mig ett nyckelkonto på Swedbank där jag hanterar alla abbonemang och inköp på nätet. Har aldrig mer pengar på det än vad som skall överföras i stunden.

Ett reportage som jag rekommenderar all att sprida och dela så mkt som det går är SVT's reportage om hur "gängen" lurar gamla på pengar. De är oerhört smarta.

Länk här: Hackaren

Ja man blir så upprörd över dessa människors beteende, likaså dom ofta låga straffen om man någon enstaka gång lyckas gripa någon, upprörd också över när man intervjuar killen som jobbat i 20 år med att bevaka och studera bedragarna utan några framgångar alls tydligen, totalt hänsynslösa människor utan minsta samvete härjar fritt är man medvetna om sedan länge, hackaren är polisanmäld, när han borde få pris för sin rådighet.
 
Stor utrustning skapar någon sorts nyfikenhet. Inte ovanligt att (främst) smågrabbar kommer fram till mig när jag sitter bredvid fotbollsplanen och ber om att jag ska ta bilder av dem också. Alltså när de sitter där och tittar på fotboll.
Att det är själva grejen att bli fotograferad är tydlig, för se kommer ju aldrig att få se bilderna.
Ibland sitter de bara bredvid en stund och frågar om grejerna, eller frågar om de får prova.

Det är väldigt dubbelt. Jag hade många gånger önskat mig något mer diskret och har ett antal ggr fått stenar kastade efter mig - mest i Mellan Östern. Ibland har det inte ens handlat om bilder av människor utom av gravar märkligt nog.

För någon vecka sedan hann jag bara ta två bilder på en knattebasketmatch i La Cala de Mijas i södra Spanien jag råkade gå förbi innan någon började gasta "no camera" och vifta. Säkert samma pedofilifobi som på många andra ställen idag. Bara glömma att ta några fler bilder där.
 
Ja, varför göra något kreativt själv när AI fixar allt? Jag blir – som ngn sagt tidigare i tråden – mer och mer "analog" i mitt fotograferande. Mobilkameran använder jag, men jag fotograferar inte med den. Just nu kör jag ett projekt där jag använder Leica Monochrom (M9); gärna med Summaron-M 28mm, f:5.6 med sitt optik-recept från mitten av 50-talet. Den kombon ger filer vars känsla och uttryck i hög grad är analog. Plus att fotograferandet med den kameran, som ju inte har vare sig AI- eller några andra digitala finesser över huvud taget, är som att fota med en analog kamera.
Visa bilaga 173784

.... men att styra AI är väl också en fyrm av kreativitet eller??
 
Även iPhones som är så gamla att de inte kan använda senaste OS får ofta säkerhetsuppdateringar när det behövs. Det är inte längesedan IOS12 fick en uppdatering (trots att det aktuella systemet är IOS17).

Jo Apple är bättre på den biten. EU har väl precis slagit Android-tillverkarna på fingrarna att dom måste leverera uppdateringar i 5år.
 
Jo Apple är bättre på den biten. EU har väl precis slagit Android-tillverkarna på fingrarna att dom måste leverera uppdateringar i 5år.
Både och, det Erland beskriver är något riktigt akut. Dock hör till saken att Apple uppdaterar t ex webbläsaren Safari ihop med operativsystem, så när de slutar så sitter man med en gammal version. Så fungerar inte Android, utan där uppdateras även en hel del som inte är efterinstallerat via Play. Google har ju aktivt försökt flytta mer saker dit just av detta skäl, men det går inte med allt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.