Riktiga konserter är ibland jäkligt jobbiga med taskigt ljud, man står för långt ifrån scenen etc. Såg Red Hot Chili Peppers för ett par år sedan i London och upplevde allt det jag nämnde. Kul att ha sett dem live nån gång men bättre upplevelse att glo på en konsert på YouTube faktiskt. Allt är inte svart eller vitt. En konsert på små ställen är guld förstås.
- Jag har gått på hundratals konserter och har aldrig sett en konsert på Youtube som varit bättre än det jag upplevde live. Jag står dock aldrig långt bort.
Angående restaurangbesök: för att man inte kan laga mat eller för att slipper allt bök med att laga mat. Jag älskar själv att laga mat dock men gillar att gå på restaurang också.
- samma här. Kom nyss hem från San Sebastian, ett mat Mecca
Vinyl är som analogt foto – totalt överreklamerat.
- Vinyl handlar om letandet, omslaget, texthäftet, doften, gemenskapen, butikerna, upplevelsen och det varma ljudet. Rätt vinylspelare med rätt nål, preamp och högtalare kan göra underverk med en skiva. Mp3 slaktar sönder de flesta produktioner. Jag har jobbat med musikproduktion i över 15år. Skillnaden är enorm.
På bio finns de som pratar och prasslar med godis etc. Länge sen jag gick på bio och det är på grund av detta. Och priset. Dyrt.
- Bio är en upplevelse. Gå på rätt biograf så slipper du prasslandet. De flesta som jobbar med film gör filmen för bio inte TVn. Jag går dock vara på filmer som måste upplevas på bio. Gå på bio kostar mindre än en 35mm rulle.
Fotoutrustning håller jag däremot helt med dig kring.
En smartphone har vissa nackdelar men fördelarna överväger totalt som jag ser det. Med lite disciplin så slipper man nackdelarna.
- jag har än idag inte stött på någon med disciplin på sin telefon även om Alla säger att dom har det.
Om din fotografvänner föredrar sina mobiler kan man ju undra om de verkligen gillade fotografi nånsin.
- Några är utbildade med flera år av yrke inom foto bakom sig. Allt från mörkrum nördar till fineart fotografer. Lathet är lätt att ta till sig.