Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför ska jag köpa en fotoutrustning för 50.000 kr - 100.000 kr när en mobiltelefon & AI snart kan göra jobbet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bland telefoner med micro-USB är det enbart ett fåtal som stödjer USB-OTG.
Jaha?
Problem 2 med ditt resonemang är att vi här pratar om AI-fotografering.
Varför är det ett problem?'
Så om 5år när många AI-telefoner inte får uppdateringar längre är problemet värre eftersom många AI-funktioner kräver att telefonen är uppkopplad för att fungera.
Kommer du ihåg premissen för frågan?
 
Riktiga konserter är ibland jäkligt jobbiga med taskigt ljud, man står för långt ifrån scenen etc. Såg Red Hot Chili Peppers för ett par år sedan i London och upplevde allt det jag nämnde. Kul att ha sett dem live nån gång men bättre upplevelse att glo på en konsert på YouTube faktiskt. Allt är inte svart eller vitt. En konsert på små ställen är guld förstås.
Opera är sällan lika bra på en teveskärm som i verkligheten. Akustiken i ett vardagsrum är inte lika bra som i ett operahus (åtminstone inte i mitt vardagsrum).
Jag tror inte att det brukar finnas ståplatser i operahus. :)
 
Nja, inte utan att du mixtrat med den. Vissa har en säkerhetsinställning bara, som du aktivt måste stänga av. Andra kräver mer avancerade trix för att tillåta det.
Och det är användaren själv som måste välja att minska säkerheten på telefonen.

Att sitta i fängelse (åtminstone i isoleringscell) är mycket säkrare än att gå fri ute på stadens gator och torg.
Inga jämförelser i övrigt med iPhone eller Android. :)
 
Senast ändrad:
- Jag har gått på hundratals konserter och har aldrig sett en konsert på Youtube som varit bättre än det jag upplevde live. Jag står dock aldrig långt bort.
När det gäller konserter med popband är det sällan bandet spelar lika bra live som i studio. Ett av de få som gjorde det var Pink Floyd.
Nu kan vän av ordning säga att det är mer än bara kvaliteten på instrumenthanteringen som gör en bra popkonsert, och så kan det väl vara, men för mig är musikupplevelsen viktigast.
 
Jag tänker mer så här.

Varför skall jag fortsätta med foto när ingen längre är intresserad av att titta på bilderna?
Folk blir mättade av Ai bilder och när man själv gjort en riktigt bra bild så blir man ifrågasatt om det är en ai bild eller hur mycket photoshop som är involverat.

För egen del kommer jag dock till att jag tar kort för att jag själv mår bra av det.
Trist dock om ingen annan än mina vänner kommer se och njuta av dessa bilder.
 
Mp3 slaktar sönder de flesta produktioner.
Kvalliteten beror kompressionsnivå, bit rate och encoderns egenskaper. När MP3 började användas på internet i slutet av 1990-talet var bandbredden för de flesta inte så stor så man behövde antagligen komprimera ganska hårt. Det kanske sitter kvar "i väggarna" hos de som producerar mp3-filer?
 
En gång i tiden fanns det en högljudd åsikt som hävdade att fotografier producerade med digitalkamera inte var "riktiga fotografier" och krävde att FS skulle införa en obligatorisk märkning så att "man kan filtrera bort skiten" (troligen för att kravställarna i reliteten inte kunde se någon skillnad..). Bildens äkthet och innehåll i form av berättelse och budskap var uppenbart underordnat...

Varför kommer jag osökt tänka på detta när jag läser igenom denna tråd...?
Titta på avsnittet "Pictures of Innocence" ur teveserien "Midsomer Murders"! :)
 
Det är väldigt dubbelt. Jag hade många gånger önskat mig något mer diskret och har ett antal ggr fått stenar kastade efter mig - mest i Mellan Östern. Ibland har det inte ens handlat om bilder av människor utom av gravar märkligt nog.

För någon vecka sedan hann jag bara ta två bilder på en knattebasketmatch i La Cala de Mijas i södra Spanien jag råkade gå förbi innan någon började gasta "no camera" och vifta. Säkert samma pedofilifobi som på många andra ställen idag. Bara glömma att ta några fler bilder där.
Ja det är dubbelt.
Pedofili, eller bara rädslan för det okända vad som helst. Vi drivs av våra rädslor och vår nyfikenhet. Ibland tar det ena över.
 
Ja kommer inte hålla på med så mkt foto. Intentionen är filmning och tjäna lite på ålderns. Grejen är väl att vem vill anlita en musikvideo filmare när det finns mobiler som kan göra nästan lika bra grejer. Håller just nu på att gräva mig in i först photoshop för att senare när jag lärt mig systemkameran gå vidare till Premiere Pro utbildningar på Moderskeppet.

Idag är det inte lika lätt att köpa sig fördelar via utrustningen som för 5-10 år sedan. Ett lite proffsigare objektiv samt lite träning fixade de kunder som idag tar sina egna familjebilder/filmer. Nu krävs det att du sticker ut lite extra bland väldigt många som kan skapa tekniskt bra material. Hade du redan varit lite etablerad kunde du levt på gamla meriter och fått chansen att skapa nya, men där befinner du dig inte. Kvar finns då berättandet. Kan du skapa tekniskt godkänt material och samtidigt berätta på ett intressant och lite unikt sätt kan du nog börja stjäla lite jobb och möjligen tjäna lite pengar. Vill du göra musikvideos behövs nog även kontakter initialt så du får göra dina första jobb.

För att kunna berätta med tillräckligt bra tekniskt resultat så behövs en del kringutrustning. Det går nog att kombinera dessa med mobilen till viss del men begränsningar finns som nämnts tidigare. Det betyder att vissa jobb kan du inte föverkliga och då har du ytterligare en tröskel som hindrar dig.

Jag tror inte mobil och ai kan stå på egna ben mer än i tillrättalagda situationer. Ganska snart slår du i väggen utan en systemkamera eller liknande. Träna på och njut av processen och är du en duktig berättare med lite kontakter så vem vet.
 
Idag är det inte lika lätt att köpa sig fördelar via utrustningen som för 5-10 år sedan. Ett lite proffsigare objektiv samt lite träning fixade de kunder som idag tar sina egna familjebilder/filmer. Nu krävs det att du sticker ut lite extra bland väldigt många som kan skapa tekniskt bra material. Hade du redan varit lite etablerad kunde du levt på gamla meriter och fått chansen att skapa nya, men där befinner du dig inte. Kvar finns då berättandet. Kan du skapa tekniskt godkänt material och samtidigt berätta på ett intressant och lite unikt sätt kan du nog börja stjäla lite jobb och möjligen tjäna lite pengar. Vill du göra musikvideos behövs nog även kontakter initialt så du får göra dina första jobb.

För att kunna berätta med tillräckligt bra tekniskt resultat så behövs en del kringutrustning. Det går nog att kombinera dessa med mobilen till viss del men begränsningar finns som nämnts tidigare. Det betyder att vissa jobb kan du inte föverkliga och då har du ytterligare en tröskel som hindrar dig.

Jag tror inte mobil och ai kan stå på egna ben mer än i tillrättalagda situationer. Ganska snart slår du i väggen utan en systemkamera eller liknande. Träna på och njut av processen och är du en duktig berättare med lite kontakter så vem vet.

Du kan idag göra bättre material med systemkameran, men för det mesta kommer det inte vara så mycket bättre än vad mobilerna gör och du kommer inte sticka ut i bruset. Jag brukar filma en kör, det är i princip bara på lucia-konserterna som jag kan göra så mycket bättre filmer att folk tittar på mina. Annars länkas den egna filmen från mobilen i Social media.
 
Det är inget nytt. Vissa religioner har bildfobi.

Det som var nytt för mig här var att det skulle varit en fördel med en större kamera när man vill ta bilder av folk idag. Min erfarenhet är precis den motsatta. Telefoner bryr sig få om idag och därför är de ofta mycket bättre i sammanhang som dessa än stora blaffiga systemare. Det är ofta något helt annat om man kommer med en systemkamera med ett ordentligt objektiv på och jag tror det blivit värre och värre i det avseendet eftersom så få numera gör det. Att folk skulle stå på kö för att bli plåtade med en systemkamera låter smått exotiskt för mina öron. Det har hänt även mig någon gång men det var 1972 i Afghanistan.

4b Afghanistan 1972_familjen i Herat_P3_4K_1.jpg

Nu sticker man verkligen ut på ett helt annat sätt än för säg 10-15 år sedan när systemkameraboomen var påtaglig. Det är bara gamla gubbar idag som har systemkameror och de är en utrotningshotad art idag som man bara hittar i större koncentrationer i riktigt gamla fotokubbar. Det är ungefär samma syndrom som gamla gubbar med Harley. Av någon orsak så vill vår generation ha stora saker som syns och låter i det fallet. Samma sak med hur det var med stereoanläggningar förr. Idag går det knappt att köpa sådana skrymmande saker ens i specialbutiker för ljudprodukter.

Fördelen med mindre grejor är att de blir använda som exv. mobiltelefoner. De flesta stora blaffiga systemkameror som sålts blir hyllvärmare och schyssta bokstöd i någon bokhylla för få har väl hjärta att slänga en gammal halvobsolet DSLR man betalt en fantasisumma för en gång - undantaget är väl om man gillar att sitta och vrida på någon snyggt lättrad ratt på någon gammal Leica eller så. Även jag uppskattar shysst utförd finmekanik i alla former.
 
Senast ändrad:
Idag är det inte lika lätt att köpa sig fördelar via utrustningen som för 5-10 år sedan. Ett lite proffsigare objektiv samt lite träning fixade de kunder som idag tar sina egna familjebilder/filmer. Nu krävs det att du sticker ut lite extra bland väldigt många som kan skapa tekniskt bra material. Hade du redan varit lite etablerad kunde du levt på gamla meriter och fått chansen att skapa nya, men där befinner du dig inte. Kvar finns då berättandet. Kan du skapa tekniskt godkänt material och samtidigt berätta på ett intressant och lite unikt sätt kan du nog börja stjäla lite jobb och möjligen tjäna lite pengar. Vill du göra musikvideos behövs nog även kontakter initialt så du får göra dina första jobb.

För att kunna berätta med tillräckligt bra tekniskt resultat så behövs en del kringutrustning. Det går nog att kombinera dessa med mobilen till viss del men begränsningar finns som nämnts tidigare. Det betyder att vissa jobb kan du inte föverkliga och då har du ytterligare en tröskel som hindrar dig.

Jag tror inte mobil och ai kan stå på egna ben mer än i tillrättalagda situationer. Ganska snart slår du i väggen utan en systemkamera eller liknande. Träna på och njut av processen och är du en duktig berättare med lite kontakter så vem vet.

Jag tror precis tvärtom egentligen. Hur stor andel av dagens bilder tas med systemkameror? Jag tror det är en piss i Nilen men just av det skälet har det väl aldrig varit lättare att köpa sig fördelar om man har en riktigt bra kamera och objektiv samt förstår att använda en bra konverterare. Ett bra exempel är väl en A9 III. För en sport eller fågelfotograf kan det säkert ge helt påtagliga fördelar vid foto av riktigt snabba förlopp.

Den stora fördelen med dagens systemkameror är bl.a. att mobilernas skärmar ju fortfarande är så usla och de är så långsamma att det ofta är helt omöjligt att sätta timingen. Jag missar ofta med mobilen men väldigt sällan numera med mina systemkameror. En bild blir alltid bättre i RAW med efterbehandling än rakt ur vilken kamera det än må vara i JPEG.

Tror också att den som både kan skapa tekniskt tillräckligt bra bilder OCH kan skriva fortfarande kan göra skillnad och sticka ut. Bara bilder utan kontext - det är riktigt svårt. Få lyckas med det annat än undantagsvis.
 
Senast ändrad:
Som jag ser det är en kamera en kamera. Det tillför inget "magiskt" att det är monterad på en telefon (eller vad det borde kallas med tanke på att just telefonfunktionen börjar kännas rätt underordnad...) Fungerar en kamera bra i en viss situation är det en bra kamera för den situationen / under de förutsättningarna.

Drar mig till minnes den fotograf som kände sig pressad att använda sin "ryggmördar DSLR" för att kunderna skulle känna att de fick valuta för pengarna trots att bilderna skulle blivit lika bra (eller bättre) med den Panasonic LX5 (eller möjligen var det LX 7) som ändå låg i väskan.

Påminns också om den fotograf som skulle plåta porträtt av kvinnor på landsbygden i sydamerika. Funkade inte alls innan hen dumpade systemkameran och panikköpte en iPhone av den lokala handlaren. Då försvann "teknikdistansen" mellan fotograf och fotograferad.

Kanske kan man jämföra mobilen med en Agfamatic 2000 - helt rätt i vissa situationer men helt kass i andra 😉
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.