Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför så suddig

Produkter
(logga in för att koppla)

bgwallner

Avslutat medlemskap
Såg föregående tråd hade samma fråga. Ibland tycker jag att när jag fotograferar så får jag gryniga och bilder som inte verkar vara i fokus trots att fokuspunkten ligger rätt vilket får mig tänka det är något fel på kameran. Man kan ju tänka sig oskärpa pga skakning men ibland har jag tillräckligt kort slutartid så att detta ej skall vara ett problem. Har bifogat ett foto i min samling under "Dop" där det trots rätt fokus ändå blir lite suddigt. Skärgårdsfotona är tagna med samma kamera och objektiv vilka är betydligt skarpare (och mycket bättre ljus). Under dopet har jag fotograferat med extern blixt. Är det ljuset som är väldigt jobbigt i en kyrka? Dunkelt men ändå rejält med ljus från fönsterna? Eller är min EOS 30D kass?

Underexponerar man så mycket som du gjort där så blir det "smutsigt", jag lyckas själv med det konststycket hela tiden :)

I dunkelt ljus är det jättesvårt för autofokusen att hitta riktigt rätt. Så det kan vara ett av problemen. Och jag ser faktiskt inte mycket av blixten du har använt på huvudmotivet, däremot möjligt att den ljusat upp lilla flinten i förgrunden, men inte nått fram till dopfunten. Så ett litet råd angående blixtfotografering. Har du blixten monterad på kameran så se till att inte ha något "hitom" motivet för det kommer alltid bli mer exponerat än huvudmotivet. Blixtljuset kan ju liksom inte "lobba" förbi saker.

Men åter till oskärpan, om blixten hade avfyrat förblixtar som fokushjälpljus borde fokus sitta trots den dunkla miljön. Men det kanske den inte var inställd på ett göra. Och det kanske var bra, då stroboskopblixtar inte gör sig så bra under dop. ;-)

Här kommer mina ovetenskapliga kommentarer:
Du kan utan att tveka dra upp ISO till det dubbla vilket ger "mer ljus" att använda.
Varför så kort tid som 1/250? Det är ju inga snabba rörelser som behöver frysas på denna bild!
Då krävs ju bländare 4 vilket ger ett kort skärpedjup.
Kanske en inställnings som denna kunde gett bättre fokus?

ISO 800
1/60-1/80 sekund
f6,3-7,1

I dunkelt ljus är det jättesvårt för autofokusen att hitta riktigt rätt. Så det kan vara ett av problemen. Och jag ser faktiskt inte mycket av blixten du har använt på huvudmotivet, däremot möjligt att den ljusat upp lilla flinten i förgrunden, men inte nått fram till dopfunten. Så ett litet råd angående blixtfotografering. Har du blixten monterad på kameran så se till att inte ha något "hitom" motivet för det kommer alltid bli mer exponerat än huvudmotivet. Blixtljuset kan ju liksom inte "lobba" förbi saker.

Men åter till oskärpan, om blixten hade avfyrat förblixtar som fokushjälpljus borde fokus sitta trots den dunkla miljön. Men det kanske den inte var inställd på ett göra. Och det kanske var bra, då stroboskopblixtar inte gör sig så bra under dop. ;-)

Tror mitt misstag bland annat då är att jag låter blixten träffa in-direkt via taket. Det brukar funka strålande i hemmet och hos vänner men en kyrka är ju betydligt högre upp till taket. Eftersom det är en Canon Flashlight EZ så saknas full automatik när den används med nyare kameror så jag vet inte hur pass mycket den gör automatiskt. Blixtstyrka måste jag själv ställa in. Så det ligger nog något i att blixten inte riktigt nått fram på bra sätt.

Här kommer mina ovetenskapliga kommentarer:
Du kan utan att tveka dra upp ISO till det dubbla vilket ger "mer ljus" att använda.
Varför så kort tid som 1/250? Det är ju inga snabba rörelser som behöver frysas på denna bild!
Då krävs ju bländare 4 vilket ger ett kort skärpedjup.
Kanske en inställnings som denna kunde gett bättre fokus?

ISO 800
1/60-1/80 sekund
f6,3-7,1

Ovetenskapliga kommentarer är bra de med :). Ja kanske ISO talet är lite lågt för den miljön, tänkte väl att blixten skall kompensera för det. Jag använde tidsautomatik och bländaren var satt till 4.0 precis som du säger och slutartiden då via automatik till 1/250.

Slutsats

Min slutsats blir.

* Undvik föremål framför som stör ljusflödet.
* Högre ISO tal.
* Använd hellre P-läget på min EOS i "krångligt ljust" (den gör bättre jobb än mig).
* Överge EZ blixten och antingen köpa EX blixt eller kör på inbyggda blixten.

Och för linslusen, i tidigare inlägg menade jag "Speedlite" och inte "Speedlight"... :)

Manuellt

Ovetenskapliga kommentarer är bra de med :). Ja kanske ISO talet är lite lågt för den miljön, tänkte väl att blixten skall kompensera för det. Jag använde tidsautomatik och bländaren var satt till 4.0 precis som du säger och slutartiden då via automatik till 1/250.

Använder du tidsautomatik på din Canon tillsammans med blixt så väljer kameran en tid som passar för det naturliga ljuset och blixtljuset kommer bara att fungera som fyllnadsljus. Vill du ha med mer av blixtljuset måste du expokompensera med t.ex. -2 steg och låta blixtljuskompensationen stå kvar på 0. Då kommer kameran att exponera så att mer av blixtljuset kommer med. AV-läget och och blixt kräver lite träning på en Canon oavsett om du använder TTL-blixt eller inte. För övrigt går det utmärkt att köra manuellt eller med blixten egen automatik (Låta det lilla ögat på blixten mäta) men detta kräver förstås att man tränat in handgreppen och tekniken. Kör du bara på AV utan att ändra något så kommer du förmodligen få samma resultat även om du har en ny TTL-blixt.

ANNONS