ANNONS
Annons

Varför så dyrt ?

Produkter
(logga in för att koppla)

SmashingPumpkins

Aktiv medlem
Hejsan !

Är det någon som vet varför det är så dyrt i Sverige med bla Nikon prylar ?

Exempel:

Nikon 70-200/2.8VR kostar cirka 18500:- på Cyberphoto och runt 19400:- på Scandinavianphoto.

Samma objektiv kostar endast 12500 kr på BHPhotoVideo i New York. Om man beställer det från USA så betalar man 3,7% tull (på objektivet samt frakten) samt 25% moms (på objektivet, frakten och tullen) och då hamnar man ungefär 16500. Tänk då på att man handlat det från en butik som lagt på sina % samt att det är inkl delstatens sales tax. Priset hos Nikon USA (generalagenten) borde mao ligga under 10000 kr.

Så varför kostar samma objektiv 2000-3000 kr mer om man köper det i Sverige ???

Any idea ? Mer än att det suger fett :-(

Sverige är en mycket mindre marknad. Mindre efterfrågan ger högre priser. Liten konkurrens låter butikerna hålla högre priser.

SmashingPumpkins skrev:
Tänk då på att man handlat det från en butik som lagt på sina % samt att det är inkl delstatens sales tax.

Nej det är inte inkl delstatens sales tax. Den läggs bara på när man handlar över disk.

B&H är ju dessutom en av världens största ÅF.. Så de kan pressa priset rätt rejält. Men som vanligt beror det på samhällsklimatet och marknadsekonomin i landet. Det finns ju mycket annat som är både dyrare och billigare i USA, jämfört med europa.

Diskutionen har varit uppe så många gånger i forumet att jag skrev en artikel om det.

http://www.fotosidan.se/cldoc/3761.htm

Jo men

Pippo skrev:
Sverige är en mycket mindre marknad. Mindre efterfrågan ger högre priser. Liten konkurrens låter butikerna hålla högre priser.

Det argumentet är väl till visst del sanning än idag men sedan Internet och online shopping så borde saker och ting ha förändrats ?

Jag handlar INTE i Sverige längre just pga det oskäligt höga priserna :-(
Även med tull och moms blir det billigare !
Och så längre det är world-wide warranty så varför inte :) !

Sjukt när det går på ett ut att flyga till NYC t/r, handla sitt objektiv och gå med vinst jämfört med att köpa det i Sverige om man inte tittar in till tullen och säger "Tjabba kolla vad jag handlat" !

Re: Jo men

SmashingPumpkins skrev:
Sjukt när det går på ett ut att flyga till NYC t/r, handla sitt objektiv och gå med vinst jämfört med att köpa det i Sverige om man inte tittar in till tullen och säger "Tjabba kolla vad jag handlat" !

Visst är livet underbart!
En gratisweekend i "The big apple" och en "fetglugg" i resväskan.
Sånt lever man på länge!

Re: Jo men

SmashingPumpkins skrev:
Det argumentet är väl till visst del sanning än idag men sedan Internet och online shopping så borde saker och ting ha förändrats ?
Varför det - "hela världen" köper väl inte sina objektiv från Cyberphoto?

Ju fler kunder som köper objektiv av en viss butik desto lägre pris kan butiken hålla, med bibehållen marginal.

Jämför priser i en bokhandel med onlinehandlarna tex, det handlar inte bara om att tex AdLibris inte behöver betala hyra - det är mängden böcker de säljer som påverkar utpriserna (och inköpspriserna), då marginalen på varje bok inte behöver vara lika hög.

Jag handlar INTE i Sverige längre just pga det oskäligt höga priserna :-(
Ja då blir det ännu dyrare för oss som gillar att handla från svenska företag :)

Jo, men du får ha i åtanke att en massa människor fortfarande är livrädda över att beställa från nätet och föredrar att köpa från en gammal hederlig svensk butik (med pris därefter). Själv brukar jag i regel handla från Tyskland eftersom även de har bra priser samt att du slipper den svenska underbara momsen.

Re: Mycket bra...

SmashingPumpkins skrev:
...artikel Jesper :-D !

Men jag fick betala 3.7% tull på de objektiv jag köpte i våras.

Ja, det beror ju helt på vad tulldeklerationen säger. Men Taric (Tullens tariff-system) anger de tullsatser som jag skrivit i artiklen.

Men Christer...

...menar du att Cyberphoto är större än Scandinavianphoto ?

C, tar som sagt 18500:- och S tar 19400:- så jag vet inte om jag riktigt tror på det där med "hög inköpsvolym = lägre inköpspris" alltid är sant.

Verkar bara helt sjukt och oacceptabelt tycker jag att du som amerikan kan köpa samma objektiv för 12500:- medan du som svensk får betala 6000-7000 mer (50% mer) bara för att Sverige är en mindre marknad :-(

En skillnad på 10-20% har jag kunnat förstå och acceptera.

Re: Men Christer...

SmashingPumpkins skrev:
...menar du att Cyberphoto är större än Scandinavianphoto ?
Jag vet inte vad respektive företag har för omsättning och vinst. Scandinavian upplevs mycket större, men jag vet inte.

Det är ju annat som spelar in också - företagets strategi; Scandinavian satsar mer på annonsering, högre omsättning, större utbud och mer i lager, butiker, mässor mm - med högre kostnader som följd. Eller så vill de bara ha högre vinst... :)

SmashingPumpkins skrev:
Verkar bara helt sjukt och oacceptabelt tycker jag att du som amerikan kan köpa samma objektiv för 12500:- medan du som svensk får betala 6000-7000 mer (50% mer) bara för att Sverige är en mindre marknad :-(
50%? Kom du inte fram till att skillnaden vart 2000 kr, om man räknar med att du måste betala moms på din importerade glugg?

mr_rockster skrev:
Sen så har sverige rätt hög moms med...

Den svenska momsen är i princip ett handelshinder. Skulle aldrig falla mig in att köpa dyrare (femsiffriga belopp) prylar i Sverige. När det rör sig om lägre belopp är skillnaden mindre och det kan bli jämnt skägg om man räknar in fraktpriserna.

Vill absolut inte dra igång ngn vs-diskussion men jag tycker också det är ganska intressant att Nikonsystemet är generellt dyrare än t.ex Canons. En snabbkoll för en tid sedan gav att ett vertikalgrepp till en D100 var nästan dubbelt så dyrt som ett till en 10D - obegripligt?

/Johan

hansen2 skrev:
Den svenska momsen är i princip ett handelshinder. Skulle aldrig falla mig in att köpa dyrare (femsiffriga belopp) prylar i Sverige.
Handelshinder, hur menar du? Moms måste du ju betala på även importerade prylar.

hansen2 skrev:
Vill absolut inte dra igång ngn vs-diskussion men jag tycker också det är ganska intressant att Nikonsystemet är generellt dyrare än t.ex Canons. En snabbkoll för en tid sedan gav att ett vertikalgrepp till en D100 var nästan dubbelt så dyrt som ett till en 10D - obegripligt?
Jag försöker att inte trampa på minan du tappade! ;-)

Jag har bytt från Nikon till Canon och är i stort sett nöjd. Men jag skulle gärna betalat Nikon-pengar för mitt batterigrepp till 20D och fått en användbar produkt.

/Pontus

Pongu skrev:
Jag har bytt från Nikon till Canon och är i stort sett nöjd. Men jag skulle gärna betalat Nikon-pengar för mitt batterigrepp till 20D och fått en användbar produkt.

/Pontus

Ja det har du nog rätt i. Många är missnöjda med 20D-v-greppet :)

Men om vi håller oss till produktexemplet jag nämnde så blir det obegripligt.

/Johan

50%

Jag menade att om John Doe i NYC går till BHPhotovideo så får han betala cirka 12500 SEK för ett Nikon 70-200/2.8VR men om vi beställer på Scandinavianphoto så betalar vi cirka 19400 SEK.

Skilland på 6900:- :-(

Går knappast att maila till Cyberphoto eller Scandinavian och förhandla fram ett lägre pris skulle jag gissa eftersom 70-200:an är mer eller mindre out-of-stock i hela världen verkar det som. Finns inte på BH, Cyber, Scand och några andra. Var i Singapore för en vecka sedan och besökte 10-12 affärer... slut överallt. Så varför skall fotohandlare gå ner i pris på detta objektiv när det tydligen säljer långt över tillgång.

hansen2 skrev:
Momsen är lägre i t.ex Tyskland, 16-17% har jag för mig.
Jo på så sätt blir det ett hinder, då man hellre köper från ett annat EU-land och får det säljande landets momssats, än köper inhemskt.

Men börjar den butiken sälja för mer än X kr (är det en miljon?) måste de börja debitera svensk moms - det hände väl Amazon UK tex.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar