Annons

Varför så dyrt ?

Produkter
(logga in för att koppla)
clindh skrev:
Jo på så sätt blir det ett hinder, då man hellre köper från ett annat EU-land och får det säljande landets momssats, än köper inhemskt.

Men börjar den butiken sälja för mer än X kr (är det en miljon?) måste de börja debitera svensk moms - det hände väl Amazon UK tex.

Har för mig att Technikdirekt löser det leveranstekniskt. Man levererar till transportföretaget i Tyskland och då räknas det som en inhemsk leverans och därmed tillämpas tysk istället för svensk moms. Stämmer det eller har jag fått det om bakfoten?

/Johan

SmashingPumpkins skrev:
Hejsan !

Är det någon som vet varför det är så dyrt i Sverige med bla Nikon prylar ?

Exempel:

Nikon 70-200/2.8VR kostar cirka 18500:- på Cyberphoto och runt 19400:- på Scandinavianphoto.

Samma objektiv kostar endast 12500 kr på BHPhotoVideo i New York. Om man beställer det från USA så betalar man 3,7% tull (på objektivet samt frakten) samt 25% moms (på objektivet, frakten och tullen) och då hamnar man ungefär 16500. Tänk då på att man handlat det från en butik som lagt på sina % samt att det är inkl delstatens sales tax. Priset hos Nikon USA (generalagenten) borde mao ligga under 10000 kr.

Any idea ? Mer än att det suger fett :-(

Har skrivit det förr: Fotomarknadens prisskillnader är inte hysteriska i en jämförelse. Det kanske är OK för de flesta att betala den prisdifferensen för distributionen genom alla led och skatter om den inte är större och inte minst för att slippa skicka garantireparationer till New York i värsta fall. Distributörer / återförsäljare tar ju f.ö. en risk och binder en del kapital trots allt, för att vi ska kunna "klämma och känna" på kameror och objektiv i butikerna. Det finns väl värre exempel än så. Det värsta jag stött på är jeans och det finns säkert ännu sämre exempel (kanske grönsaker och läkemedel).

Man kan verkligen fråga sig varför exekt samma typ av jeans (Levis exv.) som i Sverige kostar kring 1000 spänn, kan kosta bara drygt 1/4 av det priset i USA och det i stort sett i vilken butik du än väljer att handla. Ett kilo paprika på den fantastiska marknaden i Valencia kan man kanske få för 6-7 spänn, men i Stockholm kostar samma mängd 40 och kanske mer!

Det fanns ju s.k. parallell-import av kläder till Sverige ett tag, men det stoppades ju för några år sen. Den pressade ju faktiskt priserna en del. Det stoppet återupprättade oligopolet och den "skyddade verkstan" och de märkligt höga prisnivåerna igen. Regeringen utreder tydligen det här, men det är märkligt tyst i landet.

Ursäkta om jag trampar in i en Nikondiskussion, men detta fenomen gäller andra tillverkare också.

Minoltas 70-200 2,8 SSM APO G.
Kostar på B&H 13228 kronor.
Motsvarande i Sverige ligger på runt 20000:-

Men gluggen är slutsåld i hela världen så vad spelar det för roll, det går inte att spara pengar på något som inte går att köpa.
Det blir till att snällt sitta ner och vänta tills Minolta behagar starta upp produktionen igen.

hälsn. Peter, som kanske svor i kyrkan!!!

Re: 50%

SmashingPumpkins skrev:
Jag menade att om John Doe i NYC går till BHPhotovideo så får han betala cirka 12500 SEK för ett Nikon 70-200/2.8VR men om vi beställer på Scandinavianphoto så betalar vi cirka 19400 SEK.
Skilland på 6900:- :-(
Ja så kan du räkna om nu John, när han sedan skickar dig objektivet, tror sig kunna slippa fraktkostnad, den svenska momsen och tullsatsen - vilket ju förståss skall täckas i Scandinavians pris.

Visst blir det billigare att handla ändå, men den enorma skillnaden du nämnde håller jag inte med om. Importerar man själv måste man räkna med att paketet tullhanteras i sin kalkyl.

Re: Re: Varför så dyrt ?

Sten-Åke Sändh skrev:
Ett kilo paprika på den fantastiska marknaden i Valencia kan man kanske få för 6-7 spänn, men i Stockholm kostar samma mängd 40 och kanske mer!
Man kan ju inte bara jämföra produktens pris, du måste ta med hela landets ekonomiska struktur för att kunna jämföra priser mellan två länder. Personalomkostnaderna, företagsbeskattningen mm är ju garanterat högre i Sverige än i Spanien - det är ju knappast så att grönsakshandlarna i Sverige sitter på ett jätteberg med pengar i vinst jämfört med spanjorerna på marknaden, de har klart högre omkostnader och därtill fler led mellan producent och butik.

Re: 50%

SmashingPumpkins skrev:
Jag menade att om John Doe i NYC går till BHPhotovideo så får han betala cirka 12500 SEK för ett Nikon 70-200/2.8VR men om vi beställer på Scandinavianphoto så betalar vi cirka 19400 SEK.

Skilland på 6900:- :-(

Nej, när John Doe (som för övrigt jobbar som lokalvårdare och har betydligt mindre betalt än vad en svensk dito har), tar sina surt intjänade pengar så får han inte betala 12500:- utan 13546:- eftersom han måste betala New York sales tax på 8,375%.
Eftersom John Doe inte har någon sjukförsäkring genom jobbet så tvingas han att betala 899:- för sin medicin, ja förutom det enkla läkarbesöket på 1800:- för att få medicinen utskriven. Så har han precis de pengar som krävs för att kunna betala sitt nya AF-S 70-200/2.8 VR

Ingvar Svensson däremot, som även han jobbar som lokalvårdare, går till vårdcentralen, betalar sina 150:- för läkarundersökningen, får sitt recept och löser ut sin medicin för 149:-
Det visar sig att även han har precis så mycket pengar övcer att han kan köpa sitt nya AF-S 70-200/2.8 VR hos Cyberphoto. Dessutom får han ett japp på köpet. Något som John Doe missar.

Så, var är de 50% nu då?

Notera att även B&H erbjuder både gråimporterade produkter och produkter som gått via tex Nikon USA, där den förstnämnda är ännu billigare. Det skiljer ca $140 på ett 70-200VR. Så vilket land har egentligen de absolut lägsta fotoprylspriserna?

Får inte företagen betala för att importera alla prylar också?
Då blir det ju importen som läggs på priset plus den svenska momsen!

"Ingvar Svensson däremot, som även han jobbar som lokalvårdare, går till vårdcentralen, betalar sina 150:- för läkarundersökningen, får sitt recept och löser ut sin medicin för 149:-
Det visar sig att även han har precis så mycket pengar övcer att han kan köpa sitt nya AF-S 70-200/2.8 VR hos Cyberphoto. Dessutom får han ett japp på köpet. Något som John Doe missar."

Javisst, stämmer fint i teorin. I praktiken får Ingvar i stort sett slita sig blodig för att ens komma till vårdcentral, för att inte säga läkare...

Jespers resonemang är rätt. Man måste göra jämförelsen som han har gjort. Däremot borde Nikon se över sin prisbild i Sverige. Canon har varit väldigt aggresiva i sin prissättning. Där borde Nikon kunna göra något.

Just med exemplet 70-200/2.8VR så skilljer det kanske inte något mellan Canon och Nikon. Men jämför övriga sortimentet

clindh skrev:
Notera att även B&H erbjuder både gråimporterade produkter och produkter som gått via tex Nikon USA, där den förstnämnda är ännu billigare. Det skiljer ca $140 på ett 70-200VR. Så vilket land har egentligen de absolut lägsta fotoprylspriserna?

Riktpriset från generalagent i Sverige på ett 70-200VR är 25990 kr. Samma glugg har riktpris 16 949 hos Nikon Singapore.

Att sedan svenska handlare tar mellan 18500-19400 (en skillnad på ca 7000) i jämförelse mot riktpris är i sig anmärkningsvärt.

Vad är då handlarnas riktpris i Singapore? Bättre än staterna?

// Johan

Pippo skrev:
[BJavisst, stämmer fint i teorin. I praktiken får Ingvar i stort sett slita sig blodig för att ens komma till vårdcentral, för att inte säga läkare... [/B]

Men det hör inte till den ekonomiska biten, utan mer till den administrativa.

Dessutom bor Ingvar Svensson i Strövelstorp..och där är alla välkommna.

Jag jobbar i fotobutik och vet att nettopriserna från t.ex. Nikon skiljer mellan olika länder beroende på växelkurser.

Själv använder jag Canon, och eftersom Canons fabrik tar betalt i euro kan Canon Sveriges netto bli dyrare än Canon Tyskland om kronan försvagas.

Sverige har ju dessutom ett års lagstadgad fabrikationsfels-'garanti', vilket jag inte tror alla länder har. Sådana saker påverkar självfallet också priset.

Antagligen påverkar även landets transportkostnader, reparationssavgifter (de flesta stora märken lämnar reparationer till utomstående (auktoriserade) verkstäder.

T.ex. ligger priserna på minnskort i vissa fall UNDER svenska nettorpiser hos amerikanska nätaffärer.

SmashingPumpkins skrev:
Hejsan !

Är det någon som vet varför det är så dyrt i Sverige med bla Nikon prylar ?

Exempel:

Nikon 70-200/2.8VR kostar cirka 18500:- på Cyberphoto och runt 19400:- på Scandinavianphoto.

Samma objektiv kostar endast 12500 kr på BHPhotoVideo i New York. Om man beställer det från USA så betalar man 3,7% tull (på objektivet samt frakten) samt 25% moms (på objektivet, frakten och tullen) och då hamnar man ungefär 16500. Tänk då på att man handlat det från en butik som lagt på sina % samt att det är inkl delstatens sales tax. Priset hos Nikon USA (generalagenten) borde mao ligga under 10000 kr.

Så varför kostar samma objektiv 2000-3000 kr mer om man köper det i Sverige ???

Any idea ? Mer än att det suger fett :-(

är det inte så at det är otrlogit svårt att jämföra priser mellan olika länder i förhållande till att det existerar olika valutor och valutakurser?

Ja menar, hur tycker en amerikan, eller en invåndare i Singapore att priset ligger på ett objektiv? Anledningen till att vi tycker att priserna ligger bra i USA är väl i mångt och mycket att den amerikanska dollarn försvagats? Eller?

USA är ofta billiga på mycket. Bilarna, bensinen, fotoutrustningen är tex billigare.
Så är det och inte mycket att gräma sig över. Det är en annan världsdel. Det skiljer dessutom i garantihänséende.

Jämför i stället våra priser med resten av länderna i vår världsdel, Europa.
Jag vet att Canon är billiga i tex Tyskland.
Nikon är dyrare i Tyskland och troligen i andra Europeiska länder jämfört med Sverige. Och det trots vår moms :)

Generalagenterna i de tio länder som köper från Nikon Europa erkänner inte världsgaranti, utan enbart Europagaranti. Sverige är ett av de länderna. Hur det sen fungerar när man väl står där vid serviceverkstaden med sitt objektiv med världsgaranti vet jag inte.

Man måste inte alltid köpa från det billigaste stället. Betéendet hamnar under samma tankesätt som mygel, vilket ger konsekvenser som förstärker grundproblemet.

/Erik

Re: Re: Re: Varför så dyrt ?

clindh skrev:
Man kan ju inte bara jämföra produktens pris, du måste ta med hela landets ekonomiska struktur för att kunna jämföra priser mellan två länder. Personalomkostnaderna, företagsbeskattningen mm är ju garanterat högre i Sverige än i Spanien - det är ju knappast så att grönsakshandlarna i Sverige sitter på ett jätteberg med pengar i vinst jämfört med spanjorerna på marknaden, de har klart högre omkostnader och därtill fler led mellan producent och butik.

Just i fallet pakrika gjordes ett reportage i TV och det var ju så att samma lastpall åkte runt mellan ett antal olika distributörer och partihallar i Årsta partihallsområde. Ineffektiv distribution med alltför många mellanled kan ju vara en förklaring till att listan på de som vill ha sin del av affären blir onödigt lång..

Min poäng är ändå att dessa skillnader som finns i jeansexemplet svårligen kan förklaras av skatter eller löner. Det handlar snarare om konkurrensbegränsningar i olika former.

Re: Re: 50%

Jeppe skrev:
Nej, när John Doe (som för övrigt jobbar som lokalvårdare och har betydligt mindre betalt än vad en svensk dito har), tar sina surt intjänade pengar så får han inte betala 12500:- utan 13546:- eftersom han måste betala New York sales tax på 8,375%.
Eftersom John Doe inte har någon sjukförsäkring genom jobbet så tvingas han att betala 899:- för sin medicin, ja förutom det enkla läkarbesöket på 1800:- för att få medicinen utskriven. Så har han precis de pengar som krävs för att kunna betala sitt nya AF-S 70-200/2.8 VR

Ingvar Svensson däremot, som även han jobbar som lokalvårdare, går till vårdcentralen, betalar sina 150:- för läkarundersökningen, får sitt recept och löser ut sin medicin för 149:-
Det visar sig att även han har precis så mycket pengar övcer att han kan köpa sitt nya AF-S 70-200/2.8 VR hos Cyberphoto. Dessutom får han ett japp på köpet. Något som John Doe missar.

Så, var är de 50% nu då?

Jag skulle nog hellre hävda motsatsen, att det är betydligt dyrare för oss i Sverige än att bara jämföra priset rakt av. Vi är långt ner i botten på listan över västvärldens köpkraft. i "gamla" EU är det väl portugal och grekland som fortfarande har sämre köpkraft? (Kanske gått om oss nu!, tur vi fick nya fattigare länder i EU nu då)

När en vanlig medelsvensson fått ut lönen i handen och betalat sin hyra, mat och andra om kostnader så har han inte mycket kvar i fickan. Jag har själv flertalet kompisar som åkte till USA för att plugga och som blivit kvar, några vill komma hem men de säger det tar emot jag får halvera min levnadsstandard med minst 50% om jag flyttar hem och tar samma jobb. (Samtliga har även sjukvårdsförsäkring betald via jobbet som majoriteten av amerikanarna) jag vet att sossarnas favoritsysselsättning är att skräma svenskar om det stora hemska landet USA där ingen har råd med sjukvård etc.

Sen angående vår förträffliga sjukvård! Vart finns det någonstans? sist min tjej var sjuk var det ett projekt att få tag på en läkartid för att få ett pencilin recept, vårdcentralen tuttade upptaget när hon till slut fick tag på en sjuksköterka i telefon efter telefontiden så sa hon rakt ut "vi lägger av luren för vi har inga tider ändå" fick bli privata Axxess akuten 300kr för ett recept och sen ytterligare kö på det enda kvällsöppna apoteket i göteborg (skönt att veta att endast kuba, nordkorea & sverige har statliga apotetek med urusel service!) så John Doe i USA har förmodligen betydligt bättre tillgång till sjukvård än Ingvar Svensson! Själv har jag inte tid med den svenska sjukvården som egen företagare så utöver den horribelt höga skatt jag betalar får jag ändå betala engång till HSB Health Care för min privata sjukvårdsförsäkring!

Så mitt tips till alla är att importera själva! köp från tyskland, åk till New York på weekend semester och handla fotoprylar! Betala givetvis inget i tullen. Och viktigast av allt rösta bort sossarna 06, återta er personliga frihet & makten över era liv & egna pengar! :)

dyr moms i Sverige

Pippo skrev:
Jo, men du får ha i åtanke att en massa människor fortfarande är livrädda över att beställa från nätet och föredrar att köpa från en gammal hederlig svensk butik (med pris därefter). Själv brukar jag i regel handla från Tyskland eftersom även de har bra priser samt att du slipper den svenska underbara momsen.

Tyvärr stämmer inte det om svensk moms, om företaget får väldigt många kunder från t.ex. Sverige och kommer över en viss summa så måste de betala svensk moms ändå. www.wesellcd.com har gjort det så man får alltid betala svensk moms när man beställer från dem.

/Mikael

Re: dyr moms i Sverige

mike islandman skrev:
Tyvärr stämmer inte det om svensk moms, om företaget får väldigt många kunder från t.ex. Sverige och kommer över en viss summa så måste de betala svensk moms ändå. www.wesellcd.com har gjort det så man får alltid betala svensk moms när man beställer från dem.

/Mikael

WORD!!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar