Valutarisk finns i Sverige, vilket den inte gör i USA. Den internationella handelns priser sätts oftast i dollar. Varor levererade eller beställda till Sverige kan ha gjorts upp innan dollarraset. Nu stiger åter dollarn mot den svenska kronan och då minskar skillnaden i pris. Rätt vanligt inom handel är att valutasäkra sina intäkter och utgifter i utländsk valuta, så att priset i den egna valuta är konstant. Valutaswappar är en marknad i sig, där man mot en premie gardera sig för valutakursförändringar. Marknaden går även mot prissättning med euron som bas. Främst inom EU, men även för euron mot kronan finns en viss skillnad i kurs över tiden. På senare tid har euron blivit dyrare,m vilket även det minskar den tidgare skillnaden mot priserna i Tyskland, även om momsen är den stora skillnaden, samt sannolikt bätttre inköpsprser för de stora butikerna i Tyskland.
Jag antar att våra svenska grossister/generalagenter även bekostar den svenska instruktionsboken som jag titt som tätt ser att det annonserars efter, när sparniten, inte hade med i beräkningen att handboken är på tyska, när produkten är levererad av den tyska agenten.
En utslagning på fotomarknaden kommer med all sannolikhet ske. Framförallt den dagen vi får gemensam valuta med resten av EU. Den enda möjligheten jag ser är att det två stora postorderförsäljarna av kameror expandear och köper upp andra leverantörer, eller börjar att marknadsföra sig och organiskt växa på andra marknader, som den svenska, finska och danska marknaden primärt. En expansion i de baltiska staterna är sedan en naturlig väg innan steget in på den polska sker.
Tyvärr kommer postorderförsäljningen att slå ut det som är kvar av den fotobutiken vid torget. Filmens tid är förbi och kundernas naturliga behov av att gå till fotolabbet med filmen är förbi. Att sälja en kamera i veckan och dessutom vara skyltfönster till postorderbutikerna är ingen som går runt på. Med liten omsättning, förhållandevis mycket i skyllten och lagret är kassaflödet för svagt. Modellerna hinner bli omoderna innan ens kunden kommer in i butiken.
Tyvärr kommer vi konsumenter att tappa den tappra fotohandlaren och få förlita oss på tester och rykten som pressenteras. Distansköplagen rätt använd ger konsumenten möjlighet att prova en vara hemma och sedan skicka tillbaka den om denne inte gillar den. Tyväär binder detta kapital och besvär i och med att returen bekostas av kunden. Här finns möjlighet till föränding genom att postorderbutiken skickar hem exemplar för påseende.
Det var inte bättre förr, det var annorlunda. Tiden var mindre häktiskt och man gjorde affärer med människor, som ville göra affärer igen och man träffades både i butik och på stan, tillskillnad mot dagens anonyma affärer, där den stora frågan är om jag törs lita på säljaren.