Annons

Varför så dyrt ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Varför så dyrt ?

photoboy skrev:
Sverige har ju dessutom ett års lagstadgad fabrikationsfels-'garanti', vilket jag inte tror alla länder har. Sådana saker påverkar självfallet också priset.
Nja, Sverige har 3 års reklamatinsrätt varav 6 mån är att jämföra med garanti. Det bygger på ett EU-direktiv och finns numera implementerat i flertalet EU-länder.

Men visst måste man ta hänsyn till detta när man sätter priserna.
[/QUOTE]

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 50%

wico skrev:
Bättre att göra som i sossarnas sverige, bättre att de flesta har det lika dåligt än att någon skulle kunna ha det lite bättre ;)

Javisst, ajabaja om du har mer pengar än genomsnittet. Såvida de inte kommer från någon vinst från de statliga spelmonopolen :)

/Johan

dJb skrev:

Sverige har fler läkare, sjuksköterskor och "health workers" per 10000.

Men ack så ineffektiva de är. Räknar man på antal patienter de träffar per arbetsdag blir det annorlunda siffror. Tror det till och med togs upp i något debattprogram för inte så länge sedan. Någon som minns?

/Johan

hansen2 skrev:
Men ack så ineffektiva de är. Räknar man på antal patienter de träffar per arbetsdag blir det annorlunda siffror. Tror det till och med togs upp i något debattprogram för inte så länge sedan. Någon som minns?

/Johan

Ja det kan man tycka om man okritiskt anammar Stefan Fölsters slutsats i boken "den sjuka vården" där, som "bevis" för läkarnas lathet angavs att svenska sjukhusläkare endast tog emot 2,17 patienter/dag mot vårdcentralläkarnas 13 patienter. Argumentet faller dock platt till marken vid en kritisk granskning då det är så att en läkare på sjukhus främst arbetar med vård av inneliggande patienter vilket innebär att deras huvudsakliga arbete inte resulterar i registrerade patientbesök. Ett tydligt fall på okritiskt handhavande av statistiska data och man kan ju fråga sig var Fölster befann sig på kurserna i grundläggande vetenskaplig metodik och statistik.

Men nu är det slutfunderat på svensk sjukvård för kvällen. Fotboll och öl hägrar istället. ;)

/David

Aha, var det Fölster? Har intrycket av att skulle han fisa hade folk imponerats och tolkat det som ord från Gud :)

Men läkarna själva säger att de ägnar mer tid åt administrativt "skitgöra" istället för det de är skolade till. Och 13 patienter per dag är väl inte alltför imponerande det heller.

/Johan

hansen2 skrev:
Aha, var det Fölster? Har intrycket av att skulle han fisa hade folk imponerats och tolkat det som ord från Gud :)

Men läkarna själva säger att de ägnar mer tid åt administrativt "skitgöra" istället för det de är skolade till. Och 13 patienter per dag är väl inte alltför imponerande det heller.

/Johan

Nä jag håller med dig. Jag läser själv medicin och mycket går åt till administrativt göra. Mycket som (enligt doktorerna) läkarsekreterare gjort tidigare innan man sparade in på dom. Har dock praktiserat en del på vårdcentraler och på de jag varit på har det varit väldigt stressigt med patientkonsultationer i princip hela dagarna. Men 13 är ju ett genomsnitt i landet.
Så visst håller jag med om att mycket kan göras för att effektivisera systemet!

Det jag ville åskådliggöra med mina inlägg var dock att man inte kan måla upp en sv/v bild av svensk vs amerikansk sjukvård trots att jag själv gärna skulle vilja reformera delar av sjukvårdssystemet och gärna skulle se fler privata initiativ särskilt som sjukhus som de i Simrishamn och de privata i Sthlm producerar bra och kostnadseffektiv sjukvård. Där tycker jag den nuvarande regeringen sätter käppar i hjulet.

Senast ändrad:
dJb skrev:
Om man nu anser att den amerikanska sjukvården är överlägsen den svenska så får man visa det med fakta för att jag ska bli övertygad. Även om jag tycker att saker och ting bör förbättras inom den svenska sjukvården så går det inte att komma ifrån att den placerar sig bättre än den amerikanska vad gäller flertalet hälsorelaterade parametrar i internationella jämförelser (t.ex. WHO health database)

Överlägsen vet jag inte om den är, men där har jag iafall valfrihet att välja själv. I Sverige betalar jag bland världens högsta skatter och får även betala för min privata sjukvårdsförsäkring. Känns dumt att betala dubbelt uppp!

Men vi behöver inte gå så långt som andra sidan atlanten, alla som behövt uppsöka läkarvård ute i Europa kan nog berätta vad de anser om Sossarnas "överlägsna" sjukvårdsystem. Var det inte Margot Wahlström som efter några år i europa fick en AHA upplevelse om råkade säga att ute i europa har dom faktiskt bättre sjukvård än hemma i sverige trots lägre skatter ?

En sak är säker iaf jag vågar inte lita på att sossarna skall ordna med min sjukvård om jag blir sjuk, vem har tid att vänta 3 år på en operation? Någon måste ju arbete och betala in skatten så sossarna kan betala ut bidrag(mutor) till sina väljare. Därför tvingas jag även betala flera tusen per år för en privat sjukvårdsförsäkring! Sverige är fantastiskt!

Re: Men Christer...

SmashingPumpkins skrev:
...menar du att Cyberphoto är större än Scandinavianphoto ?

C, tar som sagt 18500:- och S tar 19400:- så jag vet inte om jag riktigt tror på det där med "hög inköpsvolym = lägre inköpspris" alltid är sant.

Verkar bara helt sjukt och oacceptabelt tycker jag att du som amerikan kan köpa samma objektiv för 12500:- medan du som svensk får betala 6000-7000 mer (50% mer) bara för att Sverige är en mindre marknad :-(

En skillnad på 10-20% har jag kunnat förstå och acceptera.

Priserna du skriver ut är med moms i Sverige och utan tax i USA. När du går in på B&H och handlar objektivet så kommer tax till priset. Det blir ändå billigare men du måste räkna på samma sätt från bägge länderna.

Re: 50%

SmashingPumpkins skrev:
Jag menade att om John Doe i NYC går till BHPhotovideo så får han betala cirka 12500 SEK för ett Nikon 70-200/2.8VR men om vi beställer på Scandinavianphoto så betalar vi cirka 19400 SEK.

Skilland på 6900:- :-(

Går knappast att maila till Cyberphoto eller Scandinavian och förhandla fram ett lägre pris skulle jag gissa eftersom 70-200:an är mer eller mindre out-of-stock i hela världen verkar det som. Finns inte på BH, Cyber, Scand och några andra. Var i Singapore för en vecka sedan och besökte 10-12 affärer... slut överallt. Så varför skall fotohandlare gå ner i pris på detta objektiv när det tydligen säljer långt över tillgång.

När han går in i affären så kommer tax till på det priset. Den är aldrig inräknad i priset i New York

dJb skrev:
Nä jag håller med dig. Jag läser själv medicin och mycket går åt till administrativt göra. Mycket som (enligt doktorerna) läkarsekreterare gjort tidigare innan man sparade in på dom. Har dock praktiserat en del på vårdcentraler och på de jag varit på har det varit väldigt stressigt med patientkonsultationer i princip hela dagarna. Men 13 är ju ett genomsnitt i landet.
Så visst håller jag med om att mycket kan göras för att effektivisera systemet!

Och problemet är (trumvirvel); politiker!
Jag är av den bestämda uppfattningen att vården skall driftas och administreras av vårdfolk. Har en känsla av att de som inte duger till att bli politiker på riktigt blir landstings-dito eller nämndemän, avskrädet alltså. Förutom att de fattar tokiga beslut kostar de alldeles för mycket.
Ett annat problem är att vården är alldeles för hierarkisk men det är en sidofråga att ta tag i när politikerna är avpolleterade.

/Johan (jobbade 8 år inom vården (usk) innan branschbyte 1996)

Jag flyttade den här till "Butiker och leverantörer"-forumet, men fortsätter det här sjukvårds/sossespåret så får det nog bli "Fritt forum" istället... ;-) Back on track.

Valutarisk finns i Sverige, vilket den inte gör i USA. Den internationella handelns priser sätts oftast i dollar. Varor levererade eller beställda till Sverige kan ha gjorts upp innan dollarraset. Nu stiger åter dollarn mot den svenska kronan och då minskar skillnaden i pris. Rätt vanligt inom handel är att valutasäkra sina intäkter och utgifter i utländsk valuta, så att priset i den egna valuta är konstant. Valutaswappar är en marknad i sig, där man mot en premie gardera sig för valutakursförändringar. Marknaden går även mot prissättning med euron som bas. Främst inom EU, men även för euron mot kronan finns en viss skillnad i kurs över tiden. På senare tid har euron blivit dyrare,m vilket även det minskar den tidgare skillnaden mot priserna i Tyskland, även om momsen är den stora skillnaden, samt sannolikt bätttre inköpsprser för de stora butikerna i Tyskland.

Jag antar att våra svenska grossister/generalagenter även bekostar den svenska instruktionsboken som jag titt som tätt ser att det annonserars efter, när sparniten, inte hade med i beräkningen att handboken är på tyska, när produkten är levererad av den tyska agenten.

En utslagning på fotomarknaden kommer med all sannolikhet ske. Framförallt den dagen vi får gemensam valuta med resten av EU. Den enda möjligheten jag ser är att det två stora postorderförsäljarna av kameror expandear och köper upp andra leverantörer, eller börjar att marknadsföra sig och organiskt växa på andra marknader, som den svenska, finska och danska marknaden primärt. En expansion i de baltiska staterna är sedan en naturlig väg innan steget in på den polska sker.

Tyvärr kommer postorderförsäljningen att slå ut det som är kvar av den fotobutiken vid torget. Filmens tid är förbi och kundernas naturliga behov av att gå till fotolabbet med filmen är förbi. Att sälja en kamera i veckan och dessutom vara skyltfönster till postorderbutikerna är ingen som går runt på. Med liten omsättning, förhållandevis mycket i skyllten och lagret är kassaflödet för svagt. Modellerna hinner bli omoderna innan ens kunden kommer in i butiken.

Tyvärr kommer vi konsumenter att tappa den tappra fotohandlaren och få förlita oss på tester och rykten som pressenteras. Distansköplagen rätt använd ger konsumenten möjlighet att prova en vara hemma och sedan skicka tillbaka den om denne inte gillar den. Tyväär binder detta kapital och besvär i och med att returen bekostas av kunden. Här finns möjlighet till föränding genom att postorderbutiken skickar hem exemplar för påseende.

Det var inte bättre förr, det var annorlunda. Tiden var mindre häktiskt och man gjorde affärer med människor, som ville göra affärer igen och man träffades både i butik och på stan, tillskillnad mot dagens anonyma affärer, där den stora frågan är om jag törs lita på säljaren.

Re: Re: Re: Re: Re: 50%

hansen2 skrev:
Såsse-Sverige kanske anlitar samma statistiker som kommunist-Kina när det gäller den officiella statistiken :)
Det räcker med att ta en kort promenad i Stockolm city för att konstatera att statistiken är helt uppåt väggarna.

/Johan

PMD skrev:
Huruvida det finna fattiga i ett land eller inte beror förstås på vilket fattingdomsmått man använder. Svensk och amerikansk statistik använder olika mått. En "fattig" i USA skulle vara ganska välmående ekonomiskt i Sverige.

PD

Det är amerikansk statistik, inte kinesisk eller svensk.

Den "fattigdom" som syns i Sverige kan inte jämgföras med den som finns i USA eftersom den i stort sett kan ses som "självförvållad".

Och om fattiga nu är så välmående i USA, varför finns det då slum där som är ojämförbar med något som finns i europeiska länder.

Säg att man tjänar runt 30.000 i bruttolön - då går cirka 24.000 kr till SKATT.

Eftersom jag har haft turen att slippa belasta det svenska välfärdssystemet borde dom skicka en Canon 5D till mig ögonblickligen! Ska prata med Göran...

Freddie skrev:
Säg att man tjänar runt 30.000 i bruttolön - då går cirka 24.000 kr till SKATT.

Eftersom jag har haft turen att slippa belasta det svenska välfärdssystemet borde dom skicka en Canon 5D till mig ögonblickligen! Ska prata med Göran...

Precis, du har haft turen att vara frisk, undrar om du hade resonerat lika om du inte varit det hittills....

Men som sagt gör du ett avtal med oss andra i samhället om att få en 5D av oss, så lovar vi dig att du inte kommer få någon vård, den dag du drabbas av sjukdomar eller behöver annan form av bistånd. Deal?

RolandM skrev:
Precis, du har haft turen att vara frisk, undrar om du hade resonerat lika om du inte varit det hittills....

Men som sagt gör du ett avtal med oss andra i samhället om att få en 5D av oss, så lovar vi dig att du inte kommer få någon vård, den dag du drabbas av sjukdomar eller behöver annan form av bistånd. Deal?

Verkar jag frisk? ;)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 50%

Copy_Con skrev:
Det är amerikansk statistik, inte kinesisk eller svensk.
Precis. Det amerikanska fattingdomsmåttet är inte detsamma som det svenska.
Den "fattigdom" som syns i Sverige kan inte jämgföras med den som finns i USA eftersom den i stort sett kan ses som "självförvållad".
Det där förstod jag inte. Menar du att svenska fattiga får skylla sig själva, men inte amerikanska fattiga?
Och om fattiga nu är så välmående i USA, varför finns det då slum där som är ojämförbar med något som finns i europeiska länder.
För det första är det inte riktigt sant. Det finns riktigt usel slum i Europa också. Vad slum beror på är nog inte så enkelt att reda ut. Det finns många faktorer, som statliga dumheter, lokal ekonomisk depression, kulturella faktorer, mm. Vad som betyder mest lär variera en hel del.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 50%

PMD skrev:
Precis. Det amerikanska fattingdomsmåttet är inte detsamma som det svenska.

Nej, för skulle vi utgå ifrån ett svenskt mått så skulle änny fler amerikaner räknas som fattiga, och då skulle även Sverige komma med i statistiken. Om jag minns rätt så utgår de ifrån en inkomst lägre än 2 USD per dag, medan vi i Sverige utgår ifrån 20 USD eller något liknande.

Det där förstod jag inte. Menar du att svenska fattiga får skylla sig själva, men inte amerikanska fattiga?

Skylla sig själva var kanske lite hårt, men det finns i stort sett bara två kategorier människor i Sverige som är helt utslagna, och det är mentalsjuka och narkomaner. Eller en kombination av de två. Sedan beror det självklart på vad och vem som anses vara fattig. Har man bostad och tillräckligt med mat så är man inte det, enligt mig.

För det första är det inte riktigt sant. Det finns riktigt usel slum i Europa också. Vad slum beror på är nog inte så enkelt att reda ut. Det finns många faktorer, som statliga dumheter, lokal ekonomisk depression, kulturella faktorer, mm. Vad som betyder mest lär variera en hel del.

Det du skrev tidigare var

Huruvida det finna fattiga i ett land eller inte beror förstås på vilket fattingdomsmått man använder. Svensk och amerikansk statistik använder olika mått. En "fattig" i USA skulle vara ganska välmående ekonomiskt i Sverige.

Hur får du det att gå ihop med det som står överst i det här inlägget? Fattiga amerikaner är inte mer välmående än fattiga svenskar vare sig vi utgår ifrån en svensk, amerikansk eller FN:s definition av begreppet.
Det är möjligt att den amerikanska medelklassen är bra mycket mer köpstarka än den svenska, men det spelar ingen roll i sammanhanget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar