Annons

Varför så dyrt ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: 50%

wico skrev:
Så mitt tips till alla är att importera själva! köp från tyskland, åk till New York på weekend semester och handla fotoprylar! Betala givetvis inget i tullen. Och viktigast av allt rösta bort sossarna 06, återta er personliga frihet & makten över era liv & egna pengar! :)

Håller med till 100% :-D !

intressant

Det blev ju en riktigt intressant nationalekonomisk diskussion av det här. Lite politik fick någon in också.
Min förklaring till prisskillnaderna är: marknadspriser, tillgång och efterfrågan. Vi är tydligen beredda att betala lite mer än John Doe, och då får vi också göra det. Hade vi inte varit det hade de varit tvungna att sänka priserna.

Mikael Öhman:

Går att kringgå som ex. Technikdirekt har gjort. De lär ju sälja för bra mycket mer än 1 mille om året till Sverige (se tidigare i tråden).

Anledningen till att företag som TechnicDirekt har skippat den svenska momsen väldigt länge, trots att de kvalificerar sig mer än väl för att betala denna är att den svenska skattemyndigheten måste be de tyska kollegorna att ålägga TD att betala svensk istf tysk moms. Då den tyska skattemyndigheten inte tycker om att förlora momsintäkter från en av sina exportföretag så kan det hända att just såna ärenden hamnar väldigt långt ner i pappershögen. När de väl kommer upp till ytan slänger man det till en praoelev som inte hinner övertala TD på sina två praoveckor varpå ärendet återigen hamnar längst ner i högen hos den vanlige handläggaren.
Det är mycket möjligt att den danske handläggaren är mer nitisk och samvetsgrann i sitt arbete och ser till att wesellcd får pynta svensk istf dansk moms.

wico skrev:

När en vanlig medelsvensson fått ut lönen i handen och betalat sin hyra, mat och andra om kostnader så har han inte mycket kvar i fickan. Jag har själv flertalet kompisar som åkte till USA för att plugga och som blivit kvar, några vill komma hem men de säger det tar emot jag får halvera min levnadsstandard med minst 50% om jag flyttar hem och tar samma jobb. (Samtliga har även sjukvårdsförsäkring betald via jobbet som majoriteten av amerikanarna) jag vet att sossarnas favoritsysselsättning är att skräma svenskar om det stora hemska landet USA där ingen har råd med sjukvård etc.

Sosse- eller Moderatregering, i vilket fall som helst så är Sverige ett generellt välfärdssamhälle, till skillnad från USA.
Dina vänner har haft möjligheten att åka från Sverige till USA för att studera, så därför kan du inte jämföra dem med average Joe

Enligt statistiken så finns det inte en enda person i sverige som lever i total fattigdom, jämfört med USA:s 12-15%. Det finns procentuellt sett mindre utfattiga människor i Kina än det finns i USA.
Sjukförsäkring fungerar bra så länge det inte händer något oväntat, och du inte behöver en längre tids behandling för då är det kört.
Jag påstår inte att det är så att INGEN har råd med sjukvård där, men när nästan halva befolkningen är utan bra sjukförsäkringar och därmed inte har tillgång till adekvat vård så tycker jag att det är illa.

Är det inte så att även om USA ville bli mer utav en svensk "välfärdsstat" med 25% i moms på John Does nikonglugg så blir den ändå typ 4000kr billigare än i sverige?

inte så mkt som 50% men ändå billigt!

12500 * 1,08375 = 13546:- new york sales tax.

12500 * 1,25 = 15625:- new york med svensk moms.

vs.

19400:- svenskt utpris plus svensk moms.

Om nu argumentet för att new york fortfarande ligger så pass mkt lägre i pris (svensk moms inräknad) är att man i allmänhet tjänar sämre, betalar mindre income tax, betalar mer för sjukvård osv osv. ska hålla så måste ju nedanstående då vara förklaringen:

Ok.. så BH pressar sina priser.. inte bara för att dom är en av dom största återförsäljarna och därmed kan pressa sina inköpspriser. Utan även för att dom tycker synd om alla som tjänar lite pengar och måste betala dyra sjukhusräkningar när dom ramlar i trappen?

Man kan gå till en mindre fotobutik som inte kan pressa inköpspriserna på samma sätt som bh, och köpa samma glugg för låt oss säga hundra dollar till. Nu blev det dyrare.. men fortfarande inte lika dyrt som i Sverige, varför?
För att dom också tycker synd om dom fattiga såklart!

Jesper, ditt argument lät logiskt till en början, sen tappade jag bort mej och förstod inte företagens roll med lägre pris som substitut för den svenska välfärden i "anti-välfärdssamhällets usa".

Självklart förstår jag att olika länders företag sätter olika pris i förhållande till deras respektive länders rådande ekonomi. Men eftersom den omtalade gluggen redan är slutsåld i ALLA länder, oavsett pris, så faller ju även det argumentet..

Canon och Nikon kan ju kanske (om nu allt görs i en begränsad upplaga och risk finns för slutförsäljning) göra som man gör på fastighetsmarknaden. Tillgång och efterfrågan, 1:a i innerstan 2 mille.
Ljusstark zoomglugg 35000:-, L-varianten går loss på 223000:- plus moms..

Då kommer varken John Doe eller hans lokalvårdande svenska kollega att ha råd.

kanske har jag sagt för mkt, kanske har jag lagt mej i en redan infekterad debatt, kanske är jag trött och har skrivit alldeles för många onödigt långa meningar, kanske ska jag gå och lägga mej nu!

mvh / makkan 03:33 piip

wico skrev:
Sen angående vår förträffliga sjukvård! Vart finns det någonstans? sist min tjej var sjuk var det ett projekt att få tag på en läkartid för att få ett pencilin recept, vårdcentralen tuttade upptaget när hon till slut fick tag på en sjuksköterka i telefon efter telefontiden så sa hon rakt ut "vi lägger av luren för vi har inga tider ändå" fick bli privata Axxess akuten 300kr för ett recept och sen ytterligare kö på det enda kvällsöppna apoteket i göteborg (skönt att veta att endast kuba, nordkorea & sverige har statliga apotetek med urusel service!) så John Doe i USA har förmodligen betydligt bättre tillgång till sjukvård än Ingvar Svensson! Själv har jag inte tid med den svenska sjukvården som egen företagare så utöver den horribelt höga skatt jag betalar får jag ändå betala engång till HSB Health Care för min privata sjukvårdsförsäkring!

Lite OT men för att reda ut begreppen så konsumerar USA ungefär dubbelt så mycket sjukvård mätt i procent av BNP (Sverige ligger på lite drygt 8%). Spädbarnsdödligheten är betydligt högre i USA än i Sverige och en växande andel av befolkningen står utan sjukvårdsförsäkring vilket har skapat en mycket ojämnlik sjukvård som inte stödjer påståendet om att John Doe har tillgång till en bättre sjukvård. (Detta kan man mäta även med en rad andra parametrar som jag inte går in på)
Däremot så finns det stora problem inom primärvården, vilken borde ses över.
När det gäller apotek så är jag lite kluven till om de bör drivas affärsmässigt bl.a. utifrån det faktum att t.ex. antibiotikaresistens är förhållandevis låg i Sverige. Här kan alltför frikostig försäljning spela en roll.
Så. Trots att jag själv är liberal så anser jag det viktigt att inte förfalla till lättsinnig politisk polemik utan faktaförankring.

mvh
David

Re: Re: Re: Re: 50%

Copy_Con skrev:
Sosse- eller Moderatregering, i vilket fall som helst så är Sverige ett generellt välfärdssamhälle, till skillnad från USA.
Dina vänner har haft möjligheten att åka från Sverige till USA för att studera, så därför kan du inte jämföra dem med average Joe

Enligt statistiken så finns det inte en enda person i sverige som lever i total fattigdom, jämfört med USA:s 12-15%. Det finns procentuellt sett mindre utfattiga människor i Kina än det finns i USA.
Sjukförsäkring fungerar bra så länge det inte händer något oväntat, och du inte behöver en längre tids behandling för då är det kört.
Jag påstår inte att det är så att INGEN har råd med sjukvård där, men när nästan halva befolkningen är utan bra sjukförsäkringar och därmed inte har tillgång till adekvat vård så tycker jag att det är illa.

Jasså jag ser ofta uteliggare på gatan men du kanske inte klassar det som total fattigdom?

Det är ren sossepropaganda att halva USA inte skulle ha råd med en bra sjukförsäkring! Du får jätte gärna länka till en oberoende källa angående att 50% av amerikanarna inte har tillgång till bra sjukvård pga att de är så "fattiga". Är det Godsherren Doktor Göran som har berättat detta för dig? :)

Det är snarare vi svenskar som står utan advekat sjukvård. Primärvården har brakat samman helt och hållet, det enda som funkar idag är akutvården den funkar utmärkt! Så vad betalar vi för med världens högsta skatter när vi inte har världens bästa av de 3 slagorden sjukvård/skola/omsorg?

Copy_Con skrev:

Såsse-Sverige kanske anlitar samma statistiker som kommunist-Kina när det gäller den officiella statistiken :)
Det räcker med att ta en kort promenad i Stockolm city för att konstatera att statistiken är helt uppåt väggarna.

/Johan

Re: Re: Jo men

clindh skrev:
Jämför priser i en bokhandel med onlinehandlarna tex, det handlar inte bara om att tex AdLibris inte behöver betala hyra - det är mängden böcker de säljer som påverkar utpriserna (och inköpspriserna), då marginalen på varje bok inte behöver vara lika hög.
Nästan rätt. Det påverkar säljarens omkostnader, men utan konkurrens har han ju ingen anledning att sänka priserna. Det är god konkurrens på en fri marknad som sänker priserna och gynnar konsumenterna.

Det är precis det vi ser mer och mer av nu med fri rörlighet för varor inom EU. Jag tycker det har märkts på de svenska priserna på kameraprylar att fler och fler svenskar handlar på postorder från EU utanför Sverige.

PD

Re: Re: Re: Varför så dyrt ?

clindh skrev:
Man kan ju inte bara jämföra produktens pris, du måste ta med hela landets ekonomiska struktur för att kunna jämföra priser mellan två länder. Personalomkostnaderna, företagsbeskattningen mm är ju garanterat högre i Sverige än i Spanien - det är ju knappast så att grönsakshandlarna i Sverige sitter på ett jätteberg med pengar i vinst jämfört med spanjorerna på marknaden, de har klart högre omkostnader och därtill fler led mellan producent och butik.
Tja, etablerandet av lågprismatvaruaffärer har helt klart påverkat matpriserna i Sverige. De gamla svenska stora kedjorna sänker sina priser samtidigt som de bygger ut. ICA m.fl. verkar ha lite vinstmarginal att ta av ...

Re: Re: Re: Re: Re: 50%

wico skrev:
Jasså jag ser ofta uteliggare på gatan men du kanske inte klassar det som total fattigdom?

Det är ren sossepropaganda att halva USA inte skulle ha råd med en bra sjukförsäkring! Du får jätte gärna länka till en oberoende källa angående att 50% av amerikanarna inte har tillgång till bra sjukvård pga att de är så "fattiga". Är det Godsherren Doktor Göran som har berättat detta för dig? :)

Det är snarare vi svenskar som står utan advekat sjukvård. Primärvården har brakat samman helt och hållet, det enda som funkar idag är akutvården den funkar utmärkt! Så vad betalar vi för med världens högsta skatter när vi inte har världens bästa av de 3 slagorden sjukvård/skola/omsorg?

Den senaste siffran jag såg var att 16% av amerikanerna står utan sjukförsäkring. En siffra som ökat under de senaste åren.
Jag tror att det är väldigt få av de som är insatta i sjukvården, läkare t.ex. som skulle vilja kopiera det amerikanska sjukvårdssystemet rakt av oavsett vad man röstar på. Det amerikanska systemet är helt enkelt inte kostnadseffektivt och en stor del går åt till att administration. Trots att omkring 15% av den amerikanska bnp´n går till sjukvård så ligger de efter på en rad punkter t.ex. spädbarnsdödlighet. Ett problem med en sådan extrem kommersialisering av sjukvården är att fokus riktas alltmer på områden som är ekonomiskt lönsamma medan andra blir eftersatta vilket leder till en snedvridning utifrån de medicinska behoven.
Men jag håller med om att primärvården behöver ses över och att privata alternativ bör gynnas mer än de gör idag. Men lösningen är inte att anamma USA´s sjukvårdssystem.

Re: Re: Re: Re: Varför så dyrt ?

PMD skrev:
Tja, etablerandet av lågprismatvaruaffärer har helt klart påverkat matpriserna i Sverige. De gamla svenska stora kedjorna sänker sina priser samtidigt som de bygger ut. ICA m.fl. verkar ha lite vinstmarginal att ta av ...
Det har väl förhoppningsvis de flesta företag, men för att bibehålla den vistmarginalen (för det kräver ägarna) måste ICA nu öka antalet köpare istället (och återerövra en del). Då måste de också bygga ut, en investering som de räknar med skall ge avkastning om X år.

Så det är ju alltid samma ekvation av utpris ställt mot antal köpare, för att uppnå önskad marginal. Olika företag väljer olika vägar - och kan få göra ett strategibyte om det inte funkar. En butik kan troligen inte uppnå samma låga utpriser som postorderföretaget och får då kontra med bättre kundservice etc som förhoppningsvis appellerar på kunderna.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 50%

dJb skrev:
Jag tror att det är väldigt få av de som är insatta i sjukvården, läkare t.ex. som skulle vilja kopiera det amerikanska sjukvårdssystemet rakt av oavsett vad man röstar på. Det amerikanska systemet är helt enkelt inte kostnadseffektivt och en stor del går åt till att administration.

Det finns (tack och lov) inget riksdagsparti som driver frågan om en övergång till ett amerikanskt system. Men det finns ingen anledning att brösta sig över det svenska, förutom att alla har tillgång till det. Administrationen är gigantisk här och inte särskilt kostandseffektivt.

/Johan

Re: Re: 50%

Jeppe skrev:
Eftersom John Doe inte har någon sjukförsäkring genom jobbet så tvingas han att betala 899:- för sin medicin, ja förutom det enkla läkarbesöket på 1800:- för att få medicinen utskriven. Så har han precis de pengar som krävs för att kunna betala sitt nya AF-S 70-200/2.8 VR

Ingvar Svensson däremot, som även han jobbar som lokalvårdare, går till vårdcentralen, betalar sina 150:- för läkarundersökningen, får sitt recept och löser ut sin medicin för 149:-
Tja, det svenska sjukvårdssystemet tror jag inte är något för USA att ta efter. Det suger, rent ut sagt:

I Sverige har man ett sjukvårdssystem.

PD

Copy_Con skrev:
Huruvida det finna fattiga i ett land eller inte beror förstås på vilket fattingdomsmått man använder. Svensk och amerikansk statistik använder olika mått. En "fattig" i USA skulle vara ganska välmående ekonomiskt i Sverige.

PD

Re: Re: Re: Re: Re: Varför så dyrt ?

clindh skrev:
Så det är ju alltid samma ekvation av utpris ställt mot antal köpare, för att uppnå önskad marginal. Olika företag väljer olika vägar - och kan få göra ett strategibyte om det inte funkar. En butik kan troligen inte uppnå samma låga utpriser som postorderföretaget och får då kontra med bättre kundservice etc som förhoppningsvis appellerar på kunderna.
Jovisst, när konkurrensen ökar blir alla säljare på marknaden tvungna att bli effektivare. "Leaner and meaner". Det är bra för alla, inte bara konsumenterna (även om det är vi som tjänar på det mest till att börja med).

PD

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 50%

hansen2 skrev:
Det finns (tack och lov) inget riksdagsparti som driver frågan om en övergång till ett amerikanskt system. Men det finns ingen anledning att brösta sig över det svenska, förutom att alla har tillgång till det. Administrationen är gigantisk här och inte särskilt kostandseffektivt.

/Johan

Bättre att göra som i sossarnas sverige, bättre att de flesta har det lika dåligt än att någon skulle kunna ha det lite bättre ;)

Nu finns det även privatsjukvård/privatsjukförsäkring i Sverige så om du vill "köpa" dig förbi vårdköerna så går det redan idag. Blev ju ramaskrik för några år sen när det visade sig att sosseeliten köpt privatsjukförsäkring då de inte litade på den statliga sjukvården.

Jag är ingen expert på det amerikanska sjukvårdssystemet, men vad jag vet så får inget sjukhus neka dig akutsjukvård. Sen tror jag att det finns personer som i USA som frivilligt inte köper den värsta sjukförsäkringen, precis som att jag inte tecknar helförsäkring på min bil, jag kalkylerar kallt med att jag inte kommer krocka om jag ändå gör det så har jag räknat med det och får ta fram den stora plånboken.

Självklart tar Nikon så mycket betalt för prylarna som de bara kan här, och lika självklart går priserna ner när kunderna lär sig handla där det är billigast.

Det är något som företagen fattat sedan länge när de bojkottar dyra lönekrav från produktionspersonal i västländerna och förlägger fabrikerna i öst, och inget som vi konsumenter borde avstå från att göra mot företagen.
Den senaste siffran jag såg var att 16% av amerikanerna står utan sjukförsäkring. En siffra som ökat under de senaste åren.
I Sverige fungerar ju dock administrativt krångel och sjukvårsköer som ett sätt att dölja verklig brist på sjukvård, lite som vi använder AMS-åtgärder för att dölja arbetslösheten. Har till exempel en person med cancer som hamnat i en tillräckligt lång kö för att han inte ska kunna räddas verkligen tillgång till sjukvård? Det är ju främst dessa åtgärder som sjukförsäkringen behövs för i USA eftersom sjukhusen redan har plikt att hjälpa alla i akut behov av vård.

Senast ändrad:
Om man nu anser att den amerikanska sjukvården är överlägsen den svenska så får man visa det med fakta för att jag ska bli övertygad. Även om jag tycker att saker och ting bör förbättras inom den svenska sjukvården så går det inte att komma ifrån att den placerar sig bättre än den amerikanska vad gäller flertalet hälsorelaterade parametrar i internationella jämförelser (t.ex. WHO health database)

Den Amerikanska sjukvården är dyr: 14,6% av bnp mot Sveriges 9,2. Andelen har dock hos båda länderna ökat de senaste åren.
Sverige har fler läkare, sjuksköterskor och "health workers" per 10000.
Spädbarnsdödligheten är betydligt lägre i Sverige.
Långtidsöverlevnad från diagnos med tumörsjukdom är bättre inom den svenska sjukvården.
Antal sjukhusbäddar per 10000 är fler i Sverige: 52 mot 34.
Listan kan göras lång.

Jag vill poängtera att det som sagt finns mycket att förbättra, men hävdar man att den amerikanska sjukvården är bättre än den svenska så bygger det mer på ideologiska ställningstaganden eller okunskap än på objektivitet.

mvh
David

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar