Är det inte så att även om USA ville bli mer utav en svensk "välfärdsstat" med 25% i moms på John Does nikonglugg så blir den ändå typ 4000kr billigare än i sverige?
inte så mkt som 50% men ändå billigt!
12500 * 1,08375 = 13546:- new york sales tax.
12500 * 1,25 = 15625:- new york med svensk moms.
vs.
19400:- svenskt utpris plus svensk moms.
Om nu argumentet för att new york fortfarande ligger så pass mkt lägre i pris (svensk moms inräknad) är att man i allmänhet tjänar sämre, betalar mindre income tax, betalar mer för sjukvård osv osv. ska hålla så måste ju nedanstående då vara förklaringen:
Ok.. så BH pressar sina priser.. inte bara för att dom är en av dom största återförsäljarna och därmed kan pressa sina inköpspriser. Utan även för att dom tycker synd om alla som tjänar lite pengar och måste betala dyra sjukhusräkningar när dom ramlar i trappen?
Man kan gå till en mindre fotobutik som inte kan pressa inköpspriserna på samma sätt som bh, och köpa samma glugg för låt oss säga hundra dollar till. Nu blev det dyrare.. men fortfarande inte lika dyrt som i Sverige, varför?
För att dom också tycker synd om dom fattiga såklart!
Jesper, ditt argument lät logiskt till en början, sen tappade jag bort mej och förstod inte företagens roll med lägre pris som substitut för den svenska välfärden i "anti-välfärdssamhällets usa".
Självklart förstår jag att olika länders företag sätter olika pris i förhållande till deras respektive länders rådande ekonomi. Men eftersom den omtalade gluggen redan är slutsåld i ALLA länder, oavsett pris, så faller ju även det argumentet..
Canon och Nikon kan ju kanske (om nu allt görs i en begränsad upplaga och risk finns för slutförsäljning) göra som man gör på fastighetsmarknaden. Tillgång och efterfrågan, 1:a i innerstan 2 mille.
Ljusstark zoomglugg 35000:-, L-varianten går loss på 223000:- plus moms..
Då kommer varken John Doe eller hans lokalvårdande svenska kollega att ha råd.
kanske har jag sagt för mkt, kanske har jag lagt mej i en redan infekterad debatt, kanske är jag trött och har skrivit alldeles för många onödigt långa meningar, kanske ska jag gå och lägga mej nu!
mvh / makkan 03:33 piip