Annons

TIPS: Så köper du kamera billigt i USA

Produkter
(logga in för att koppla)
wico skrev:
...trådskaparen tipsar däremot hur man kan göra för att slippa betala momsen.
...

Jag uppmanar ingen att begå några oegentligheter,
jag berättade hur man kunde göra inte ATT man skulle göra det.

Jag åkte med riktigt gått samvete genom tullen och slapp både den amerikanska och svenska momsen.
Kommer att göra det igen.

Men som jag nämnde om det känns alltför jobbigt/fel/oetiskt så kan man ju betala in momsen både i USA och i Sverige, man kan faktiskt betala in lite extra dessutom ...

Man kan säkert betala in dubbla tv-avgifter också, borde vara möjligt.

;-)
 
Om värdet är över 1700kr och du vill ta in det lagligt så är det bara att öpnna din nyinköpta kamera när du fortfarande är i USA. Använd den. Så bums så behöver du inte betala moms för kameran. Ser inget brottsligt i det.

Ha en trevlig kväll.
 
photo_dream skrev:
Om värdet är över 1700kr och du vill ta in det lagligt så är det bara att öpnna din nyinköpta kamera när du fortfarande är i USA. Använd den. Så bums så behöver du inte betala moms för kameran.
Tyvärr stämmer inte detta. Reglerna bryr sig inte om det är använt eller inte, detta är en seglivad myt. Är det begagnade varor är det inköpspriset på dem som ligger till grund för moms/eventuell tull, men då måste du kunna visa upp kvitto på att du köpte dem för ett lägre pris. Har du "begagnat" varan själv lär du knappast lyckas.

Det jag tror du tänker på är de undantagsregler som finns för inflyttande eller återvändande. De behöver inte betala för vissa saker när de kommer till Sverige. Men en person som åker på semester kan knappast räknas till dessa två kategorier. Läs mer på Tullverkets hemsida: http://www.tullverket.se/NR/rdonlyres/96E59490-B288-4677-8219-E858432B924A/0/flyttsaker.pdf
 
Du tror inte att tullarna är så kreativa att när den fotointresserade tullaren läser detta så kanske det startas en utredning?

Du har ju i princip erkänt och talat om exakt hur det gått till.

Ska man vara olaglig så kanske man ska vara det på ett smart sätt och hålla tyst om det sedan.
 
Hur var det med pälsar från Ryssland? Det var något om det på nyheterna för nåt år sen. Behövde man pälsen i Ryssland, så slapp man moms eller hur var det?
 
Blanka mässingen.....

paco skrev:
Hur var det med pälsar från Ryssland? Det var något om det på nyheterna för nåt år sen. Behövde man pälsen i Ryssland, så slapp man moms eller hur var det?
Trådstarter behöver månne en päls; han är ju temligen naken nu :))
 
Börjar inte diskussionerna bli lite typ "om ifall att...", det är väl upp till var och en, att ta in en vara, över gränsen, på ett sätt, som känns bäst ...!
Ribban ligger på 1.700:-, utan momsplikt, ja då så, då blir det inga problem att ta in en Canon 5D med en Canon optik 2,8/300mm IS, billigt ...! :), :)
 
Varför tycker så många att det är ok att tipsa om hur man kan undgå tull och moms men så få att det är ok med tips om hur man får tag i t ex Photoshop gratis? Det handlar väl såvitt jag begriper i båda fallen om lagbrott.

Undrar Anders
 
En klurigare fråga med tullregler är vad som gäller om man byter flyg från USA i ett annat EU-land innan man anländer till Sverige. Är det då det andra EU-landets tull- och momsregler som gäller när man för in varorna? Räcker det att mellanlanda i det andra EU-landet för att det ska vara så eller måste det till en längre vistelse eller två enskilda resor?
 
Sales Tax

Elgas skrev:
Ang deras "stat moms":

Tänkte be syster köpa mig en Nikon D80 där borta nu när hon åker över. Får hon då betala nån slags moms eller e det priset som gäller på hemsidan typ som hos B&Hphotovideo????

Allt man handlar på plats i butiken tillkommer det sales tax på (non-refundable) oavsett var man kommer ifrån eller var man bor.
Så räkna priset på hemsida + sales tax (7-9%).

Enda sättet att slippa är att beställa vid hemsidan till annan stat är NY. Dock måste leveransadressen vara samma som kontokortägarens.
 
wsaar skrev:
En klurigare fråga med tullregler är vad som gäller om man byter flyg från USA i ett annat EU-land innan man anländer till Sverige. Är det då det andra EU-landets tull- och momsregler som gäller när man för in varorna? Räcker det att mellanlanda i det andra EU-landet för att det ska vara så eller måste det till en längre vistelse eller två enskilda resor?
Jag tror att det är valfritt vilket EU land du tullar in varorna. Om du hinner att göra det i säg Tyskland, får du tulla bara 16%(?) + tullsavgifter och slipper betala moms i Sverige.

Endast mellanlandning räcker naturligtvis inte.
 
wsaar skrev:
En klurigare fråga med tullregler är vad som gäller om man byter flyg från USA i ett annat EU-land innan man anländer till Sverige. Är det då det andra EU-landets tull- och momsregler som gäller när man för in varorna? Räcker det att mellanlanda i det andra EU-landet för att det ska vara så eller måste det till en längre vistelse eller två enskilda resor?

Oftast vid mellanlandningar så passerar du inte genom tullgränsen, du befinner dig på landets mark men juridiskt är det en gråzoon... När du landar på Arlanda är du givetvis i Sverige, men innan en utlänning passerar tullarna på Arlanda flygplats har personen inte "rest in i Sverige" Jag kan inte reglerna exakt men det är något sådant... Därför kan du springa runt med dina saker och dom har fortfarande inte förts in i EU landet och därmed så räknas det väl som USA - Sverige import.

Givetvis är det fel att inte tulla sina varor och jag skräms över folks otroliga okunskap om just detta att det är ett lagbrott och räknas som smuggling. Jag meranr itne att alla ska kunna exakta procentsatser och hur alla momseregler och tullavgifter ser ut, men man borde ha ett hum om att det inte bara är att föra över saker mellan länderna...

jag skiter egentligen i om svearike får sina tullpengar och moms, däremot slår det himla fel mot alla redan hårt pressade företag om personer börjar smuggla in alla sina varor...

Alla affärer får betala sina avgifter, priserna blir där efter, börjar tillräckligt många smuggla så blir ju givetvis affärerna drabbade och i långa loppet alla kunder som får högre priser.
 
Kalle_B skrev:
Oftast vid mellanlandningar så passerar du inte genom tullgränsen, du befinner dig på landets mark men juridiskt är det en gråzoon... När du landar på Arlanda är du givetvis i Sverige, men innan en utlänning passerar tullarna på Arlanda flygplats har personen inte "rest in i Sverige" Jag kan inte reglerna exakt men det är något sådant... Därför kan du springa runt med dina saker och dom har fortfarande inte förts in i EU landet och därmed så räknas det väl som USA - Sverige import.

Givetvis är det fel att inte tulla sina varor och jag skräms över folks otroliga okunskap om just detta att det är ett lagbrott och räknas som smuggling. Jag meranr itne att alla ska kunna exakta procentsatser och hur alla momseregler och tullavgifter ser ut, men man borde ha ett hum om att det inte bara är att föra över saker mellan länderna...

jag skiter egentligen i om svearike får sina tullpengar och moms, däremot slår det himla fel mot alla redan hårt pressade företag om personer börjar smuggla in alla sina varor...

Alla affärer får betala sina avgifter, priserna blir där efter, börjar tillräckligt många smuggla så blir ju givetvis affärerna drabbade och i långa loppet alla kunder som får högre priser.


Är mest sur på Canon exemplelvis tar extra betalt för en del produkter som dom säljer i Sverige. Titta på prisskildnaden mellan deras blixtrar 430EX och 580EX. Varför betalar vi i Europa 1000 kr extra om vi väljer en 580EX gämfört med att köpa en 430EX gämfört med vad man får betala i USA.

p.s min fru betalar TV licensen.

// Fredrik
 
Jag tror att de har ändrat beloppet, jag köpte ett stativ på ebay det gick på ca 100 dollar jag fick då betala skatt på 3 % och en tullavgift. Sammanlagt ca 250 kr.

När jag pratade med en person på tullverket sa de att man måste betala moms och skatt när varan kostar mer än 400:-
 
diablo 3 skrev:
Jag tror att de har ändrat beloppet, jag köpte ett stativ på ebay det gick på ca 100 dollar jag fick då betala skatt på 3 % och en tullavgift. Sammanlagt ca 250 kr.

När jag pratade med en person på tullverket sa de att man måste betala moms och skatt när varan kostar mer än 400:-
Det gäller väl bara när du skickar varor... du förväntas nog ha lite mer prylar med dig från utlandet när du reser. Det är för övrigt 1700kr som gäller för resa från icke-EU land:
http://www.tullverket.se/se/Privat/Resandebestammelser/Start+resande.htm

Fick själv betala över 200kr moms på en skickad vara som kostade runt 350 spänn på ebay. Problemet var att säljaren angett priset i HK-dollar medan tullverket tolkat det som US-dollar...
 
haha, jag tror att vissa som skrivit här kommer att få diplom!!! och är det inte fritt att tycka saker utan att man ska behöva läsa moralpredikan...
alla får väl göra som de vill, och tack för tipset!!!
 
monalisa skrev:
haha, jag tror att vissa som skrivit här kommer att få diplom!!! och är det inte fritt att tycka saker utan att man ska behöva läsa moralpredikan...
alla får väl göra som de vill, och tack för tipset!!!
Du menar att du och andra som gillar lagbrott "tycker" medan dom som inte har samma åsikt "predikar"? ;-)
 
yea :)
vad annars kan man tycka... låt oss vara vuxna och fatta våra egna beslut... :)
och alltid kul med lite tips ! ;-)
 
Själv körde jag i 120 km/h på motorvägen idag...
Det är ett lagbrott, men nu vet ni alla att man kan göra det. Det är fel, jag uppmanar ingen att göra det..bara berättar att man kan göra det.

Hoppas att ni kan dra nytta av tipset.....

Nej, jag ser inte heller det fantastiska i Anders inköp och införsel. Inte heller förstår jag varför han väljer att skriva om sina (olagliga) erfarenheter. Det är väl en såndär svensson-grej som alla gör, men som ingen säger...

Den efterföljande diskussionen blir något absurd, där det (som vanligt) delar medlemmarna i två läger. Ett där det ja-sägarna samlas, och ett med nej-sägarna. Max har en bra poäng, som jag tycker faller bort lite. Det ÄR ett lagbrott, precis som att köra i 120km/h på motorvägen.

Ps. Min mätare visar 10km/h fel vid 120km/h. så därmed är min faktiska fart inom lagens gränser ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.