Annons

Varför sälja din Nikon D800/D800e?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har sett en del annonser på Nikon D800/D800E den sista tiden
Är själv på jakt efter en sådan.
Men varför säljs just dessa "nya" modeller redan?

Är det så att det stora bildformatet kan vara till nackdel för en del?
Nikon D810 har väl möjlighet att fota i 12 mp också?

Är det en Nikon 810 man ska fundera på istället?

Var har ni för erfarenheter kring detta?

mvh
Ola

Finns nog två-tre kategorier säljare av D800:
1. De som måste ha det senaste och därmed uppgraderar till D810
2. De som tycker att 4 b/s är lite långsamt och tröttnat på de stora filerna. De går mot D750 eller D610 som också är mindre och lättare.
3. De som har använt sina D800 i 2-3 år vid det här laget och byter för att de är "väl använda" och avskrivna.

Det kan finnas fler anledningar och kombinationer av det ovan också. Jag har inte någon förstahandsinformation då jag inte säljer någon D800.

Kan det vara så att det finns "STOR" skillnad i bildkvalitet mellan den "gamla" D800/D800E och den nya D810?
Det skrivs mycket om jämföelser mellan dessa kameror. Men det känns mer som det är skillnader i labtesten än för ett normalt öga.
Med tanke på att för de flesta så hamnar slutresultatet på en webbsida

/Ola

Finns nog två-tre kategorier säljare av D800:
1. De som måste ha det senaste och därmed uppgraderar till D810
2. De som tycker att 4 b/s är lite långsamt och tröttnat på de stora filerna. De går mot D750 eller D610 som också är mindre och lättare.
3. De som har använt sina D800 i 2-3 år vid det här laget och byter för att de är "väl använda" och avskrivna.

Det kan finnas fler anledningar och kombinationer av det ovan också. Jag har inte någon förstahandsinformation då jag inte säljer någon D800.

Själv hör jag till denna kategori:

"3. De som har använt sina D800 i 2-3 år vid det här laget och byter för att de är "väl använda" och avskrivna."

Jag har just skaffat mig en D750 istället och erkänner att jag gillar den flippbara LCDskärmen!

Har sett en del annonser på Nikon D800/D800E den sista tiden
Är själv på jakt efter en sådan.
Men varför säljs just dessa "nya" modeller redan?

Är det så att det stora bildformatet kan vara till nackdel för en del?
Nikon D810 har väl möjlighet att fota i 12 mp också?

Är det en Nikon 810 man ska fundera på istället?

Var har ni för erfarenheter kring detta?

mvh
Ola

För att de ångrar D800 köpet.

För att de byter till D810.

För att de har två och bara behöver en.

För att de byter till D4(s).

För att de byter till mindre kamera.

För att den börjar bli utsliten. (Hur gör folk??? min ser helt ny ut men en kollegas såg ut som den slipats och tappats varje dag i flera år trots lika många exponeringar och samma ålder)

För att byta till Canon (fast det omvända är vanligare)

Allt ovan känner jag till har hänt. Skulle jag köpa enkamera idag skulle det bli en D810 men då skulle jag behålla min D800 som andrakamera.

"3. De som har använt sina D800 i 2-3 år vid det här laget och byter för att de är "väl använda" och avskrivna."

Tester har visat att skillnaden i bildkvalitet mellan D800/D800E och D810 är försumbar. Inte ens flitiga användare har sällan använt sina D800/D800E ens 10 % av vad de är testade att hålla för (200 000 exponeringar). Här finns goda möjligheter till bra beg-köp med andra ord.

Tester har visat att skillnaden i bildkvalitet mellan D800/D800E och D810 är försumbar. Inte ens flitiga användare har sällan använt sina D800/D800E ens 10 % av vad de är testade att hålla för (200 000 exponeringar). Här finns goda möjligheter till bra beg-köp med andra ord.

Tillhör själv kategorin som sitter kvar på min D800. Orsak: IQ är precis så bra jag kan önska mig. Jag använder den inte som direkt actionkamera heller (även om det går).

Precis som du anger är skillnaden i ren IQ försumbar mellan modellerna. Exempelvis tål D800-filerna mer efterskärpning än E-modellen och D810 utan att skärpningaartefakter uppstår. I utprintat skick (A2) är det i princip omöjligt att se skillnaden.

Kategorin som "måste ha det senaste" får man alltid räkna in som orsak. Ofta drabbas de av "money for nothing". Men en del finesser kan ha tillkommit som har betydelse för den enskilde individen.

De som önskar högre bps kan jag både förstå och inte förstå. De måste väl redan på specarna insett att det finns snabbare kameror (på bekostnad av mindre upplösning).
Sannolikt har därför deras intresse under tiden de haft D800 mer riktats mot actionfoto och byter p g a detta.

Men för den som har en D800 med lång livslängd kvar och önskar hög IQ samt DR ser jag mycket liten anledning att byta.

Det mest logiska skälet är enl min privata åsikt att man i det närmaste kört slut på kameran genom flitigt fotograferande och använt den yrkesmässigt samt att den är avskriven. Så jag håller med.

Ang övergång till spegellösa: Har själv en Sony A7R (i grunden samma sensor som D800), men den ser jag mest som ett komplement till D800:an när man vill vara lättare bestyckad. Förutom ett dedicerat superskarpt FE 55/1.8 ZE (Zeissglugg med AF) använder jag mina mindre Nikongluggar+adapter på A7R och har samma IQ i stort sett på båda kamerorna.
MEN när det gäller lite tyngre och längre gluggar är A7R trots många andra fördelar inte optimal. Då känns D800 bättre i näven.

Men visst katten är det skönt att använda små spegellösa FF-kameror så länge objektiven är små.

Jag sitter kvar på min D800 tills den tar slut.

//Lennart

Bra tankar. Lite så har jag funderat själv

/Ola

Tillhör själv kategorin som sitter kvar på min D800. Orsak: IQ är precis så bra jag kan önska mig. Jag använder den inte som direkt actionkamera heller (även om det går).

Precis som du anger är skillnaden i ren IQ försumbar mellan modellerna. Exempelvis tål D800-filerna mer efterskärpning än E-modellen och D810 utan att skärpningaartefakter uppstår. I utprintat skick (A2) är det i princip omöjligt att se skillnaden.

Kategorin som "måste ha det senaste" får man alltid räkna in som orsak. Ofta drabbas de av "money for nothing". Men en del finesser kan ha tillkommit som har betydelse för den enskilde individen.

De som önskar högre bps kan jag både förstå och inte förstå. De måste väl redan på specarna insett att det finns snabbare kameror (på bekostnad av mindre upplösning).
Sannolikt har därför deras intresse under tiden de haft D800 mer riktats mot actionfoto och byter p g a detta.

Men för den som har en D800 med lång livslängd kvar och önskar hög IQ samt DR ser jag mycket liten anledning att byta.

Det mest logiska skälet är enl min privata åsikt att man i det närmaste kört slut på kameran genom flitigt fotograferande och använt den yrkesmässigt samt att den är avskriven. Så jag håller med.

Ang övergång till spegellösa: Har själv en Sony A7R (i grunden samma sensor som D800), men den ser jag mest som ett komplement till D800:an när man vill vara lättare bestyckad. Förutom ett dedicerat superskarpt FE 55/1.8 ZE (Zeissglugg med AF) använder jag mina mindre Nikongluggar+adapter på A7R och har samma IQ i stort sett på båda kamerorna.
MEN när det gäller lite tyngre och längre gluggar är A7R trots många andra fördelar inte optimal. Då känns D800 bättre i näven.

Men visst katten är det skönt att använda små spegellösa FF-kameror så länge objektiven är små.

Jag sitter kvar på min D800 tills den tar slut.

//Lennart

Tja, det verkar som om en del tycker att D810 är bättre än D800 i alla fall.
http://gwegner.de/review/nikon-d810-d800-d5300-canon-6d-high-iso-dynamik-review/

Men visst, skillnaden inte så stor men det är den inte mot Canon 5D eller D5300 heller enligt den testen.

Lite konstigt är det ändå att D800 är så billig begagnad.

Jag har tidigare hävdat att den som köper en fx-dslr förlorar mer i proportion i förhållande till nypriset än på D700/canon mk 2 tid.

Vad det beror på? Ett för stort utbud i förhållande till köpare. Många har nog gått över till smidigare spegellös.

Såld min D800 för en tid sedan och har kört Sony A7 sedan dess. Säkert fler som tittar på spegellöst och säljer sin stora och tunga utrustning. Därmed inte sagt att allt är perfekt med spegellöst.
Uppenbara brister är såklart: få objektiv, sensorreflektion (hos Sony), sämre/ingen vädertätning och sämre AF.
Fördelarna är inte så tokiga: mindre, lättare, samma bildkvalité och trevlig digital sökare.

Sen när bytte någon här kamera för att ta bättre bilder?
Folk lessnar, vill testa något nytt, tycker att sub känns roligare, etc.

Jag! Fast det beror på vad man väger in i begreppet "bättre". Genom att köpa just D800 kunde jag skapa bilder med BÄTTRE detaljering och DR än tidigare samt göra stora printar även efter beskärning.

Det var vad jag eftersträvade sedan jag lämnade pressfotot.

//Lennart

PS. Jag har i stort sett samma möjligheter med Sony A7R. DS

Jag köper utrustning som passar mitt fotograferande, och det innebär inte nödvändigtvis bättre bildkvalitet rent tekniskt. Jag är troligen inte ensam om detta, så det lär ha hänt många gånger förut att folk byter bort t.ex. D800 mot en kamera som ger sämre "bildkvalitet" om man tycker det är kul att pixelpeepa.

Jag hade tidigare en D700 och en D800 ... Och ville ha två kameror med samma typ av batterier.
D700 var jag mycket nöjd med ... men den blev den kamera som var hemma när jag bara behövde en kamera. Dessutom slutade den att räknas som NPS kamera för ett tag sedan.

Av dessa anledningar valde jag att sälja den kameran. Och tänkte köpa en D810 ... men så dök D750 upp! Och valet var inte lika självklart längre.

Nu har jag en D800 och en D750 och är nöjd med dem, vilken kamera som jag använder beror på uppdraget. Hade jag valt en D810, så hade jag nog aldrig rört min D800 mer, annat än när det krävs två kameror runt halsen ... Nu får båda kamerorna arbeta. Och jag är nöjd med båda. Att sedan D810 är en lite bättre kamera än D800 gör inte så mycket, D800 är en mycket bra kamera. (Jag har testat en D810 ... och skulle gärna byta min D800 mot en D810. Men kan inte motivera det ekonomiskt ...)

När det är dags att byta nästa gång vet jag inte.

en d800, 800E till bra beg pris + bra objektiv och lite kunskap om rawhantering så får du ingen bättre SLR vad det gäller bildkvalitet.

en d800, 800E till bra beg pris + bra objektiv och lite kunskap om rawhantering så får du ingen bättre SLR vad det gäller bildkvalitet.

Håller med! Är det detaljer och tonomfång man vill ha blir det inte bättre för pengarna. Jag behöver köpa en helt annan typ av begagnad kamera,där helt andra egenskaper är viktiga, men för de flesta är nog D800(E) det bästa man kan köpa nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar