martinot
Aktiv medlem
Det är väl det som är pudelns kärna enl min åsikt. Kombinerar man den med vad en en del objektivtillverkare har att säga om det korta registeravståndet som gett problem främst i vidvinkelområdet (förresten en av mina käpphästar sedan 2 år) så är "paketeringen" inte ett ringa problem för mig i alla fall.
Registeravståndet må passa APS-C (om vi nu diskuterar Sony) men är inte helt tillfyllest vad fäller FF.
Här kan Sony målat in sig i ett hörn, tror jag. En kommande effektiv spegellös kamera med mer dslr-lika proportioner och funktioner (främst AF-prestanda) borde kanske ha ett längre registeravstånd också.
Det går förvisso att göra riktigt bra samspel mellan vidvinkligare objektiv från 35 mm och nedåt och FF-sensor och kort registeravstånd. Det har bevisats av exempelvis Sonys RX1R med fast monterad Zeiss 35/2.0. Men förutsättningen som möjliggör det är att EN sensor anpassats till ETT objektiv. Kan bli knivigare i längden med en FF-kamera med utbytbar optik.
Mycket klok iaktagelse Lennart. Jag är beredd att hålla med dig helt och hållet.
Är själv helt övertygad om att E-mount ifrån början enbart togs fram för APS-C. Därav att både registeravstånd och storlek på fattningen är långt ifrån optimalt för FE-optik.
Fullformat är helt enkelt en efterhandskonstruktion som Sony med nöd och näppe kunde trycka in i ett E-mount som var helt optimerat för en betydligt mindre sensorstorlek.