Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför piggare AF med D3s?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Papic

Aktiv medlem
Har ett 180/2.8 icke D som är fantastiskt långsamt i fokus på D300, misstänker att det inte står rätt till med den gluggen när jag använder den på D300. På D3s:en är den helt OK, inte snabb men kanske vad man kan förvänta sig ändå av en gammal AF-glugg. Är D3s helt enkelt så pass mycket bättre i fokushastighet?

Har ett 180/2.8 icke D som är fantastiskt långsamt i fokus på D300, misstänker att det inte står rätt till med den gluggen när jag använder den på D300. På D3s:en är den helt OK, inte snabb men kanske vad man kan förvänta sig ändå av en gammal AF-glugg. Är D3s helt enkelt så pass mycket bättre i fokushastighet?

Ja, jag har både D300 och D3s och D3s har snabbare AF.

Varför skulle ett vertikalgrepp påverka hastigheten?

kanske därför att batterierna skulle kunna leverera större strömstyrka utan spänningsfall, eller att förkortad batteritid inte blir lika stort problem?

exampelvis ökar ju maximal bildtagningshastighet på D300 med rätt batterier i greppet. (eller med AC-adaptern.)

Varför skulle ett vertikalgrepp påverka hastigheten?
Har inte märkt att det påverkar på en D300 eller D700 men frågan är inte helt ute i det blå. På en Nikon F4 så ger det snabbare af om man använder de större batteripacken som på F4s och F4e än om man kör med standard.

Har inte märkt att det påverkar på en D300 eller D700 men frågan är inte helt ute i det blå. På en Nikon F4 så ger det snabbare af om man använder de större batteripacken som på F4s och F4e än om man kör med standard.

Läste någon som testat på dpreview.com med En-El4 batterier i greppet på D300/D700 men det blir INTE snabbare AF på "skruvgluggar"

kanske därför att batterierna skulle kunna leverera större strömstyrka utan spänningsfall, eller att förkortad batteritid inte blir lika stort problem?

exampelvis ökar ju maximal bildtagningshastighet på D300 med rätt batterier i greppet. (eller med AC-adaptern.)

I mitt fall inbillar jag mig att det kan ha med D3ans batterikraft att göra. Troligtvis är inte 180an riktigt pigg då den som sagt är olidligt långsam & då menar jag tröttare än Minolta 5000 AF från 80-talet. Säg att jag bedömmer D3an att vara 20x snabbare med denna gluggen. Den är ju normalt sett inte ens "dubbelt så snabb" som D300an. Då var jag åxå inne på att strömstyrkan på nå´t sätt gör att den ändå orkar fokusera en kärvande glugg på ett hyggligt sätt. Kan inte tänka mig att just den gluggen inte funkar med D300an...? Den känns trög att ställa manuellt åxå. Ingen annan som råkar ha just AF180+D300? (D300an har batteripack)

D3-serien har väl faktiskt åxå lite mer processorkraft att behandla informationen från AF-sensorerna, vilket väl åxå påverkar lite, men största skillnaden lär vara att själva motorn är starkare i Dx-serien, precis som den är starkare i tex D300 än i D90.

Det var ganska mycket prat om det när dessa kameror lanserades och många sade att D3:eek:rna hittar fokus snabbare även med AF-S-objektiv.
Ken Rockwell skriver även så här (även om man ska ta det han skriver med en nypa salt):
http://www.kenrockwell.com/nikon/d3/vs-d300.htm

Här skriver en användare om D700 att:
"If so (same internal processing as the D3), the AF will be pretty sweet. If it's the same AF processing as the D300, I'd probably pass."
http://forums.steves-digicams.com/892744-post12.html

Googlar man lite så finner man MASSOR av folk som skriver att D3 är snabbare än D300/D700 även mad AF-S-objektiv.

Det är väl inte så himla långsökt att det är så heller, då D3-serien har dubbla processorer att ta hand om allt när D300/D700 bara har en.

Själv har jag inte haft möjlighet att jämföra.

I mitt fall inbillar jag mig att det kan ha med D3ans batterikraft att göra. Troligtvis är inte 180an riktigt pigg då den som sagt är olidligt långsam & då menar jag tröttare än Minolta 5000 AF från 80-talet. Säg att jag bedömmer D3an att vara 20x snabbare med denna gluggen. Den är ju normalt sett inte ens "dubbelt så snabb" som D300an. Då var jag åxå inne på att strömstyrkan på nå´t sätt gör att den ändå orkar fokusera en kärvande glugg på ett hyggligt sätt. Kan inte tänka mig att just den gluggen inte funkar med D300an...? Den känns trög att ställa manuellt åxå. Ingen annan som råkar ha just AF180+D300? (D300an har batteripack)

Inte D300, men D700 och D200. Och kanske är det inte samma 180. Men det är inte på något sätt olidligt långsamt, även om det inte är AFs-fart. Det kan inte vara så att du har manuell fokus inkopplat på objektivet eller så? På min version finns en omkopplare som kopplar i och ur fokusringen, och ska kameran vrida runt den blir det rätt jobbigt för den.

Det är väl inte så himla långsökt att det är så heller, då D3-serien har dubbla processorer att ta hand om allt när D300/D700 bara har en.

Expeed-processorn hanterar inte någon AF-Data. Det sköts helt av MultiCam-processorn, och det är samma i D700 som i D3.

D3 har dubbla för att dels kunna uppnå 11bps i DX-läge, och för att kunna skriva till två minneskort utan minskande hastighet.

(Det var iallafall vad Nikons NPS-representant sa till mig på fotomässan 2009)

Inte D300, men D700 och D200. Och kanske är det inte samma 180. Men det är inte på något sätt olidligt långsamt, även om det inte är AFs-fart. Det kan inte vara så att du har manuell fokus inkopplat på objektivet eller så? På min version finns en omkopplare som kopplar i och ur fokusringen, och ska kameran vrida runt den blir det rätt jobbigt för den.

Det är AF180ED-IF som jag har. Måhända är det just den omkopplaren som du nämner som är glapp eller så? Då blir det tungt för kameran att fokusera kan tänkas.///

(Det var iallafall vad Nikons NPS-representant sa till mig på fotomässan 2009)
Man får ju hoppas att de vet vad de pratar om iaf. Fast något borde ju ändå skilja, om det är så många som upplever D3-serien som rappare, om det inte är placebo i alla fallen.

Det är AF180ED-IF som jag har. Måhända är det just den omkopplaren som du nämner som är glapp eller så? Då blir det tungt för kameran att fokusera kan tänkas.///

Då är det samma som min. Du märker om den funkar eller inte, den är mekanisk, och är den inställd på M, så snurrar den med, i läge A är den frikopplad och ger en mindre klart mindre last åt AF-motorn.

Då är det samma som min. Du märker om den funkar eller inte, den är mekanisk, och är den inställd på M, så snurrar den med, i läge A är den frikopplad och ger en mindre klart mindre last åt AF-motorn.

OK, tack för beskrivningen - det blev ju lätt att kolla då. Dock beter den sig som den borde - den är frikopplad i läge A. Den får åka på Nikonservice.///

Kom att tänka på det här idag. Min 180 började bete sig konstigt på D700 och fokusera långsamt och sen inte alls. Batteriet hade då just gått ner på två pinnar och det var kallt och fuktigt. Undrar om det kan ha med saken att göra. Har du möjligtvis några konstiga batterier? Några av mina "piratbatterier" flackar som sjutton med spänningen. Går ner på en pinne från fulladdat och tillbaks lite hursomhelst.

Vilt spekulerande, men kanske är man något på spåren.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto