Annons

Varför Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

Isranunkel

Medlem
Varför har du valt en pentax kamera eller varför har du lämnat märket till förmån för något annat?

Det som gjorde att jag valde Pentax var att jag fick bilden av att deras kamerahus mera prisvärda. Jag tyckte att det verkade som att man skulle behöva gå upp i pris för att få motsvarande hos de andra och vädertätningen var ett plus.
Sen tyckte jag när jag kände på det att
* Huset kändes robust och inte så plastigt.
* Bra grepp
* Kompakt hus, inte så bulligt som de andra
De hade helt enkelt lyckats bygga så att det gav känslan av kvalitet.

Optiken kan jag inte säga så mycket om om den skiljer sig upp eller ner jämfört med konkurrenterna. Varit tillräckligt bra för mig.

Min bild är att andrahandsvärdet är rätt lågt. Bra för köparen men mindre bra för den som vill sälja av eller byta. Då det inte är så stort märke så kan man ju få vänta ett tag innan det man vill ha dyker upp på andrahandsmarknaden men förr eller senare brukar det komma.

Saker jag dock tänkt på senare är
* Den "finare" optiken till Pentax, tänker ffa limited serien, så är ju de flesta där inte vädertätade. Då är ju inte kamerans tätning så stort plus som annars ofta framhålls. Känns som att det är många av de objektiven som presterar lite sämre optiskt som är vädertätade (jag vet att det finns hos några av de finare också). Så är detta en fördel jämfört med konkurrenterna om man vill satsa på lite finare optik eller går det jämnt ut?

* Känns som att Pentax autofokus inte är lika snabb som konkurrenternas (canon/ nikon). Men jag har inte testat K3, kanske har ändrats där, rätta mig i sådana fall.

Jag är nöjd med min kamera och mina objektiv och har inga planer på att byta men tycker det är en intressant diskussion. Hade roligt att höra från er som testat olika och kan jämföra.
Såvida vi inte har en passion för ett specefikt märke och det är det som är grejen så har vi ju alla nytta av att få veta vad som är bra och dåligt.

Är Pentax något att satsa på? Varför/varför inte?

(Hade varit trevligt om man fick svar från er som brukat en Pentax och slapp svar från "förstå sig påare" som en gång testade en Pentax i butik eller har läst en massa tester...)
 
När det gäller analoga systemkameror har jag bara använt Pentax. När jag skulle bli digital blev återigen Pentax, K10D, något stadigare gick inte att få i den prisklassen.

Sedan har jag varit hela raden igenom, K20D, K-7, K-5 och nu K-3. Det har varit förbättringar hela vägen, K-3:an är helt underbar. Skarpa och detaljerade bilder med bra dynamiskt omfång och fina färger.

Objektivet jag använder mest är inte vädertätat, ett Sigma 17-70, men det har aldrig inneburit något problem. Jag har fotat i alla slags väder utan några "vattenskador" på vare sig kameror eller objektiv.

När det gäller autofokus har Pentax problem att konkurrera med dom bäst på området, särskilt när det gäller följande fokus. Men det har räckt till för mig, trotts att jag ofta fotar snabba vindsurfare
( https://peterfriskh.smugmug.com/Sports/Surfing-2015/).

Som du själv skriver, huset är väldigt stabilt och ligger bra i handen. Jag har svårt att tänka mig något bättre.

Jag kommer definitivt att vara Pentax trogen.
 
Senast ändrad:
Gillar Pentax

Att man håller på ett visst märke har väl sällan bara rationella skäl utan beror på att det signalerar nåt.

I mitt fall fick jag en Pentax för mer än 50 år sen och var nöjd med den. Liten, snygg och pålitlig. Objektivet tar fortfarande bra bilder, nu på digitalhus.

För kanske 15 år sen bytte jag till Nikon för att kunna använda deras shiftoptik. En gammal dröm! F3 var en utmärkt kamera. Men jag vande mig inte vid vänstergängade bajonetten, bildkvalitén var samma som med gamla Pentax och kände mig aldrig som Nikonist.

Då det digitala kom var sökarna väldigt små i början. Jag höll koll på både Nikon och Pentax. Pentax K10D var tidig med en hyfsat stor sökare och, då unikt, bildstabilisering i huset! Jag skaffade en sån trots designen. Sen K20D. Sen K7 och K5, riktigt snygga kameror, och sen i förrgår K3II.

K5 var tillräckligt bra för mig men K3II verkar faktiskt ännu bättre. Designen är snarlik K5 men inte lika kompakt, det skiljer ett par millimeter upptill.

Alla har hållit utom S1 som fick slutaren reparerad efter 20 år och nu K5 som fick repareras på garantin och började strula igen för ett par veckor sen.
 
Kopierat och klistrat från min blogg här på Fotosidan. Texten känns inte helt aktuell idag, men jag valde att återge den oförändrad.
------------------------------------------------------------------------------------------
Varför jag valde Pentax

Jag har inte haft fotointresset så länge. Visst har jag som barn knäppt någon rulle på katter, gräsänder och jultomten och sen som lite äldre på raggarbilar, motorcyklar, och en del partybilder, men något riktigt fotointresse var det inte.

När jag senare blev sjöman började jag skriva loggbok på nätet. www.minloggbok.se Jag insåg snart att den skulle bli bättre med lite bilder. Jag köpte en enkel digitalkamera. En Konica Minolta. Senare en superzoom av samma märke.

Nu hade fotointresset vaknat. Jag ville ha en systemkamera! Konica Minolta hade då försvunnit från marknaden.
Efter att ha läst massor av fototidningar började jag veta lite vad jag ville ha.
Stabilisering i huset. Det räcker med att betala för stabilisering en gång - inte varje gång jag köper ett nytt objektiv. Canon och Nikon bort.
Sony har haft en ful ovana att installera rootkits och annat skit i folks datorer. Inget det står Sony på ska någonsin utbyta filer med min dator. Jag litar inte på att de inte kör med lömska metoder för att kontollera vad folk har i sina datorer. Sony jättefetmagnumbort!
Kvar var Olymus, Pentax/Samsung och några till.
Jag bestämde mig för att jag ville ha något som tål några regndroppar. Pentax/Samsung och Olympus kvar.
Olympus envisades på den här tiden på med att använda XD-kort. Udda, dyrt, passar ingen annanstans. Olympus bort!
Kvar att välja mellan: Pentax och Samsung. I stort sett samma kameror med olika namn. Tja... det var nog själva namnet som avgjorde. Pentax känns mer foto. Samsung bort.

Sen jag köpte första Pentaxen har det kommit många nya spännande kameror. Kanske det skulle ha blivit något annat om jag skulle välja system idag, men jag har inte ångrat mitt val. Tvärt om, jag har blivit mycket nöjd med både Pentax systemkameror och vattentäta kompakter.
 
Varför Pentax?

Det förväntade svaret är troligen attraktiva tekniska detaljer etc, men i mitt fall så handlar det om slump och tradition. Då jag fick första systemkameran så var det en begagnad som råkade finnas till salu i stan, plus att min pappa hade en Pentax som man kunde dela objektiv med (vilket i efterhand framstår som ett totalt idiotisk argument då det objektivet var en rutten kitzoom från 80-talet).

Efterhand blev det fler hus och objektiv så nu sitter jag helt fast i systemet och kan inte byta. Känner inget behov av att byta heller, Pentax fungerar bra för mig. Skulle jag dock starta från noll idag är det lika troligt att det skulle bli en Nikon istället tack vare att de faktiskt har släppt digitala fullformatshus, något som det ryktades om för Pentax redan då jag skaffade den första kameran runt år 2000 och som det fortfarande bara ryktas om.
 
"Varför har du lämnat märket"?
Började med Pentax, då en kollega där jag jobbade plockade ihop ett litet kit med tanken att det skulle vara bra grejer att lära sig foto med. Jag lärde mig, skaffade fler kameror & objektiv som jag behövde för mina bilder. En god vän till mig använde Canon, både deras basic-gluggar & några av den bättre rangen. Hade ett jobb som gav mig bra möjligheter på ett stort utbud. Sida vid sida i mörkrummet, eller vid ljudbordet med diorna konstaterades att Pentaxgrejorna inte kunde mäta sig med "vissa andra" prylar. Höll kvar vid Pentax i 13 år & ägnade mig nog ett par år att hitta vissa prylar som jag behövde. Ett bedrövligt skralt beg.sortiment då, som nu. Visst, vill man lägga iväg hela sin inkomst är det ju bara att beställa nytt men det är inget jag kan ägna mig åt. De prylarna man kunde förvänta sig lite mer av som jag hade - LX, Z1, 85/1,8, 24/2 Star....ja, LX:arna var väl OK & tålde det mesta jag behövde dom till, 85:an - nej inte så kul om man inte bländade ner för mkt. Lade sen lite mer stålar på att få en bra vidvinkel - 24/2 Star - besvikelse. Z1-husen var lite plastiga men oj vad jag tyckte de var prisvärda. Använde ett av dom i stort sett dagligen i 11 år utan knas. Det krävdes en hel natt i ösregn, kvarglömd i trädgården för att nästan knäcka den. Dock kom den igång efter 4 timmar i ugnen på 70 grader. Fick dock mer & mer skumma saker för sig så jag skaffade en annan. Hur som helst - jag tyckte då att Pentax var lagom överskattat - minns speciellt M100/2,8 som man ofta kunde läsa om hur gudomligt bra den var. Iaf min var inget utöver nåt annat. 24:an kostade för mkt för vad den presterade. Nej - jag behövde tillgång till större utbud, mer att välja på. Och högre bildkvalitet. Därför lämnade jag. Och glad är jag för det.
 
Köpte Pentax på 70-talet. Inte så långt efter att de hade lanserat K-fattningen. Blev rekommenderad märket eller rättare sagt optiken av en fotohandlare. Hade redan bytt bort de initiala modellerna men hade kvar mina ME och K2DMD inkl alla objektiven (28, 55, 100 macro, 200 och 400) ända tills för ett år sedan.

Var mycket stolt över min Pentax utrustning på 70-talet och kände mig som en kung.

Blev dock en svikare vid skiftet till digitalt då det blev Canon istället. Anledningen var att Pentax kändes som om det var på väg bort och ville inte satsa på "fel" häst. Kändes... på riktigt. Köpte dock till adapter för att använda mina fina Pentax objektiv. Intressant var att bildkvalitén var mycket bra även med "fel" kamerahus. Speciellt 400:an och småfåglar vid matbordet blev extremt skarpa. Svårt dock med manuellt focus när man numer är bortskämd med auto.

Lojaliteten kändes dock inte alls betungande vid nästa byte. Men det är en annan historia

Sålde min Pentax utrustning i paket för ung 1 år sedan. Intresset för min fina och skarpa 400 mm var extra stort. Kom några förfrågningar från andra länder som tom gick över i tjat men hade redan lovat bort allt i samma paket.

Tror det i grunden förhåller sig på samma sätt som till bilmärken, kläder och annat som man använder för att visa upp sitt eget varumärke eller något man står för.
 
Varför jag lämnade Pentax

Gick från Nikon FM2 till Pentax K10 när jag lämnade det analoga. Var sedan tidigare lite svag för Pentax pga kompakta hus som kändes rejäla. K10 var tätad vilket är ett krav för mig och kändes OK. Blev tyvärr inte så mycket fotande med kameran, kändes aldrig riktigt hemma med den och jag gjorde misstaget att inte köpa riktigt bra optik. Lite snårig hantering via menyer gjorde inte saken bättre. Utbudet av beg optik var tyvärr inte något vidare heller. Fick pröva brorsans Nikon (motsvarande klass) någon gång på vägen och kunde konstatera att den hade bättre AF, begagnat objektivutbud som var helt fantastiskt och en hantering som var ett snäpp bättre. Bytte sedan till Nikon D300s som enligt mig har den bästa hantering jag mött och jag kunde shoppa loss på fantastiska objektiv på begagnatmarknaden. Upplever stor fotoglädje med både kamera och optik och har börjat fota mycket mer efter systembytet. Lite sorgligt eftersom det finns mycket sympatiskt med Pentax.
 
Du hade med andra ord oturen att köpa på dig ett av de mest ökända och mest kritiserade objektiv pentax någonsin släppt.

Jo, idag med lättillgänglig information kan man ju läsa sig till att den inte är nåt speciellt vass. Men visst har väl alla tillverkare sina luckor. För mig blev den väl lite av droppen.
 
För mig blev det pentax när första Systemkameran skulle inhandlas. Hade tidigare enbart fotat med små point and shoots, där min Canon Ixus 400 levererade länge och väl. Var helt inne på att jag skulle köpa en Canon systemare. Sen när jag började kolla på utbudet blev jag på något sätt dragen mot Pentax K200D, liten och smidig, kändes rejäl, och priset var rätt!
Köpte den istället för en Konica Minolta jag också var inne på, Canon var aldrig med på tapeten när jag väl började läsa på.

Sen bytte jag upp mig till en K5a när jag fick mitt första jobb, den tjänade mig väl men gav nyligen upp.
Dags för nytt, tänkte länge och väl vad jag skulle välja, Semi-pro kamera var det som gällde eller ren Pro.
Då sänkte dom priset på K3an till 6000kr, närmaste konkurrent gick för 12k, ja valet blev enkelt och jag älskar verkligen min K3a.
Nu har jag investerat lite lite bättre glas med, så en 15/4 ltd och DA* 60-250 är det som oftast sitter fast på huset..
 
När jag gick från analog (minolta) till digital så började jag med Nikon. Min far hade en ny D80 som jag använde otroligt mycket. Det kanske hade varit ett klokt beslut att köpa en lika dan med tanke på att vi kunde använda varandras objektiv och övrig utrustning. Men så dök Pentax K-20 upp i en annons och den hade fått fina resentioner och vädertätningen var det som avgjorde för mig, mycket ut i skog o mark i alla väder. Sedan K7, K5, K5II och K3. K3:an är fantastikt bra och det enda jag möjligt vis saknar är ett ännu vassare/snabbare autofokus system. Med kombon 12-24mm, 55mm, 100makro och *300/4 så är mitt fotograferande i hamn. För mig är bildkvaliteten viktig och jag är nöjd. Ingen kan inbilla mig att jag får bättre bildkvalitet i något annat märke.
 
Kul initiativ till denna tråd och kul att läsa allas berättelser.

Jag köpte en Pentax K100D Super i julklapp till min sambo julen 2007 och blev sedan sugen på en egen kamera så några månader senare köpte jag en K10D. DÅ hade K20D precis kommit men jag nöjde mig med K10:an. Det som avgjorde köpen var för det första min lokala fotohandlare som med sitt kunnande och service rekommenderade dem och för det andra de tester och omdömen som kamerorna hade fått. Efter K10 följde K-7, K-5 Limited Silver och K-3. Idag äger jag endast K-5:an i väntan på den nya fullformataren.

Kitzoomen dög inte för mig så jag började ganska snabbt att köpa på mig nya objektiv. Först ut blev DA*50-135/2.8 och sedan superzoomen DA18-250/3.5-6.3 till min sambo. Sedan har det rullat det på med DA*16-50/2.8, DA12-24/4, DA35/2.8, DA21/3.2, DA*55/1.4, DA*60-250/4, FA*400/5.6, DA15/4, A50/1.2 Special, DA21/3.2 Silver, FA43/1.9, FA31/1.8, A28/2.8. Med åren och med erfarenheterna av vad jag använder så har jag avyttrat många av objektiven och jag har fortfarande några fler som ska bort till förmån för nya fullformataren. Kvar blir de brännvidder som jag verkligen använder. Så småningom så blir det nog ett DFA*70-200/2.8 som komplement till mina fasta korta brännvidder och förhoppningsvis en fin vidvinkelzoom.
 
Varför inte Pentax? Förbannat sköna kameror som är hur bra som helst, suveräna sensorer och mer lulllull än konkurrensen i samma prisklass.
 
Bra smidiga hus till lågpris

Jag har nyttjat ett antal olika kameror över tid och givetvis även Pentax. Varför då hålla sig kvar vi ett marginellt märke. Det som gjorde att jag blev digital med Pentax är K 10:an. letade ett tag prövade olika hus Canon Nikon osv men inget föll mig i smaken... En bekant till mig hade köpt en K 10 och sa att han tyckte den var bra. Ok sa jag får känna på den...I det ögonblick jag höll i den så var det kärlek vid första ögonkastet. Den ergonomin var min ergonomi utan tvekan. Så då blev det en K 10 en k 5 en k 3 och ja jag kommer att hålla mig kvar.. Andrahandsvärdet är så där men vem funderar på att sälja? Objektivutbudet kunde vara större men det räcker långt utöver mina och de flestas behov. K3.an är tyst pålitlig levererar bilder i toppklass och jag kan köra mina gamla gluggar från Zeiss utan problem, bara det..

Om Ricoh fortsätter att utveckla märket tror jag att Autofokusen kommer att hamna i toppskiktet idag är den bra men kan missa ibland men det gör även Canon 5 d M III så ingenting är helt felfritt. Bildkvalitén slåss inom toppklassen i segmentet men framför allt jag känner mig direkt hemma med detta smidiga kompakta hus som bara levererar och där det finns finesser som en del av de riktigt stora saknar. Tänk bara att komma på att skaka sensorn i stället för ett filter. Jag tror att Pentax lilla utvecklingsteam har den dynamik som krävs för att leverera och samtidigt tänka utanför boxen. Det vore väldigt synd om man la ner varumärket som är lite av en blåslampa ifråga om kreativa tekniska lösningar.

Går det då att använda Pentax småbild professionellt? Ja det tycker jag som kört Canon fullformat jämsides: Visst har Canon fördel av sin större sensor inte minst då det gäller dåligt ljus autofokus osv. Men skillnaden är inte stor. Ljudnivån i känsliga sammanhang typ bröllop begravning är föredömlig ifråga om Pentaxhuset.

Visst har Canon och Nikon hur mycket gluggar som helst. Men det går att hitta gluggar i toppklass med K-bajonett som gör jobbet nästintill lika bra. Så i mitt fall blir det en Pentax fullformat ska bli mycket intressant och se vad det blir. Säkert en smidig sak som man kan ha under jackan och som då den tas fram jämsides med de "stora" kommentaren blir: -Vad tyst den är: -Ja det är en Pentax... :)
 
Det blev både Sony och Pentax i skön förening

Ja det har ju jag också undrat varför jag valde Minolta ett tag istället på slutet av 90-talet. Jag har faktiskt inget försvar. Men sedan har ju ordningen återställts för numera är ju några av mina gamla favoritobjektiv lysande och bättre på mina Sony A7:eek:r än de någonsin var på mitt Pentax ME-hus. En del Pentax SMC-M-objektiv håller väldigt bra än och har verkligen fått ett nytt liv med hjälp av focus peaking.

Att det blev Sony var ju rätt naturligt eftersom Minolta togs över av Sony. Nu tycker jag det har blivit bra för det har ju visat sig alltmer att Sony faktiskt satsat väldigt hårt på att lyckas med sina spegellösa och nu skulle jag valt Sony aktivt därför att det är den enda tillverkaren som tillverkar spegellösa kameror med FF. Allt annat är faktiskt bonus och det är fantastiskt mycket som blivit mycket bättre de senaste åren. Ska jag nämna en enda sak så är det att vi nu äntligen fått en AF värd namnet och som verkligen sätter skärpan där den ska vara. Det gör digitalfoto mycket roligare när man slipper svära en massa som man var tvungen att göra tidigare.
 
Jag köpte första digitalkameran för knappt 1,5 år sedan och det blev en Pentax K-50. Jag gick systematiskt tillväga och skalade ner alternativen till Nikon och Pentax, de kändes mest logiska för mig med knappar och menyer jämfört med Canon m fl. Jag hade en ungefärlig prisklass att förhålla mig till och efter att ha lusläst tester och provat lite så blev det en Pentax.

Pentaxen är mindre, den ligger bra i handen, det finns separata "yttre kontroller" för bländare och tid (tex Canon hade båda i en, går bort för mig) och den hade alla funktioner jag trodde mig behöva. Dessutom vädertätad vilket känns bra för mig som använder kameran mycket ute och i skitiga miljöer. Man fick mer kamera för pengarna helt enkelt, och K-50 fick fina recensioner rakt av (utom för filmning, men det är oviktigt för mig).

Ovanstående räckte för att göra mitt val lätt, sen tillkom det lite extra... Till exempel att jag kan använda gamla M-objektiv som är kvar från en ärvd 70-talskamera. Blir fina bilder och det har ett visst affektionsvärde. Jag hade en Pentax på 90-talet, MZ-någonting (tror jag) med ett 50mm objektiv, som jag gillade skarpt. En positiv sak, som inte avgör ett kameraval men är en trevlig detalj, är att kameran finns i flera fina färger. Tyvärr fanns bara tråksvart inne när jag skulle köpa :-/

Nackdelar? Som några nämnt så är begagnatmarknaden mindre men det är väl kanske främst en fråga om tålamod och is i magen...

En del objektiv, i alla fall 55-300 mm WR och något av kitobjektiven jag provade (28-55WR?), låter som en korsning mellan tandläkarborr och slagborr... Och fokuserar inte jättesnabbt jämfört med andra som jag upplever det. 18-135 mm WR är tystare och snabbare, det tycker jag man kan satsa på som allroundobjektiv.

Det här med att det inte finns en fullformatskamera (nu) kändes som en ickefråga för mig.

Till slut kan jag säga att jag är jättenöjd med mitt val. Det finns bra mycket mer kamerapotential kvar än vad jag har kunskap att använda, och jag räknar med att den räcker långt... Jag har aldrig ångrat mig!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.