Annons

Varför oskarpa bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolandsk

Aktiv medlem
Hej,

Varför har jag fått oskärpa på mina bilder på CD, som jag fått när jag lämnat in vanlig framkallning av vanlig negativ film, trots att papperskopiorna ser helt ok ut, utan oskärpa.

Hoppas någon kan kasta ett ljus över detta.

Roland
 
Svårt att veta... Kan vara att det är gjort på automatik i fotoaffären och någon inställning stod fel..

Lägg gärna upp ett exempel...
 
Det finns flera möjliga orsaker. Dessa tre känns väl kanske bland de mer sannolika.
  • Dina negativ är oskarpa och du jämför en stor bild på bildskärmen med de små papperskopiorna och förväntar dig samma kvalitet på den stora bilden.
  • De skannade bilderna är oskärpta. Skannade bilder behöver alltid skärpas med oskarp mask anpassad för bildens användning
  • Skanningen håller låg kvalitet som du skriver
Kan du inte ladda upp ett litet oförminskat utsnitt ur en av skanningarna så vi får se?
 
Den kan kanske bero på att det finns så mycket annat som man kanske inte vet att det är rimligt, eller mer ograniösa blaster som syns. Mina digibilder blir ofta med skärpa utan att jag själv valt skärpa i balansen. Fråga någon där du köpt kameran om det det är så att balansen i den ograniösa blastern är för hög. Om det nu skulle vara det så be dom att sänka balansen på vätskan eller göra utskriften lite mer tydligare än den förra.
 
Ok, laddar upp en bild här, som jag tog i somras i fjällen utanför Narvik. Tacksam för lite synpunkter.
 

Bilagor

  • rombak.jpg.jpg
    rombak.jpg.jpg
    46.3 KB · Visningar: 365
Det där ser ut att vara en hel bild. Svårt att säga något om den. Det vi skulle behöva se är ett utsnitt som inte är förminskat i något bildbehandlingsprogram.

Lika stor bild som du laddade upp alltså, men bara från en pytteliten del av hela bilden.
 
kanske....

Jag tror! det har att göra med vilken upplösning de (affären) använder beroende på vad du ska använda bilderna till. De skulle ha frågat dig om du skulle ha dem tex till web eller tryck. Skulle du ha dem till tryck är det högre upplösning (bättre bilder) och mycket dyrare också.....





(Jag är ingen expert, detta är vad jag tror.)
 
Tog mig friheten att lägga lite USM på den...blev väl lite bättre... ?
förmodligen är där ingen USM pålagd så att du ska kunna lägga på den direkt före utskrift i olika storlekar ?
 

Bilagor

  • rombak[1].jpg
    rombak[1].jpg
    48.7 KB · Visningar: 285
Re: kanske....

Therése.L skrev:
Jag tror! det har att göra med vilken upplösning de (affären) använder beroende på vad du ska använda bilderna till. De skulle ha frågat dig om du skulle ha dem tex till web eller tryck. Skulle du ha dem till tryck är det högre upplösning (bättre bilder) och mycket dyrare också.....

(Jag är ingen expert, detta är vad jag tror.)


Nja.. nu blir det ju suddigt på skärmen och det spelar ingen roll om det är sparat i 300 dpi eller 72 dpi.. Låt oss anta att bilden är sparad i 1024x768 i 72 dpi, vilket innebär att bilden blir 35x26 sm vid utskrift eller då 8,5x6,4 cm i 300 dpi...
 
Antar att det bästa är att skaffa en egen scanner till exempel den där nya Dual III som kom i november. Då slipper man dessa problem.
 
Vad har du för bidbehandlingsprogram?

Och som svar på ditt andra inlägg; Ja, du kommer förmodligen att få bättre kvalitet då. Och möjlighet att styra resultatet mycket mer själv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.