Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför ljusstarkare när dyrare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Frågan är om det skulle behöva bli så extremt uruselt ens, om vi pratar ett så enkelt objektiv som ett 50/1,4.

Gjutna plastlinser förekommer även i hyfsade objektiv för att kapa kostnader för att framställa en del komplicerade asfäriska element.
 
Tror du missförstof vad jag menade med: "frågan är ju bara om nån skulle vilja ha det?", vad som avsågs var att det utan andra ändringar antagligen skulle bli ett dåligt objektiv. Klart att det kan bli jätte billigt om man använder oslipat glas i ett plaströr, skulle säkert gå att göra för under 100kr om man även gjöt linserna i plast.

Nu vet jag inte liter priset på plast är, men om man tog en vanlig 50/1,4 konstruktion och gjorde allt i blast nog tror jag att det skulle bli billigt, frågan är ju bara om nån skulle vilja ha det?
Ínte jag i alla fall, men så är jag ju ingen sån där plastlinskamerafantast.

Aha, ok. Jag har annars förut stött på, och argumenterat mot, argumentet att objektiv skulle bli avsevärt billigare om tillverkarna bytte till billigare material. Det var det jag svarade på i första vändan :)

Men svaret är fortfarande nej. Jag tror faktiskt inte skillnaden blir speciellt stor ens om du accepterar en synbar försämring av egenskaperna. Saken är att du kan inte bara ta vilken godtycklig glaskvalitet som helst och du kan inte heller ta vilken genomskinlig plast som helst. För att över huvud taget få ett hyfsat resultat måste du fortfarande ha material, glas eller plast, som har någorlunda rätt brytningsindex, som inte åstadkommer för mycket spridning när ljus passerar och vars ytor inte har allt för oönskade reflektionsegenskaper. Kort sagt, skall du ens få ett mediokert resultat ur ett objektiv behöver du linselement vars material har ganska snävt definierade egenskaper. Det är inte alls säkert att plast i det läget med någon automatik är billigare än glas.

En svårighet med plast är ofta att få helt jämna egenskaper genom i stora sammanhängande bitar, glas är sannolikt mer lätthanterligt på det sättet. Att bygga små linselement kan nog vara enklare med plast än med glas, men med större storlekar är de inte helt säkert att plast alls är billigare.

Varför har vi inte oftare plastfönster i hus? Därför att plast som har lika bra egenskaper som fönsterglas (hållbarhet, reptålighet osv) inte är billigare än glas. Samma gäller objektiv.

Som Jim påpekade så används plast redan idag, dels i enklare (mindre) objektiv med lägre krav, och dels där kraven på linselementens form är så extrema att plastens enklare formbarhet så att säga lönar sig.

Men om vi talar om att göra objektiv med i alla fall motsvarande egenskaper som vi har idag i en 50/1,4 så blir knappast gjutna plastelement billigare, snarare dyrare. Glas är ett fantastiskt material och det är inte så enkelt som många tror att efterlikna dess egenskaper.

Den dag det blir märkbart billigare att bygga objektiv enbart med plastlinser istället för glaslinser så kommer tillverkarna att kasta sig över den tekniken.

Jag undrar för övrigt om vi inte redan idag kan ha objektiv med i alla fall en blandning av glas (för t.ex. frontlins) och plast - de billigaste kitzoomarna kan mycket väl ha sådana blandningar av material. Dessutom är redan objektivchassin (skalet runt linselementen) ofta byggda i en kombination av metall och olika plast- eller kompositmaterial.

Men idag lönar det sig ännu inte att göra objektiv helt i plast. Glas är ett i förhållande till priser fantastiskt material, för de flesta objektiv är helt enkelt glas det mest kostnadseffektiva materialet.
 
Jag undrar för övrigt om vi inte redan idag kan ha objektiv med i alla fall en blandning av glas (för t.ex. frontlins) och plast - de billigaste kitzoomarna kan mycket väl ha sådana blandningar av material.
Många asfäriska linser i zoom-objektic tillverkas genom att plast gjuts eller limmas på en bas av glas. Fördelen med detta är antagligen att man får glasets stabilitet i kombination med enklare tillverningsmetod för den asfäriska ytan i plast. Googla t.ex. med aspherical composite plastic glass substrate
 
Jag jobbar själv med plast.Det finns plastsorter som är glasfyllda men jag har inte hört att det finns glas som är plastfyllda.Och rent ekonomiskt har dom inget att vinna på att göra det i plast.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.