Första tankarna kring LR efter en helg
Lagom till helgen hade jag införskaffat mig Lightroom och bekantade mig med det och lovropen här inne var definitivt inte utan grund. Det jag märkt som är fantastiskt med Lightroom (i förhållande till PS som är det enda bildbehandlingsprogram jag jobbat med innan) är:
1. Allting sparas per automatik, jag kan vara nöjd med en bild, gå vidare för att sedan inse att den färgtonen skulle passa föregående bild för att då gå tillbaks till bilden innan och drar i spakarna tills jag är nöjd. Det bästa är att jag alltid kan återgå till originalbilden hur mkt jag än drar i spakarna, eller hur många gånger jag stängt ner LR.
2. Listandet av bilder i fältet längst ner, ger en fantastisk överblick. Det känns som att vara inne i någon form av mapp-läge i windows där jag samtidigt har åtkomst till alla bildredigeringsverktyg jag kan behöva, helt fantastiskt. Det i kombination med att kunna redigera vidare efter man "sparat" är outstanding.
3. Virtuella kopior av bilder gillar jag skarpt då jag insåg att jag hade många potentiella svartvita bilder. Jag ville ju inte slänga alla inställningar jag gjort på en bild för att se hur den blev som svartvit, då ordnade jag en virtuell kopia och gjorde den svartvit istället. Blir jag inte nöjd är det bara att kasta den, och den tar heller ingen plats. Också outstanding.
4. Taggningen, precis hur enkelt som helst. Lika enkelt och smidigt som att ge en bild 5 stjärnor för att sedan kunna söka upp alla 5stjärniga bilder och visa dom för sig. Katalogiseringen fungerade även över förväntan.
5. En bild ville jag klona bort en lyktstolpe, högerklickade bara på bilden, valde edit in photoshop, valde att jobba med kopia, klonade bort lyktstolpen, sparade och återgick till lightroom där mitt kopierade kort dök upp bredvid originalet nere i listan för bilder. Också fantastiskt och helt vansinnigt smart kodat.
Plus att jag har en hel mängd funktioner jag ej hunnit prova (som är i huvudets todolista), är bl.a. peppad på att exportera bilder med en svart 2cm bred ram runt bilderna och utforska flaggor/tags ytterligare. Ska även kolla närmare på
http://www.lightroomkillertips.com/. Men MYCKET nöjd med LR efter en helgs användande och redigerande av första plåtade bilderna, tack för alla tips allihop. Ditt blogginlägg var också givande Walle, gav bra insikt i grunderna!
/Niklas