Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför kan jag inte få ljusa/bra bilder med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
ulso skrev:
Att det blir bättre blixtbilder inomhus/utomhus med rätt exponerad bakgrund beror på vilken slutartid du väljer. Väljer du en lång slutartid och blixten är aktiverad styrs bländaren oftast till 5,6. Med programautomatikläget styr blixten slutartiden från 1/15 sek- 1/250 sek beroende på vilken brännvidd bilden tas med. Slutatiden varierar automatiskt för att förhindra skakningsoskärpa på bakgrunden. Att kameror automatiskt skulle ge bättre blixtbilder med Av eller Tv läge stämmer ej. Det är du som måste aktivt anpassa slutartiden eller bländaren efter bakgrundsljuset för att få rätt exponerat.

Då tycker jag att du ska läsa på lite: www.photonotes.org/eos-flash.

I Av och Tv-lägena i kameran (Canon EOS) så exponerar kameran efter BAKGRUNDEN. I P-läget så STRUNTAR kameran i BAKGRUNDEN. Så enkelt är det...går knappast att missförstå...
 
Låna en digitalkamera av någon?

Med risk för att dra upp analogt/digitalt bråket igen, så har jag följande att rekommendera:

Låna en digital systemkamera av någon och _lek_ med den. Fördelen här är att du får feedback direkt på hur bilden ser ut, och du behöver inte vänta på labbet.
Jag har själv utvecklats massor sen jag köpte min Canon 300D, vilket gjorde att jag tog långt bättre bilder med min analoga Canon 300.

Jag misstänker att du hade fått samma resultat om du fått låna en 10D eller 300D från någon, eftersom 30n fungerar på ungefär samma sätt som dessa.

/James
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.