Makten
Aktiv medlem
Du kanske borde ha läst färdigt inlägget först?steelneck skrev:
Menar du att solen blir svagare när du plåtar digitalt, eller påstår du att specifikationen för iso-värdet är annorlunda när man plåtar digitalt? Något av det måste det vara du försöker påstå.
"Med film kan man ju exponera flera steg fel och ändå ha marginal för att labbet eller man själv ska kunna fixa en vettig bild ändå."
Jag fotograferar i stort sett aldrig mitt på en molnfri dag. Det blir bara "vykort" av allt.Nädu, sol från en molnfri himmel mitt på dagen är en mycket konstant ljuskälla. ISO-känsligheten är också något mycket precist specifierat, så också bländarvärden och tidsvärden. Se bifogad bild, båda är knäppta efter regeln, med digitalkamera som sparat till jpeg, den ena i Turkiet under högsommar, den andra 10 mil norr om polcirkeln i mars.
Jag har extremt svårt att tro att dina ögon är bättre på att mäta ljuset än kamerans ljusmätare. Möjligen undantaget mitt på en molnfri dag då. Problemet är snarast att folk inte lär sig hur ljusmätaren beter sig.Men visst, det är en grundregel, inte religion. Ibland vill man överexponera, ibland tvärt om, det beror på vad man är ute efter. Det kan dock bli svårt om kameran kompenserar lite på egen hand utan att man en fått reda på att den gjort det, än mindre åt vilket håll den kompenserat eller vad det är i scenen som fått den att kompensera på egen hand.
Det var neg jag syftade på. Lite korn har väl ingen dött av? ;-)Diafilm har ett omfång som är rätt likt digitalt, pressar man svartvitt så kan det tom. vara betydligt snävare än digitalt. Negativ färgfilm är däremot lite mer "förlåtande" än digitalt, dock inte för underexponering då man får en hel del korn.