Annons

Varför inga kvinnor?

Produkter
(logga in för att koppla)
dunberg skrev:

Jag tror att det finns gott om dugliga kvinnor på forumet och de borde kunna ta plats med hjälp av denna duglighet - inte med sitt kön.

//J
Absolut. Men en fråga som inte bara rör fotosidan utan snarare företag, organisationer, klubbar i stort där enbart män som styr är om de alls törs släppa in kvinnor hur kompetenta de än är?

Ibland kan man få känslan av att vissa är väldigt "rädda" för att släppa in kvinnor oavsett kompetens.

lottae skrev:
Det handlar ju inte om att generalisa ihop att kvinnor är på ett sätt och män på ett annat och absolut inte om orsakerna till varför skillnader i beteenden finns.
Men finns det skillnader mellan våra kön tycker du eller är och beter sig män och kvinnor lika?

hur det inte kan handla om att generalisera förstår jag inte,men du kanske kan utveckla?:)
( det är nödvändigtvis inget ont i generalisera)

om det finns skillnader; jag vet inte. förmodligen. kanske. lite.
nej, jag vet ärligt talat inte. och framallt så vet jag inte hur väsentliga de skillnaderna är i praktiken, i det stora hela. när det kommer till kritan så finns det alla slags människor, oavsett om man är kvinna eller man.

vad tror du?
och om du tror att det finns generella skillnader i beteende, vilka beteende som forumvärd skulle en man vs en kvinna stå för enligt dig (generellt sett)

dunberg skrev:
Jag tror att det finns gott om dugliga kvinnor på forumet och de borde kunna ta plats med hjälp av denna duglighet - inte med sitt kön.
Men faktum är att det inte finns någon kvinnlig forumvärd, helt oavsätt anledningen.

Forumvärdsuppdraget har nog sina likheter i att vara chatt-operator, om än med mycket långsammare inflöde av inlägg. Satt som chatt-operator under en kortare tid då internet var relativt nytt i det här landet. Det var ett ständigt tillrättavisande av deltagare, lyssna på folk som ville sätta åt andra, skvaller och en stor portion fjäsk osv - inge kul alls.

/Johan

ariadne skrev:
Om vi ska vara vetenskapliga så finns det bevisade skillnader i hur män resp. kvinnor tänker.
De aktiverar olika delar av hjärnan för att lösa samma problem och löser problemen på olika sätt.

lottae skrev:
Absolut. Men en fråga som inte bara rör fotosidan utan snarare företag, organisationer, klubbar i stort där enbart män som styr är om de alls törs släppa in kvinnor hur kompetenta de än är?

Ibland kan man få känslan av att vissa är väldigt "rädda" för att släppa in kvinnor oavsett kompetens.

Om så är fallet tycker jag att du ska visa på hur denna rädsla för kompetenta kvinnor har påverkat Fotosidan. Det vore ju gräsligt om kvinnor systematiskt eller ens i undantagsfall diskrimineras här på sidan på grund av sitt kön.

//J

sagan skrev:
Om vi ska vara vetenskapliga så finns det bevisade skillnader i hur män resp. kvinnor tänker.
De aktiverar olika delar av hjärnan för att lösa samma problem och löser problem på olka sätt.

Ok. Ja, jag kan inte säga emot för jag vet inte:)

ariadne skrev:
Men har det funnits behov av fler forumvärdar då?

Isåfall är det väl inte sååå konstigt. att det varken tillkommit fler män eller nån ny kvinna:)
Jag har inte sagt att det är konstigt, jag bara konstaterade faktum.

sagan skrev:
De aktiverar olika delar av hjärnan för att lösa samma problem och löser problemen på olika sätt.

Åandrasidan så vet jag att män löser problem olika, kvinnor löser problem olika. Baserat på egna erfarenheter. :)

ariadne skrev:
h
nej, jag vet ärligt talat inte. och framallt så vet jag inte hur väsentliga de skillnaderna är i praktiken, i det stora hela. när det kommer till kritan så finns det alla slags människor, oavsett om man är kvinna eller man.
Självklart är vi individer men könsskillnader är ett faktum.
Har nyligen börjat vackla lite i min tidigare stenhårda tro om att inga genetiska skillnader som påverkar beteendet alls finns mellan könen. Bl.a efter att ha läst "The blank slate"
Men även då jag hade den tron om bara samhällspåverkan var jag säker på att könsskillnader fanns.
På frågan om det alls är skillnad mellan män och kvinnor kan du nog inte hitta något som säger att inte skillnader finns men däremot kan du hitta de som hävdar att skillnaderna inte sitter i hjärnan.
Vetenskapen som påvisar skillnader är värd att tro på men mycket av orsakerna i ämnet är obevisat.

vad tror du?
och om du tror att det finns generella skillnader i beteende, vilka beteende som forumvärd skulle en man vs en kvinna stå för enligt dig (generellt sett)
Vad jag tror kvinnor skulle kunna bidra med har jag skrivit tidigare i tråden.

ariadne skrev:
Åandrasidan så vet jag att män löser problem olika, kvinnor löser problem olika. Baserat på egna erfarenheter. :)
Om man låter 30 slumpmässigt utvalda friska kvinnor lösa ett och samma räknetal, så kommer samtliga att försöka lösa problemet på samma sätt (vilka delar av hjärnan som de aktiverar).

Om man låter 30 slumpmässigt utvalda friska män lösa ett och samma räknetal, så kommer samtliga att försöka lösa problemet på samma sätt (vilka delar av hjärnan som de aktiverar).

Och de båda sätten kommer skilja sig åt.

sagan skrev:
Om man låter 30 slumpmässigt utvalda friska kvinnor lösa ett och samma räknetal, så kommer samtliga att försöka lösa problemet på samma sätt (vilka delar av hjärnan som de aktiverar).

Om man låter 30 slumpmässigt utvalda friska män lösa ett och samma räknetal, så kommer samtliga att försöka lösa problemet på samma sätt (vilka delar av hjärnan som de aktiverar).

Och de båda sätten kommer skilja sig åt.

Ok.

Och kopplingen till forumvärdsfrågan är?

lottae skrev:
Självklart är vi individer men könsskillnader är ett faktum.
Har nyligen börjat vackla lite i min tidigare stenhårda tro om att inga genetiska skillnader som påverkar beteendet alls finns mellan könen. Bl.a efter att ha läst "The blank slate"
Men även då jag hade den tron om bara samhällspåverkan var jag säker på att könsskillnader fanns.
På frågan om det alls är skillnad mellan män och kvinnor kan du nog inte hitta något som säger att inte skillnader finns men däremot kan du hitta de som hävdar att skillnaderna inte sitter i hjärnan.
Vetenskapen som påvisar skillnader är värd att tro på men mycket av orsakerna i ämnet är obevisat.

Vad jag tror kvinnor skulle kunna bidra med har jag skrivit tidigare i tråden.

Att trådar skulle ha utlöpt mindre elakt?

Ja, jag vet inte.
Jag är ingen genusforskare eller vetenskapsman.Ehum..vetenskapskvinna.
:)

sagan skrev:
Att det kan vara bra att ha forumvärdar som tänker på olika sätt.

Det tvivlar jag på är om de där räknetalsgrejorna har nån betydande eller stor betydelse i andra sammanhang. Typ i det vanliga livet, hur man är socíalt, hur man tänker (mer än matematiskt), hur man är som forumvärd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar