Annons

Varför inga kvinnor?

Produkter
(logga in för att koppla)
dJb skrev:
Det handlar bara om min åsikt att en stor grupp representeras på bästa sätt om den representeras av ett tvärsnitt av gruppen i stort avseende kön, ålder, kulturell bakgrund etc.

Men inte ska FS representeras av admins?
(det är nog en av kärnfrågorna)

Admins ska moderera och styra, de ska inte representera, handlade det om att representera så skulle det vara nåt helt annat.

Jag kan ibland tycka att forumvärdarna syns lite väl sällan i egenskap av just forumvärdar. Stämningen blir ibland väl hetsk och tydligare närvaro av moderering hade förmodligen flyttat diskussionen ur sandlådan tidigare. Om denne forumvärd är man eller kvinna tror jag ärligt talat inte spelar någon som helst roll.

Om fs ledning ser ett behov av fler forumvärdar så ska behovet tillgodoses med en kompetent och motiverad individ, man eller kvinna spelar ingen roll.

Jag tror inte att man bäst fyller detta behov genom att tillsätta någon som kan tänka sig att vara forumvärd om ingen annan ställer upp. Denna formulering tyder ju på ett ganska uttalat ointresse.
Dessutom kan det ju vara så att intresset för att vara forumvärd är ganska så svalt generellt sett, att det helt enkelt inte är många män eller kvinnor som anser sig ha den tid och det engagemang som krävs.

lottae skrev:
Utbildning är inte allt och inte ens erfarenhet bevisar ju lämplighet även om den kan användas som referens.
Jag håller med, men jag skulle säga att det är svårt att hitta en bättre måttstock på lämplighet.

Lämplighet och kunnande är viktigt men det kan man ha införskaffat på många sätt.
Hmm, andra än utbildning och erfarenhet? Hur då?

Könet är också viktigt och det ena behöver ju inte ta ut det andra. Kombinationen av kön, kunskap och lämplighet borde vara mer prio än utbildning, erfarenhet. Könet i kombination med individen alltså.

Mycket intressant, vilka arbetsuppgifter är en man mycket bättre på än en kvinna, samt vilka uppgifter är kvinnan markant bättre på än en man?

Utbildning för att kunna moderera bra behövs väl knappast?
Nja, det behövs väl inte, men som all annan utbildning så är det till stor hjälp.

Att ta in en kvinna enbart p.g.a kön vore dumt men att ta in en lämpad kvinna vore som jag ser det helrätt (oavsett utbildning.)

Jag har föreslagit en kvinna utan att ha hum om hennes erfarenhet att moderera.

Jag vet inte hur jag ska tolka det.
För mig så låter det som en klar motsägelse?
Är inte erfarenhet av att moderera definitionen av lämplighet i detta fall?

bEPH skrev:
Jag håller med, men jag skulle säga att det är svårt att hitta en bättre måttstock på lämplighet.
Empatisk förmåga, förmåga att uttrycka sig med tydlighet, påvisad "mänsklighet" helt enkelt.
EQ borde ses viktigare än IQ för ett sånt uppdrag som forumvärd.

Hmm, andra än utbildning och erfarenhet? Hur då?
Livserfarenhet och intresse, engagemang?
Ex. Jag är fotograf, har kunder och klarar arbetet men jag har ingen utbildning alls på det.

Mycket intressant, vilka arbetsuppgifter är en man mycket bättre på än en kvinna, samt vilka uppgifter är kvinnan markant bättre på än en man?
Olikheter mellan könen har redan diskuterats. Det handlar inte om att kunna bättre beroende på kön utan om att komplettera med representanter från båda könen.

Jag vet inte hur jag ska tolka det.
För mig så låter det som en klar motsägelse?
Är inte erfarenhet av att moderera definitionen av lämplighet i detta fall?
Det kan det så klart vara men andra erfarenheter kan väl vara minst lika bra och tillräckliga för att klara ett sånt uppdrag..
Att ha modererat tidigare är inte alltid detsamma som att det gjorts bra.

Senast ändrad:
bEPH skrev:
Vänta nu, hur kan du påvisa det?
Det finns ett stort antal tester där skillnaden mellan könens sätt att tänka framgår, vid en rad olika situationer, jag drog bara ett av exemplen.

bEPH skrev:
Det är väl ingen självklar slutsats som går att dra?
Slutsats och slutsats, det är vad en lång rad tester visar.
bEPH skrev:
Menar du att genom att det går att påvisa att de tänker med olika områden i ett fall tänker alltid olika?
Alltid olika är inte bevisat, men det är heller inte bevisat att det någonsin är exakt lika.

Björn. Tänkte låta bli att fråga men kan inte..
Vad för utbildning du anser att en moderator/forumvärd bör ha?

Bara för att två individer tänker olika innebär det inte alltid att svaret blir olika. Svaret kan ändå bli samma även om vägen dit skiljer sig åt. Och att tänka olika är inte detsamma som att den ena individen tänker "fel".

davidvpt skrev:
Nej, men det är lätt att få uppfattningen att det är mer rätt att lösa ett problem på ett annat sätt än vad som sker idag av våra forumvärdar.
Min uppfattning är att de två forumvärdarna idag är rätt olika och att de löser, säger saker på olika sätt.
Det ultimata tycker jag vore att ha ännu fler "olika tänkande" och att sätten skiljer ser jag enbart positivt. Det är inte fråga om att något ska göras på annat sätt utan mer om att det går att göra på flera bra sätt.

Du skrev tidigare att du känner deras frånvaro. Jag håller med! Och värst konstigt är det inte med tanke på hur sajten växt, men det torde väl tyda på behov?

Ja, om siten växer så växer ganska naturligt också behovet av underhåll. Inget forum är självgående, iaf inte om det ska hålla så hög klass som fs. Dock anser jag som sagt var att det skulle kunna hålla ännu högre klass om man ökade antalet forumvärdar, inte för att de som finns idag inte sköter sitt "jobb", men att uppgiften troligen är dem övermäktig.
Ett så stort inflöde av inlägg går omöjligen att sköta på så få medarbetare. Ett forum som håller hög klass är lättare att underhålla och det är också betydligt lättare att försöka hålla nivån och inte låta den sjunka, än att först efter en tids nedgång försöka återupprätta den tidigare höga nivån.

lottae skrev:
Björn. Tänkte låta bli att fråga men kan inte..
Vad för utbildning du anser att en moderator/forumvärd bör ha?

Det är väl egentligen utanför min kompetens att sätta ihop en sån utbildning.
Jag anser väl personligen att om man vill ha ett demokratiskt forum så kan man gärna ha utbildning inom gruppsykologi, demokrati, maktstrukturer, juridik och sociala beteenden osv.
Juridik är väl den mest viktiga för att veta vad som är inom lagen att säga och att göra, vilka bilder som är ok att publicera.

En snabbväg som säkert är otillräcklig är nån form av moderatorkurs.
Exempel på kurs på svenska:
http://news.membro.se/membro/index.taf?_page=education

Ämnet är ju lite snävt så man får kika utomlands för specifika utbildningar.

Vem tror du passar bäst Björn?

Bara två exempel.

Person1: Har ett antal poäng inom information, medieteknik, kommunikation, några poäng juridik, och även någon kurs i beteendevetande. Personen har även kurs och erfarenhet av arbete som ordningsvakt, erfarenhet av att ha administrerat och modererat forum tidigare.
Men förutom utbildningen finns en personlighet med skapligt häftigt temperament. Personligheten i övrigt får du inte veta mer om nu..

Person 2 Outbildad, hög empatisk förmåga, lugn, sympatisk, duktig på att uttrycka sig, får folk att lyssna och personen är bestämd samt törs och vågar ryta då det behövs.
Denne har aldrig modererat forum förr.
Vad personen gjort i stället för att utbilda sig får du inte veta..

Båda har varit aktiva i forum lång tid och har bred kunskap i ämnet foto, internet mm.

Re: Vem tror du passar bäst Björn?

lottae skrev:
Bara två exempel.

Person1: Har ett antal poäng inom information, medieteknik, kommunikation, några poäng juridik, och även någon kurs i beteendevetande. Personen har även kurs och erfarenhet av arbete som ordningsvakt, erfarenhet av att ha administrerat och modererat forum tidigare.
Men förutom utbildningen finns en personlighet med skapligt häftigt temperament. Personligheten i övrigt får du inte veta mer om nu..

Person 2 Outbildad, hög empatisk förmåga, lugn, sympatisk, duktig på att uttrycka sig, får folk att lyssna och personen är bestämd samt törs och vågar ryta då det behövs.
Denne har aldrig modererat forum förr.
Vad personen gjort i stället för att utbilda sig får du inte veta..

Båda har varit aktiva i forum lång tid och har bred kunskap i ämnet foto, internet mm.

Person 2 efter att ha genomgått en gedigen utbildning är naturligtvis bäst.:)

Vilken passar bäst tycker du?

1. En outbildad kvinna med hett temperament som hatar alla män och världen samt är missnöjd med att vara fast i sin livssituation.(jag pekar ABSOLUT INTE ut nån, jag har ingen aning om det liknar nån!)

2. En utbildad lugn man som accepterar världen och andra människors uppfattning utan att bli upprörd.

Det jag menar är ju att fiktiva exempel kan man hitta på hur många som helst och få den andre att välja det val man vill. Fiktiva exempel spelar ingen större roll annat än att mana till eftertanke.
Än en gång så vill jag säga att mina exempel var fiktiva och jag ber om ursäkt om jag sårat nån.

Senast ändrad:
bEPH skrev:
Person 2 efter att ha genomgått en gedigen utbildning är naturligtvis bäst.:)
Jag uppfattar att person2 är helrätt och jag har ingen förståelse alls för varför denne skulle behöva "gedigen utbildning" för att vara forumvärd.

Utbildning är bra men det finns ju gränser för vad man utbildar sig till eller vad det är nödvändigt för som jag ser det.
Inga studielån återbetalas ju av ideellt forumvärdsarbete.

lottae skrev:
Jag uppfattar att person2 är helrätt och jag har ingen förståelse alls för varför denne skulle behöva "gedigen utbildning" för att vara forumvärd.

Som jag ser det så är utbildning (när vi pratar om de här områdena) aldrig fel utan man blir bara bättre av det.

Utbildning är bra men det finns ju gränser för vad man utbildar sig till eller vad det är nödvändigt för som jag ser det.

Självklart finns det ju gränser, men de begränsas mer av utbudet tycker jag, visst de är absolut inte nödvändiga, men för nöjes skull så kan man ju alltid utbilda sig mer.

Inga studielån återbetalas ju av ideellt forumvärdsarbete.
Om man jobbar ideellt för ett företag så kanske man ska utbilda sig:)
Skämt åsido så förutsatte jag att man fick betalt om man jobbade som forumvärd på FS, det är ju forumen som gör FS bra, drar man in en 3/4 mille om året så borde ju forumvärdarna vara proriterade.

bEPH skrev:
.....men för nöjes skull så kan man ju alltid utbilda sig mer.
Njae, kan man det?
Själv är jag inte outbildad och skulle ändå kunna tänka mig mer utbildning, fast aldrig för nöjets skull..
För nöjes skull vete sjutton om det är sunt ens?
Har man jobb och ett liv som kräver sin tid så kan man inte plugga bara för nöjet. Det kostar alldeles för mycket då..

Ska folk sen ha utbildning till varenda liten bisyssla eller varenda litet engagemang som ändå funkar så kanske det verkligen blir helt kört att hitta villiga till uppdragen.

Men det är klart..
Om utbildningen är så viktig så har jag ju massvis av gamla studiekamrater som skulle vara som handen i handsken för forumvärdsrollen.
Kanske kunde rekommendera fler än jag redan gjort alltså så andra slipper utbilda sig för det;) om personlighet är mindre viktigt..

Äh, det jag ville ha sagt egentligen är typ att i vissa sammanhang är personen viktigare än utbildningen. "Fel person" kan kanske aldrig utbilda sig till att bli "rätt person" heller?
Utbildningen är inte alltid det viktigaste! (så strunta i förra stycket..)

bEPH skrev:
...Skämt åsido så förutsatte jag att man fick betalt om man jobbade som forumvärd på FS, det är ju forumen som gör FS bra, drar man in en 3/4 mille om året så borde ju forumvärdarna vara proriterade.
Det kanske de får. Jag har varken kollat taxeringskalendern ang. fotosidan eller tagit reda på om det är ideellt eller inte.

Vi kanske borde ta reda på hur stort eller om det finns önskemål om en kvinnlig forumvärd.

Vad sägs om en fråga på första sidan "Tror du det vore bra med en kvinnlig forumvärd också?" eller nåt i den stilen?

//Liza

Sammanfattning härifrån kanske?

Tittar man i denna tråden så är det av medlemmarna endast fyra som säger att de inte ser vitsen med en kvinnlig forumvärd. (Mattsen, ariadne, Dunberg och bEPH)

Ytterligare en ställer sig inte varken för eller mot kvinnligt, men däremot klart för behovet av fler forumvärdar. (davidvpt)

Helt för komplement med kvinnlig forumvärd är nio stycken (lottae, sagan, mackan, Canonliza, Arleklint, PerFogelberg, hansen2, dJb, Lasse Mellberg)

Summa mot =4 st
Summa neutral =1 st
Summa för =9 st

(Tre till har deltagit i tråden utan att ange ståndpunkt. (estethia, mohei och FredrikArvidsson))

Men vad spelar detta för roll? Admin känner ju inte behovet av ytterligare forumvärd.
Därför leder det nog ingenstans att undersöka ändå. Tyvärr.

(rätta mig om jag tagit fel om någon)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar