Advertisement

Annons

Varför hyra när det finns distansförsäljningslagen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men hur kan folk sabba för andra är det inte en lag som förskriver 14 dagars ångerrät?

Meningen är för att man ska kunna ändra sig och returnera en ny vara.

Inte att som du skrev, kunna utnyttja konsumenträtten istället för att hyra.

Om rätten att returnera en vara missbrukas kommer butikerna inte längre vara så generösa med returer och på sikt riskeras även konsumenträtten.

Begagnat

Meningen är för att man ska kunna ändra sig och returnera en ny vara.

Inte att som du skrev, kunna utnyttja konsumenträtten istället för att hyra.

Om rätten att returnera en vara missbrukas kommer butikerna inte längre vara så generösa med returer och på sikt riskeras även konsumenträtten.

Dessutom kommer ju nästa köpare att få en begagnad produkt. Det är dock inget nytt beteende. Jag har många års erfarenhet av distanshandel och det förekommer att tjejer köper en festblåsa på nätet, använder den på en fest och skickar tillbaka den. Trist för nästa köpare men hopplöst svårt att komma åt för säljaren.

Dessutom kommer ju nästa köpare att få en begagnad produkt. Det är dock inget nytt beteende. Jag har många års erfarenhet av distanshandel och det förekommer att tjejer köper en festblåsa på nätet, använder den på en fest och skickar tillbaka den. Trist för nästa köpare men hopplöst svårt att komma åt för säljaren.

Det kanske går en gång sen är förtroendet förbrukat så om kunden verkligen behöver hjälp med ett fel blir det svårt få det.

Omvänt då?

Vad kan jag göra som kund som intill 100% vill vara säker på att det dyra kamerahuset eller objektivet som man har sparat länge till verkligen är fabriksnytt och att jag är första användaren. Eller kan man bara förlita sig till det som säljaren uppger? Finns det ex plomberade kartonger?

Inte både och

Vad kan jag göra som kund som intill 100% vill vara säker på att det dyra kamerahuset eller objektivet som man har sparat länge till verkligen är fabriksnytt och att jag är första användaren. Eller kan man bara förlita sig till det som säljaren uppger? Finns det ex plomberade kartonger?

Det går ju inte att ha generösa returregler, låga priser och att inte återanvända returnerade prylar. Det går liksom inte ihop. Inte ens i en butik kan du vara 100% säker.

Köp på cyberphoto de brukar sälja returex för någon 100 lapp mindre.

Det går ju inte att ha generösa returregler, låga priser och att inte återanvända returnerade prylar. Det går liksom inte ihop. Inte ens i en butik kan du vara 100% säker.

Objektiv e dyl är väldigt robusta prylar. Man kommer dessutom själv att använda dem, inte ställa dem i ett glasskåp. Jag är inte det minsta orolig att ha fått ett öppnat exemplar så länge allt är i nyskick.

Men det betyder inte att jag tycker det är ok att folk utnyttjar returrätten för att få billig hyra. Tvärtom, det är som jag skrivit ovan dåligt för alla och urholkar affär-kundförtroendet.

Köp på cyberphoto de brukar sälja returex för någon 100 lapp mindre.

Det är det man behöver göra. Lära sig vilka leverantörer som är ärliga och berättar att det är ett demo eller returexemplar.

Naturligtvis har jag inget emot att varan har returnerats i sig så länge den inte är använd. Meningen med öppet köp och returrätt är väl främst att kunna ångra sig eller skicka tillbaka varan om den inte motsvarar det man förväntade sig. Vad gäller kameror och optik handlar det väl sällan om det sista. Man har valt länge och väl innan man har bestämt sig och beställt.

Att någon har öppnat och använt ex en blixt eller objektiv och sedan skickat tillbaka det skulle jag i kamera sammanhang personligen tolka som om just den varan specifikt inte är riktigt OK. Den vill inte jag ha heller. Betalar jag fullpris vill jag också att varan är obruten och helt ny. Är faktiskt beredd att betala något extra för det om det skulle behövas.

Att någon har öppnat och använt ex en blixt eller objektiv och sedan skickat tillbaka det skulle jag i kamera sammanhang personligen tolka som om just den varan specifikt inte är riktigt OK. Den vill inte jag ha heller. Betalar jag fullpris vill jag också att varan är obruten och helt ny. Är faktiskt beredd att betala något extra för det om det skulle behövas.

Så du vill hellre vara den första kunden som får en vara som inte är riktigt okej än den andra kunden som får en vara som inte har varit riktigt okej men som blev fixad eftersom den kom i retur?

Så du vill hellre vara den första kunden som får en vara som inte är riktigt okej än den andra kunden som får en vara som inte har varit riktigt okej men som blev fixad eftersom den kom i retur?

Jag vill vara den första kunden på en vara om jag betalar fullt pris OCH jag förväntar mig att den är ny och oanvänd om inget annat anges. I den förväntan ligger också att den är tillräckligt kontrollerad och därmed felfri när den lämnade fabriken.

I den förväntan ligger också att den är tillräckligt kontrollerad och därmed felfri när den lämnade fabriken.

Det är en orimlig förväntan. Om kvalitetskontrollen i fabrikerna skulle sikta på 100% felfrihet skulle produkterna bli orimligt dyra (de sista procenten är mycket dyra att säkerställa). Därför tillåter man viss variation och har istället garantier och annat för att hantera när det blir fel. Det gäller även mycket dyra produkter.

Det är en orimlig förväntan. Om kvalitetskontrollen i fabrikerna skulle sikta på 100% felfrihet skulle produkterna bli orimligt dyra (de sista procenten är mycket dyra att säkerställa). Därför tillåter man viss variation och har istället garantier och annat för att hantera när det blir fel. Det gäller även mycket dyra produkter.
Inte ens tillverkare som Leica kan garantera 100% felfrihet på deras vanliga modeller eftersom det skule bli för dyrt för kundkretsen.

Här diskuterar vi kamerautrustning. Har raderat OT om flygbiljetter som inte är riktigt samma sak.

/Mod

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar