nonphixion
Medlem
Tack!, Jag upplever att min Sony ger brusiga bilder vid relativ låg ISO, sökningar på det ledde mig till Hasselbladaren..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack!, Jag upplever att min Sony ger brusiga bilder vid relativ låg ISO, sökningar på det ledde mig till Hasselbladaren..
... sökningar på nätet ledde mig till Hasselblad och undrar helt enkelt om den är så överlägsen i presentanda
Köp en analog bladare för 5-6000, fotografera diafilm som du låter scanna högupplöst vid framkallning.
Bra bildkvalitet och framtidssäkring i ett. Kostar en slant men du kan fota mycket för 100.000
Personligen föredrar jag faktiskt CCD sensorernas färgåtergivning. Den är ganska unik och vackrare än vad CMOS sensorn från Sony lyckas med.
Vad gäller bildkvalitet så är det i så fall bättre att gå och köpa vilken instegskamera helst som helst från NIkon eller Canon.
Det finns väl andra kvalitéer än upplösning och stor DR? Kanske stor sökare och snyggt skärpesläpp?
Martin Schoeller är en högt aktad porträttfotografer och han använder en analog Mamiya RZ67 i sitt arbete.
http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/martin-schoeller-jag-vill-inte-hoja-upp-nagon/
Det finns väl andra kvalitéer än upplösning och stor DR? Kanske stor sökare och snyggt skärpesläpp?
Martin Schoeller är en högt aktad porträttfotografer och han använder en analog Mamiya RZ67 i sitt arbete.
http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/martin-schoeller-jag-vill-inte-hoja-upp-nagon/
Köp en analog bladare för 5-6000, fotografera diafilm som du låter scanna högupplöst vid framkallning.
Bra bildkvalitet och framtidssäkring i ett. Kostar en slant men du kan fota mycket för 100.000
Tack för alla tips i tråden!
Vad tror ni, skulle analogt hjälpa eller stjälpa mig i mitt fortsatta fotoutvecklande?
Jag har varit med åtskilliga år på den tiden det bara fanns film. Sedan kom det digitala och jag hängde på ganska tidigt.
Den första aha upplevelsen var den direkta återkopplingen.
Nu tog det inte längre 2 veckor innan man såg vad inställningarna man gjort på kameran hade gett för resultat.
Nu såg man direkt på histogrammet hur exponeringen satt. Väl hemma kunde man någon timme senare se sina bilder på datorn. Inklusive kompositionen.
Den snabba återkopplingen fick åtminstone mig att utvecklas mer och mycket snabbare när jag tog steget över till digitalfotografering.
Så nej tror inte du kommer lära dig mer genom att fota analogt.
Vad tror ni, skulle analogt hjälpa eller stjälpa mig i mitt fortsatta fotoutvecklande?