ANNONS
Annons

Varför Hasselblad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Just de..av två källor har jag hört att en konkurrent till Hasselblad i Danmark gärna tar inbyte av digitala Hasselblad. Sedan slänger dom in dessa i ett förråd.

Det är ju också en framgångrik affärsmodell!

Så gjorde väl Nikon också om jag inte minns fel. Många fick sjukt bra inbytesdealar till D3 och ryktena om skrotade fullt dugliga 1D-serier florerade.

Det är ju så att en "omvänd" kund kommer sannolikt att köpa en massa tillbehör och objektiv till det nya kameramärket i samma veva. Att man då lämnar bra inbytespris är därför inte så konstigt.

Vet inte tyvärr. Min har aldrig gått sönder och jag har haft den sedan 2010. Sensorn är jättedyr det vet jag. En service borde inte vara alltför dyr.

Jag fundera på att uppgradera mig, har idag en Sony A6000 och jag är mest intresserad av att fota porträttbilder.

Som vanligt googlar man runt lite och hittar mycket bilder och argument för att Hasselblads kameror är de bästa.

Lek nu med tanken att jag har råd att köpa en sån kamera, får jag det bästa då? Finns det inte någon kamera med dagens teknik som kan mäta sig med Hasselblads 100 000 kr kameror? Eller ska jag helt enkelt köpa en sådan, har ni erfarenhet av Hasselblad dela gärna med er.

Du får ingen Hasselblad för 100.000 .... Du måste minst dubbla de pengarna.
För övrigt så är det samma fördelar som med alla mellanformatare. Snyggare släpp i skärpan osv.
/

Hasselblad-priser

Du får ingen Hasselblad för 100.000 .... Du måste minst dubbla de pengarna.
För övrigt så är det samma fördelar som med alla mellanformatare. Snyggare släpp i skärpan osv.
/

Här har du några priser i USA:
http://www.adorama.com/l/Cameras/Hasselblad~Medium-Format-Cameras

En stor begränsning jämfört med Canon och Nikon är urvalet av objektiv. Du har några fler objektiv med AF än till Pentax 645 men de är ändå få. En annan sak är vad du ska göra med bilderna. Jag såg att Crimson poster i format som 70x100 cm använder 200 dpi- dvs många pixler försvinner. Du får nog titta på en egen skrivare typ 24-tum så kan du göra bilder med kortsidan 60 cm med alla pixler kvar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar