Fördelen med stor sökare är väl idag i stort sätt tillintetgjord. En EVF kan göras hur stor och bra som helst. Man kan zooma in för att ställa skärpa på detaljer, man kan få hjälp med focus peadking o.s.v. Enda nackdelen är väl att de drar ström. Om du inte tror mig ta en titt i en ny Leica SL ifall du skulle springa förbi den på någon fotomässa. Hade valt den sökaren framför 500C/M alla dagar i veckan om jag hade haft råd.
Kanske den här tråden har förlorat sig lite i detaljer som inte är helt relevanta?
TS har en Sony a6000, som i stora delar är samma kamera som Hasselblad Lunar.
Konnektiviteten i a6000 är sådan att man om man vill kan få upp sökarbilden på en meterbred teveskärm om man skulle vilja, och man kan inte bara se bilden, utan man kan köra kameran från en dator eller pekplatta. I studio har den därför många av fördelarna man kan få med de nyare digitala mellanformatssystemen.
Men man kanske inte heller ska glömma att mellanformatskamerorna än så länge inte har blivit spegelfria, utan de har fortfarande den där stora klapperspegeln, och man ser inte bilden förrän man har exponerat den. Optisk sökare är nog bra, men EVF ger större möjligheter, inte bara att man kan zooma in för att ställa skärpan. En EVF kan i realtid visa hur bilden kommer att exponeras, om högdagrarna kommer att frätas ur, eller vilka skuggor som går ner helt i svart. Hjälpmedel som focus peaking gör att det är otroligt lätt att ställa skärpan med manuella objektiv, vilket är mer lättjobbat i studio när man kör fasta uppställningar, som produktfoto och liknande.
Med Metabones Speed Booster kan man också få stora delar av fördelarna med fullformat utan att behöva byta upp sig - det medger det korta skärpedjupet man kan få med småbildsrutan, och alla Canon EF-objektiv kan användas med AF och bländarstyrning.
Visst kan man få en del fördelar bildkvalitetsmässigt med mellanformatet, men Sonys fullformats spegelfria kameror finns med samma konnektivitet som a6000 och samma möjligheter att använda hela Canons objektivpark och femtioelva andra, och dessutom har de senaste inte bara lågt pris jämfört med mellanformatet, utan de är starka utmanare - i vissa avseenden till och med lite bättre än dagens mellanformatskameror. Om TS alltså skaffar ett par bra gluggar från Canon och en Speed Booster kan han få ut en del av det som de större formaten ger, kort skärpedjup framför allt, och att byta upp sig till fullformat är en rätt billig historia jämfört med att skaffa en mellanformatskamera. Jag utgår från att tankeexperimentet förutsätter en närmast outtömlig kassa, men de flesta av oss behöver ju ändå vända lite på slantarna och sätta budgetmål. Hursomhelst kan det även om plånboken är stor vara bra att ha lite kvar att göra annat för.
De spegelfria systemen har inte samma inlåsningseffekt som dinosaurierna från de två stora, man kan använda alla gluggar från konkurrenterna, och om man väljer FF-objektiv kan man gå upp till fullformat utan att det kostar skjortan - och det med alla fördelar som de spegelfria har jämfört med den äldre tekniken som ärvdes från filmtiden.