ANNONS
Annons

Varför har du valt Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är inte speciellt märkestrogen. Har en Canon EOS-600, en Mamiya 645 Super samt en Nikon D70.

När jag köpte min Canon EOS 600 så köpte en kompis samtidigt en Nikon F401. Visst, min Canon var oerhört mycket snabbare, speciellt när det gällde AF (eftersom att Nikon inte då hade motorer i sina objektiv). Men sedan hade min Canon ett antal nackdelar (i mina ögon). Den kändes inte i närheten så rubust som polarens Nikon. Den käkade sanslöst dyra lituimbatterier medan polaren matade sin med vanliga R6:eek:r.

När det sedan blev dags för en DSLR så stod valet mellan Nikon D70 och Canon 300D. Att lotten till sist föll på Nikon var helt enkelt pga att den fått så pass positivt bemötande. Hade faktiskt inte hållit den i min hand när jag beställde den. I efterhand är jag helnöjd.

Fördelar

Nikons konsekvens när det gäller kamerahusets utformning. Rattarna sitter där man förväntar sig. Gillade inte riktigt Canons medvetna bortbantning av reglage och placering av display.

Kamerahuset känns otroligt gediget (precis som övriga Nikon-modeller).

Nackdelar

Optiken är dyrare och Canons ingengörer är nog mer kreativa än några andra när det kommer till objektiv och kameror. Ibland blir det galet, men ofta blir det väldigt bra och jag tycker nog att Canons objektiv ger mer "bang per buck" än Nikons.

Men deras kamerahus har en underbar känsla och det är en sann glädje att fota med dem. Så iom detta är jag mycket nöjd med mitt val. Gissar att det fortsättningsvis blir Nikon eftersom att det vore snudd på ekonomiskt självmord att satsa på två olika system nu.

Att sedan D70 är snabbare än 300D hade väl viss inverkan på mitt val. Men framför allt gillar jag kamerahusets utformning.
 
Kvalitet, helt enkelt!

1980 så köpte min svåger en Nikon FM till mig när han jobbade i Japan. Den kameran har jag fortfarande kvar trots att den har gått igenom
allt ifrån bad,sandstorm samt rullat utför en trappa. En stridsvagn helt enkelt. I höstas köpte jag en Minolta Z1 , men bytte direkt till en Nikon 5700 som jag är nöjd med trots sina brister i autofokus och dyl. Nu har jag en sprillans D70 som är helt fantastisk...till den kan jag ju även använda mina fasta , manuella Nikongluggar.

Har sneglat lite på Canon`s Rebel...men Näää..

När man ser en fotograf med den lysande gula "Nikon" på kameraremmen, tänker man:en kvalitetsmedveten snubbe!!

Lite som Saab och Volvo...bägge bilarna är bra, men jag skulle aldrig tänka mig en Saab..känns helt fel!!
 
Nikon

Jag kan inte påstå att jag stod och valde mellan Canon eller Nikon när jag köpte min första systemkamera. Jag köpte min första Nikon 1995, för den hade allt jag behövde på den tiden. Sen har det bara blivit att man fortsatt på den vägen eftersom man har optik för Nikon.

Idag plåtar jag både med Nikon & Canon, tycker de är bra på olika saker som allt annat. Det finns för och nackdelar med bägge.

Nästa kamera blir nog en Fuji S3 ev en Canon Mark II.
 
Skulle köpa en DSLR kollade på Pentax men insåg att den va inget att ha.
Har möjlighet att köpa Nikon billigare så då var valet självklart.
Fick även som 10-åring veta av en fotograf att "riktiga" fotografer kör Nikon ;)
 
Skolan

Skolan hade Nikon F60/80 som vi använde under fotokurserna. När jag sedan köpte en egen kändes det naturligt att fortsätta med det jag redan kunde.
 
Att jag egentligen använder nikon nu beror mest på att "den där känslan" bara finns där. Har länge kört med en canon ft och en minolta dynax 7, men sen den dagen när en fotograf höll upp en nikon fe2 i handen och sa 'fiiin' har jag enbart använt nikon. känslan helt enkelt är mitt svar.
 
Mitt Nikonfotande började med en FG20 jag fick för dryga 20 år sedan. Den finns kvar, fungerar och används ännu.

Begagnatpriserna på manuellt fokus är ju idag inte heller att klaga på.
 
JA, det här ligger lite bakåt i tiden. Efter att ha varit väldigt fotointresserad som 10-12 åring kände jag som drygt 30-årig att det var dags att ta upp tråden igen. Hade en kollega som jag visste var duktig fotograf. Och till honom ställde jag frågan om val av märke.
"Köp Nikon, det är stryktåliga kameror . Du kan nästan slå ihjäl en älg med en sådan!!"
Tja, den något orginella synpunkten ledde till inköp av en 501:a och på den vägen är det. Kör nu F70 och F90x och 801.
 
Började fotografera med farsans Nikkormat för att den fanns tillgänglig här hemma. Sedan blev det dags att köpa en egen kamera. Klämde å kände på de flesta kamerorna i den kategorin jag hade råd med. Den kamera som passade mina händer bäst var då den Nikon som jag köpte. Har aldrig ångrat det även fast jag är lite avundsjuk på ögonmusslan på polarens Canon, men det tänker jag inte tala om för honom...
 
Johan Okker skrev:
Finns väl ögonmusslor till Nikon med? =)

Jovisst finns det, men den som sitter orginal på hans Canon är större å mjukare än den som sitter på min Nikon. Inget som jag tänker på annat än när jag provar hans. :)
 
Har blivit Nikon av bara farten.

På 70-talet var mantrat bland många proffsfotografer att "jag använder Leica för vidvinkel och Nikon för tele".

Eftersom jag skulle plåta natur (dvs fåglar med teleobjektiv) och Nikon stod för Kvalite blev valet lätt.
Hade inte råd till Nikon F så när jag fick mina första löningar köpte jag en Nikkormat EL med 35/2 och 85/1.8.

Med tiden köpte jag fler kamerahus och objektiv (alltid Nikon), sålde, bytte, köpte igen osv på ett sätt som såhär i efterhand är svårt att rekonstruera.

Har alltid varit nöjd med grejornas kvalite' och med bilderna. Har därför aldrig funderat på att byta system.

Bara den första Nikkormaten är köpt i fotoaffär efter några minuters "klämmande" för att kolla ergonomi och handhavande.
Allt annat köpt "oklämt" på distans (grisen i säcken); antingen som import från Japan, via postorder från Scandinavian Photo eller begagnat. Det distansköpta har alltid motsvarat förväntningarna och förtroendet för märket har ökat för varje köp.

Men, har ärligt talat varit lite betänksam de senaste åren när Canon verkat ha tagit initiativet på digitalsidan, och det har känts lite segare med Nikons DSLR-utveckling. Men, nu har änligen D2X kommit och skingrat orosmolnen...

Missförstå mig inte: jag är jättenöjd med D70 och D100.
 
Jag tänkte köpa mig en Canon, satt och väntade och tog reda på allting medan Scandinavian väntade på att få in modellen jag planerat att köpa. Av en händelse så går jag förbi Ericssons Foto och tittar på Nikons motsvarande modell, F75, och jag kan säga att därefter var valet inte svårt, bestämde mig på plats och vandrade ut med en ny kamera. Designen och "gränssnittet" på kameran var ganska oslagbart. Helt enkelt så anser jag att de gör bäst kameror, motsatt vad resten av världen verkar tycka.
 
Det var rolig fråga.. varför just Nikon! På sextiotalet, när jag började det där med foto, det var Roleiflex, Praktica, en himla massa ryska och östtyska varianter och till slut Canon. Hela redaktionen jobbade med Canon.. Min bästa kompis, från en annan tidning, fick sin första F2 och FM som reservhus och jag fick klämma på dem någon minut bara. Slutade med foto totalt i nästan 15 år, me plötsilgt väcktes gamla minnen. Gissa vad köpte jag då, när jag började med att samla grejerna på mig. Ett effter ett, landade Nikon kamerahus i mina hyllor. Några blev sålda, några är kvar, några ska fylla på samlingen. Och det ska vara Nikon så länge jag orkar. Både analogt och digitalt. Struntar i större antal pixlar här eller snabbare autofokus där och liknande jämförelser med det andra märket.. Tredje alternativ finns inte, för mig, inte ens det andra. Bara Nikon. Av samma skäl som många andra redan angett.. Pålitliga, sitter väl i handen, robusta, tål allt möjligt och fungerar ändå.. Och sen det viktigaste. Känslan! Precis som någon här skrev - varför dricker jag kaffe med mjölk eller sitter vid en Mac! Det gör jag med. Och fotar med Nikon.
 
Nikon?

Nikon ligger bra i händerna och iallafall min plåtlåda har den där jagkommerattfungeraändainievigheten-känslan. God tillgång på bra begagnade objektiv för blomjordspengar är inte heller någon nackdel.
 
När jag vart inne på en digtal systemkamera var både Nikon d70 och Canon 300d populära och i samma prisklass. Canonkamerorna verkade så plastiga. Och nu är jag väldigt nöjd med d70:n! Så de så!
 
Valde ett Nikonhus för att just det fanns på Scandinavian Photo och hade fått tips om bla det huset här på sidan.

Tycker å andra sidan märket är enormt oviktigt. Det bästa vore om det fanns en standardgänga för alla kameror så att man kunde blanda utrustning. Har svårt att förstå hur man kan hysa så varma känslor för japanska aktiebolag.
 
dunberg skrev:
Har svårt att förstå hur man kan hysa så varma känslor för japanska aktiebolag.

Tjohoo!
Annars fattas inget? Blodtrycket verkar normalt, nu ska vi bara kolla ditt kiss.:)

Skämt åsido. Detta handlar inte OM var aktiebolaget ligger.
 
zappafan skrev:
Tjohoo!
Annars fattas inget? Blodtrycket verkar normalt, nu ska vi bara kolla ditt kiss.:)

Skämt åsido. Detta handlar inte <b>OM</B> var aktiebolaget ligger.

Hehe.. nä, och det var inte heller min poäng. Det skulle lika gärna kunna handla om svenska eller peruanska.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.