Annons

Varför har du valt Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
n0vem6er skrev:
Och då tillhör du kanske inte målgruppen för denna diskussion ...
Varför inte?
I egenskap av ägare till en Nikon F5??
I egenskap av ägare till mellanformatskamera också?
I beaktande att jag anser att bilden är viktigare än kameran??
Jag tror inte att frågan riktades till enbart apparatnördar med endast slätstrukna färgkort att visa upp.
Us

Det är möjligt men det finns en viss paradox i de faktum att du dels kör ett hårdvarualias samt att du dels flaggar med modellbetäckningar samtidigt som du menar att utrustningen är ointressant.

I mitt val spelade två faktorer in. Dels fanns det redan två gamlla Nikon objektiv i familjen att tillgå sen att min kompis köpte Nikon avgjorde också en hel del.

De flesta gamla Nikon-objektiv passar även på de nya modellerna. En finess som Canon inte har.
Dessutom gillar jag den fina sökaren.

Hade egentligen bestämt mig för en Canon 300 som var ny då jag skulle välja, men råkade känna på en Nikon F60 och fastnade direkt. Trots att F60:n rent tekniskt var underlägsen blev det en sådan, den låg bäst i handen och kändes gedignast.

Egentligen var den både tyngre, omodernare, slöare.

Men det var alltså ERGONOMIN, KÄNSLAN, KVALITÈN som avgjorde.

Nästa gång jag valde kamera så var det återigen fråga om systembyte, då var det EOS 30 som var den aktuella motparten. En skitfin kamera som var rejält byggd, är snabb och tyst. Men det föll på en F80 i stället ganska snabbt, och inte pga att jag redan hade nikon-gluggar utan för att jag återigen märkte att den låg bättre i handen...

Men, inget tvek, Canon gör kanonfina kameror och objektiv!

Sonnaren skrev:
Valet av utrustning betraktar jag som en andrahandsfråga, är det inte det - egentligen??
Us

I min värld är kameran en viktig del av fotograferingen.
Det måste vara kul att hantera den, då känns det inte besvärande att bära utrustningen för att söka motiv. Sökaren är en viktig del i kameran, eftersom det blir roligare att komponera bilden. Hela kameran skall dessutom vara robust, så att den inte lägger av mitt under semestern, t ex en fjällvandring. Och så skall den ha objektiv med mycket bra skärpa.
Däremot är det inte så viktigt att ha en stor samling av olika sorters brännvidder.
Så ser jag det.

Senast ändrad:
n0vem6er skrev:
Det är möjligt men det finns en viss paradox i de faktum att du dels kör ett hårdvarualias samt att du dels flaggar med modellbetäckningar samtidigt som du menar att utrustningen är ointressant.
"Modellbetäckningar" flaggar jag definitivt inte med, det är t.o.m. så att jag inte lägger mig i modellers sexliv över huvud taget. Undrar var du fick det ifrån......?
Jag har listat den fotoutustning jag har men är trots detta väldigt litet intresserad av kameror i sig. De är verktyg - inget annat.
Us
PS Jag har en hammare för småreparationer hemma. En Hultaforshammare. Bra kanske men inte speciellt intressant i sig. Ett verktyg.
Ds

Senast ändrad:
Wolfgang skrev:
I min värld är kameran en viktig del av fotograferingen.
Det måste vara kul att hantera den, då känns det inte besvärande att bära utrustningen för att söka motiv. Sökaren är en viktig del i kameran, då blir mycket roligt att komponera bilden. Hela kameran skall dessutom vara robust, så att den inte lägger av mitt under semestern, t ex en fjällvandring.

Låter som en F-100...

Avgörtandet för min första Nikon var att man kunde köpa batterier på vilken affär som helst.
AA batterier alltså. Bra när man bor där man bor.
Sen har det bara rullat på i drömvärld av Nikonprylar.
Mvh/-Anders

Mitt i prick Uffe!!!

Valet av utrustning betraktar jag som en andrahandsfråga, är det inte det - egentligen??
Us [/B][/QUOTE]

Faan, från klarhet till klarhet. Klockrent, rätt!
Ilkka

Enkelt

Jag vill ha grejer som tåler att hanteras.
Min äldsta Nikon har jag nu kuskat runt med i 25 år, inte ett enda problem!

Trots att den varit med om strapatser man knappt kunde tro. Allt från enorm kyla till rena ökenhettan.

Nikon står för mig för kvalité. Allt är byggt gediget och tål tuff hantering.

När jag valde inriktning i slutet av 70-talet fanns egentligen bara Nikon som enda vettiga alternativ.

Har svårt se vilket annat märke som skulle kunnat matcha då.

I första hand blev det Nikon för mig p.g.a att skolan där jag läste foto använde Nikon-kameror i utbildningen. När jag skaffade min egen SLR efter skolan blev det samma modell jag använde mest i skolan. Efter det har det bara fortsatt rulla på.

Många tar upp kvalitén och känslan i handen och det stämmer mycket bra. Jag har testat att fota med några Canon-modeller men tycker inte alls de känns lika sköna i handen. Dessutom tycker jag Nikon's kameror är snygga! ;D

Jag hadde nog ganska svårt att bestämma mig från börja. Jag hadde Konika, minolta, pentax med flera i början. Men sedan så kom jag över en billig nikon F3 sedan den dagen är jag fast. Min bror skaffade sig i samma veva en Canon EOS 1 men jag vet inte om det var ett måndas ex eller inte för den exponerade så fruktansvärt ojämt. Så då stärktes mina nikon aktier bara mer. Sedan har det nog varit 4-5 nikon hus efter det.

Varför jag valde Nikon (tidigare)...rena slumpen, fick tag på ett billigt Nikonhus begagnat..inget övervägt val m.a.o.

min brorsa som då (1986) var pressfotograf tipsade mig om en helmanuell nikon när jag som 16åring bestämde mig för att skaffa mig en egen systemkamera.
jag såg sedan nöjt i FOTO att den var bäst i test på flera olika sätt.

jobbade några år på en skola med många olika märken på kamerorna och jag var tvungen att lära mig allihopa för att kunna vidarebefodra kunskapen. då fastnade jag ännu hårdare på nikon faktiskt.

jag har förstås vant mig med var knappar å sånt sitter på modellerna och har gluggar som passar så jag har fortsatt på nikonspåret även om jag då och då plåtar med canons grejer.

Jag får nog lägga ansvaret på min far som varit Nikonanvändare sedan 1976.

Förra året när jag började fundera på en systemkamera så kom jag hem med en brochyr för Minolta Dynax 5 och farsan fick se den och började prata för Nikon.

På fotomässan samma år så var jag till Nikons monter och klämde på en F75. Efter det funderade jag i en halvtimme ungefär och sedan gick jag till ScandinavianPhoto och beställde en sådan.

På den vägen är det!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar