Annons

Varför frontfokus/bakfokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

tele

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om det har diskuterats förut här men...
Jag sökte på frontfokus och fick upp 43 trådar...
Är det nån som kan förklara varför det har blivit så mycket frontfokus/bakfokus med digitala kameror? Det jag har funderat på är ju om det här är ett nytt problem, eller om det har funnits i alla tider utan att nån har tänkt på det? Är det bara för att folk kan sitta hemma vid sina datorer och göra egna tester? Är de analoga kamerorna bättre på det här, eller ser man inte det så bra på ett dia? En del tycker att det blir för mycket testande/teknikfixering och för lite foto... men jag tycker det är bra, för det sätter press på tillverkarna att vara noggrannare vid justeringen av kameror/objektiv redan från fabrik.
Bara en fundering...
 
tele skrev:
Nu vet jag inte om det har diskuterats förut här men...
Jag sökte på frontfokus och fick upp 43 trådar...
Är det nån som kan förklara varför det har blivit så mycket frontfokus/bakfokus med digitala kameror? Det jag har funderat på är ju om det här är ett nytt problem, eller om det har funnits i alla tider utan att nån har tänkt på det? Är det bara för att folk kan sitta hemma vid sina datorer och göra egna tester? Är de analoga kamerorna bättre på det här, eller ser man inte det så bra på ett dia? En del tycker att det blir för mycket testande/teknikfixering och för lite foto... men jag tycker det är bra, för det sätter press på tillverkarna att vara noggrannare vid justeringen av kameror/objektiv redan från fabrik.
Bara en fundering...

En digital sensor avslöjar backfocus mycket brutalare än vid filmfotografering. Filmen var betydligt mer förlåtande i det mesta.

Så jag tror inte att utrustningen blivit sämre men bristerna märks plötsligt mer. Alla reklamationer måste kosta skjortan så jag tror nog att kontrollen innan prylarna lämnar fabriken kommer att bli hårdare. Det gör att priset går upp eftersom det blir dyrare att tillverka men å andra sidan behöver inte generalagenten anställa en massa tekniker som justerar kameror/objektiv.
 
Film är inte lika känsligt, det räcker med att fokus ligger någonstans I filmen. I en digitalkamera måste fokus ligga exakt på sensorn.
 
Man reagerar lite lika mycket när man kollar på små kopior, men det märks precis lika mycket på film som digitalt. Kollar jag igenom mina analoga kopior från tiden då min lins frontfokuserade är det väldigt tydligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.