Annons

Varför fota analogt?

Produkter
(logga in för att koppla)
;)
Det låter ju jätte bra.
Att använda nyteknik för att kunna rationalisera, förenkla, göra det billigare och bättre tillgängliga.
Men om man föredrar analoga produkter/tjänster då blir det lite problematiskt om man vid något tillfälle omvandla till Digitalt.

För egen del så duger den nya tekniken utmärkt.
Jag tycker det är tur vi kan se alla fina analoga bilder som tagits av de världskända fotografera via internet. Tänk om alla dessa inte visade bilderna, om det bara fanns de som gjorts med digitalkamera... Det tycker jag vore tråkigt...
 
Senast ändrad:
Att gå in i en enskild bild och ställa färgerna i Photoshop går förstås men tar en oherrans tid om det skall bli rätt. Och det finns inget vettigt sätt att skapa kameraprofiler som efterliknar film eftersom sensorns färgrespons snabbt kan köra emuleringen i diket så fort ljuset ändras.

Det finns väldigt många presets, filter och profiler där ute som sägs efterlikna film. En del är väl OK (RNI) men min uppfattning är att de flesta tror det räcker med att dra om nyanserna, ner med mättnaden och lägg på en analog tonkurva. Och kanske något varmt eller kallt globalt filter över det. Ser ofta billigt ut och man tröttnar efter en kvart när man försökt applicera olika stilar för att "hitta hem".

Skall man gå på profiler så tycker jag Fujifilm har bäst feeling med sin Nostalgic Neg. Den känns analog och har rätt bra punch i färgerna. Men så är den skapad av tillverkaren själv, anpassad för sensorns respons och dessutom av en filmtillverkare. Det är nog receptet tror jag.

Jag brukar använda DXO Filmpack 6 för egen del och mitt främsta skäl till det är att kornet är så besvärligt och fult ofta i mina gamla dian. Då kan en Tri-X eller hellre en ännu finare Kodak T-Max 100 hjälpa till lite på marginalen men att försöka återskapa den ursprungliga färgbalansen i efterhand i bilder som tappat hela eller delar av inte bara den gröna RGB-kanalen, där går i alla fall min gräns. Det kan jag inte motivera för mig själv tidsmässigt, ens som pensionär.

Det måste ju finnas hur många som helst av liknande produkter till industristandardprogram som Photoshop och Lightroom.

Filmpack har fått ett lyft med mängder av presets/profiler till Fuji-filmer möjligen som en spinoff till att Photolab 5 nu även stöder om jag inte missminner mig 18 Fuji-hus. Hur dessa presets/profiler håller borde säkert några gamla Fuji-fantomer kunna verifiera rätt snabbt om det inte redan gjorts. Tänk om det faktiskt är så att de kommer rätt nära?

Jag menar att i tider där man kan låta Mozart-program spela melodier "live" på Mozarts vis som inte ens var påtänkta på hans tid, så vore väl det ingen högoddsare att man kan "mima" en Fuji- eller gammal ORWO-film för den delen heller eller hur? Jag tycker snarast att det är konstigt att vi ännu inte tagit till oss att smarta algoritmer nu tar över alltmer av mänskligt tänkande, beslutsfattande och hantverksskicklighet och de ersätter idag även mänskliga fysiska processer där de naturliga inte längre fungerar.

Titta bara i kamerorna nu där tekniken idag hjälper alltfler att ta bilder som bara riktigt drivna fotografer klarade att ta analogt och manuellt tidigare. De bästa denoise-programmen styrs även de idag av AI så framgångsrikt att vi knappt kan fatta hur de kan återställa detaljer i våra bilder som inte ens varit visuellt synliga för våra egna ögon. Bilder som kanske togs på ISO 10 000 eller mer istället för på ISO 50, 64 eller 100 som på den analoga tiden.

Jag undrar om det faktiskt inte är så att de som lever kvar i förvissningen att det analoga skulle vara en särskild autentisk spegel av det fotografiska kunnandet och handlaget, faktiskt inte riktigt är beredda att se den nya "sköna" världen som den nu stiger fram allt mer tydligt.

Möjligen blickar väl en del fotografer tillbaka nu mot något man både då och nu uppfattar som en av få fasta punkter i tillvaron - mörkrummet och de processer som man använt sig av där, mer eller mindre oföränderliga, i drygt 100 år. Det analoga mörkrummet handlar då kanske inte ens om fotografi längre utan har kanske mer antagit skepnaden av en tidskapsel. Ett ställe där tiden står stilla och man fortfarande kan gå in i och nollställa sin inre klocka ett tag och andas ut. Ett ställe där yrkesskicklighet och yrkesstolthet fortfarande spelar roll. och bilder växer fram under några minuter istället för att spottas ut på ett minneskort efter 1/100 sekund, färdiga och klara med ett utseende en japansk ingenjör i bästa fall tyckte var bra.
 
Senast ändrad:
Just effekten av en storformatskamera (med möjligheten till tilt och shift på en helt annan nivå än med småbildsobjektiv), och att filmen är många gånger större än sensorn, är inte så himla lätt att få till i efterbehandlingen om ens möjligt. En storformatskamera går att köpa hyfsat billigt, och eftersom man bara gör enstaka exponeringar blir inte filmen farligt dyr heller; i synnerhet inte jämfört med en digitalkamera med stor sensor och tillhörande objektiv.

Är det inte mer relevant att jämföra 24x36 åtminstone? Film mot elektronik och samma yta. Annars blir det nog rätt meningslöst. Det finns de som fortfarande kör omkring i världen med storformatskameror och en av dessa - en svensk tjej - visade sina bilder från bl.a. Island på ett event Fotografiska hade när det var nytt. Jag pratade med henne och bara kameran var ju som att släpa runt på en TV. Logistiken var enorm. Jag frågade henne om hon inte funderat på att använda högupplösande digitalkameror istället och hon svarade att hon visst gjort det mest för logistikens skull, men ännu inte tagit beslutet.

Fotografer slåss på en marknad där det gäller att bygga varumärken och sticka ut och ett sätt att göra detta är att använda en teknik de flesta andra inte orkar hålla på med. Så frågan är egentligen om resultatet verkligen är så enastående att det det helt sopar banan med allt annat naturfoto idag? Jag tillåter mig att tvivla. Även om bilderna printas på stora pappersytor som de gjordes på Thielska eller om det var Waldemars Udde. För oss på Fotografiska var det nog projektorn som sabbade den upplevelsen.

Intressant nog så var jag i Stockholm just idag och köpte ramar på ramaffären vid Sergels Torg. De hade ställt ut ett par intressanta bilder av en fotograf som sades ägna sig åt "light painting" med digitalkamera och väldigt långa slutartider. Sist jag såg något liknande var på 1973/74 när en fotograf kom till SVECIA-Silkscreenmaskiner i Norsborg med sin storbilds Linhof-kamera i trä för att ta bilder av detta exportföretags tryckpressar. Han exponerade genom att lyfta på objektivlocket och gick sedan runt och lättade upp skuggorna med en lampa i som det verkade en evighet innan locket åkte på igen.

Fotografen kom snyggt klädd i kritstrecksrandig mörkbrun kostym, trots att han skulle till en skitig verkstad och förde sig på ett sätt som skulle skulle fått en modern statsman att rätta till slipsen och spegla sig i förtvivlan och mindervärde. (På den tiden var det t.o.m. stil på fotografer)

Så den "analogt" präglade gamla tekniken verkar en del udda existenser tillämpa även idag t.o.m. med digitalkameror. Det finns som sagt det med men är lika lite mainstream som storbildskameror.
 
Senast ändrad:
;)

Jag tycker det är tur vi kan se alla fina analoga bilder som tagits av de världskända fotografera via internet. Tänk om alla dessa inte visade bilderna, om det bara fanns de som gjorts med digitalkamera... Det tycker jag vore tråkigt...

Det tycker jag med men ett stort problem är ju att en stor del av vårt fotografiska kulturarv ligger och "fejdar" bort i tysthet hos både våra muséer, företag och organisationer för att man saknar både ekonomiska resurser och i en del fall säkert också kompetens att göra något åt saken. Detta kulturarv är sällan prio ekonomiskt och det verkar heller inte finnas någon större opinion för att prioritera detta och lägga de pengar som krävs. Det är särskilt bråttom med färgfilmen.

Jag har pekat på detta tidigare men hos Stockholms Stadsmuseum säger man sig ha ca 4 miljoner bilder i sina magasin. De gamla historiska bilder som ligger indexerade i deras DAM är idag drygt 27 000.

Historiska fotografier - Digitala Stadsmuseet (stockholm.se)

Dessutom har man en äldre analog samling som kallas "gråark" där allt från ett par bilder till kanske ett tiotal max är uppklistrade. Alla dessa ca 70 000 ark är digitaliserade men bilderna där och texten är inte nödvändigt fullt sökbar.

Särskilda samlingar (Gråark mm) - Digitala Stadsmuseet (stockholm.se)

Tidigare digitaliserades ca 3000 bilder per år men den hastigheten håller man inte numera då man skurit ned personal även på Fotoenheten senare år.

Ni kan ju själva räkna ut hur lång tid det skulle ta att digitalisera allt. Om vi snällt sagt säger att man klarar 2000 bilder idag så skulle det jobbet ta 2000 år - minus 100 000 bilder då om vi räknar in gråarken. Då är det skönt att tänka sig att allt väl ändå inte skulle digitaliserats - och det är bara på Stadsmuseet.

När vi startade upp Digitala Stadsmuseet så hade vi ca 17-18000 digitaliserade historiska bilder som vi då publicerade. Detta var kring 2012-2013. På tio år har det alltså tillkommit ca 10 000 nya historiska bilder som gjorts publika. Så jag får väl korrigera mig själv och mer än halvera den förväntade digitaliseringstakten och då lär vi väl hamna bort mot 5000 år. Då har nog dessa bilder för länge sedan "fejdat bort." Notera också att man fortfarande ligger på denna låga takt trots att man haft ett mycket effektivt DAM till sitt förfogande under 10 års tid med särskilt framtagna processer för att just kunna rationalisera och effektivisera Fotoenhetens arbete.

Jag känner som i detta exempel en av museets fotografer som gick i pension för ca fem år sedan. När Digitala Stadsmuseet sjösattes hade han från ett helt yrkesliv på museet fått ca 200!!! bilder publikt publicerade. Samtidigt hade en ny fotograf som anställts för att bl.a. dokumentera byggnader som skulle rivas, byggas om eller bara dokumenteras. Bara under det första året han jobbade publicerade bara han över 5000 nya bilder.

Så detta om något pekar ju på den potential det då nya DAM-systemmet faktiskt har. Så det mesta av denna dåliga verkningsgrad när det gäller just de historiska bilderna skulle jag vilja påstå beror på en starkt ineffektiv organisering av arbetsprocesserna och en stark brist på kunnig arbetskraft som kan uttnyttja de möjligheter tekniken faktiskt kan ge. Den nydigitalisering som ändå sker sker nog även fortsatt mest för att möta de behov den livfulla Stockholmsforskningen har och bildbehoven de publikationerna genererar.
 
Senast ändrad:
Varför krypterar folk privat? Jag tror att krypterade diskar går bort direkt om folk inte kommer åt dem direkt så de bilder som lagts på sådana riskerar nog i mycket högre utsträcknibg att försvinna för gott vid exv. dödsfall.

Kryptering av vanliga privatpersoners diskar tror jag är ett riktigt dåligt råd om man vill att efterkommande ska kunna gå igenom bilder efter dödsfall.
Det går att ge lösenord till efterkommande, ej till tjuvarna....
 
Nu var det (tyvärr) länge sedan jag fotograferade analogt. Men körde ett tag med Pentax 67 samtidigt med 5D (MK1). Liknande bildfiler (efter trumscannade, snortdyrt, 250:-/st från 67).

Största fördelen med 67 tyckte jag var att jag visste priset på film, framkallning, ev inskanning till dator, vilket gjorde att jag VERKLIGEN tänkte till innan jag tog bilden.
- Rätt tidpunkt (ljus)?
- Rätt EXAKT tidpunkt (tex båten som kommer in från höger i bild, ska jag vänta några sekunder till för att få bilden mer i balans)
- Annat objektiv?
- Ska jag gå närmare eller längre ifrån?
- Annan vinkel (grodperspektiv, gå lite åt sidan, upp på en sten)?
- Något som behöver läggas till eller tas bort (person eller annat)?
mm mm

Så fort digitalkameran kom fram tenderade det att istället bli, ta många bilder och välj sedan den bästa.
 
Nu var det (tyvärr) länge sedan jag fotograferade analogt. Men körde ett tag med Pentax 67 samtidigt med 5D (MK1). Liknande bildfiler (efter trumscannade, snortdyrt, 250:-/st från 67).

Största fördelen med 67 tyckte jag var att jag visste priset på film, framkallning, ev inskanning till dator, vilket gjorde att jag VERKLIGEN tänkte till innan jag tog bilden.
- Rätt tidpunkt (ljus)?
- Rätt EXAKT tidpunkt (tex båten som kommer in från höger i bild, ska jag vänta några sekunder till för att få bilden mer i balans)
- Annat objektiv?
- Ska jag gå närmare eller längre ifrån?
- Annan vinkel (grodperspektiv, gå lite åt sidan, upp på en sten)?
- Något som behöver läggas till eller tas bort (person eller annat)?
mm mm

Så fort digitalkameran kom fram tenderade det att istället bli, ta många bilder och välj sedan den bästa.

Dyrt och ineffektivt lärande. En av det digitalas verkliga fördelar är EXIF och möjligheten att direkt kunna se och få feedback. Jag tror faktiskt att digitalfotografin just av detta skäl och att man just kan pröva och pröva igen och dra sina slutsatser och utveckla kunskap genom "learning by doing" utan stora extra kostnader, är överlägsen den analoga inlärningsprocessen. Jag ser faktiskt inte någon fördel alls med det analogas påtvingade ekonomisering, minimalism och för att inte säga självpåtagna asketism. För mig skulle det analoga nog mest upplevas som rena självskadebeteendet idag.

Jag är verkligen övertygad som gammal pedagog att man lär sig mycket mer och mycket fortare som ny fotograf om man faktiskt kan ta så många bilder man vill och få återkoppling både direkt och vid efterbehandlingen via EXIF. De var väldigt begränsande de dåvarande filmpriserna och framkallningen och återkopplingen skedde först efter någon vecka i bästa fall - förutsatt att man kommit ihåg att bokföra sin egen "EXIF", eftersom någon annan eller något annat inte gjorde detta. Om man skulle få motsvarande återkoppling när man väl fick tillbaka film och ev. kopior så krävdes en särdeles minutiös bokföringsinsats som jag tror väldigt få orkade ägna sig åt - om så det bara skulle rört sig om använt objektiv, slutartid och vald bländare.

Mycket av det du diskuterar som komponering och en eftertänksam och skapande process sker ju nu vid efterbehandlingen istället. Kamerorna blir alltmer bara en manick som säkerställer ett så bra utgångsmaterial att arbeta vidare med som möjligt och det har de blivit allt bättre på över tid. Finns det verkligen något objektivt bevis för att dagens bilder på något sätt generellt skulle vara sämre än äldre analoga? När jag emellanåt tittar in på exv. 1X.COM för att titta på intressanta bilder där så brukar jag nog känna trots allt att det nog var sämre förr ändå och då inte bara när det gäller den rent tekniska bildkvaliteten. Däremot är det ju lätt att imponeras över vad man trots allt kunde åstadkomma med det analoga, trots de tekniska begränsningar de metoderna faktiskt hade.

Är kravet på kunskap verkligen nivellerat i dag i jämförelse med hur det var på den analoga tiden? Är inte dagens digitala processer bra mycket mer komplexa från tagning till framställning av papperskopior (genom utskrifter) om man nu ser hela arbetsprocessen från ax till limpa idag? Varför verkar det vara så få som verkar känna någon stolthet över det kunnandet nu för tiden och varför är det så många som lyckas med konststycket att se detta just i de ofta betydligt enklare analoga processerna?
 
Senast ändrad:
Det går att ge lösenord till efterkommande, ej till tjuvarna....
Jo, men varför? Jag kan tänka mig att t ex en fotojournalist/dokumentärfotograf skulle ha anledning att gå långt för att skydda somliga bilder från obehörig åtkomst... men jag förstår inte varför någon annan skulle välja att kryptera sina bildfiler. I synnerhet inte en backup, med den uppenbara risken att filerna blir svåra eller omöjliga att återskapa efter en diskkrasch. För de allra flesta är ju huvudpoängen med backup att säkerställa åtkomst, inte att begränsa den.
 
Läser och fascineras av hur olika vi ändå associerar. Till det digitala och reflektioner samt jämförelser till den helt analoga tiden. Hur jag själv associerar när jag i sakta mak går med händerna på ryggen bakåt i min livskorridor vad gäller fotandet.

Minns lådkamerorna som man hade slutat använda under 50-talet. De lite finare kamerorna med större format som man i allmänhet bara tog 1 eller högst 2 rullar med under ett helt år. Småbilds kamerorna som kom så starkt under 60-talet. Dia filmen. Projektorn. Praktica rejäla högljudda kladonk systemkameror där bilderna inte ens blev skarpa.

Min systers Instamatic under 60-talet med kompisbilder, skratt och flams när man kollade genom brevet med bilderna hon nyss hade fått. Alla negativ som tyvärr kom bort och de utskrivna färg bilderna i albumen som numer har gulnat men som man ändå inte slänger.

Mörkrummet där man var någon gång. Hur man under 70-talet dreglade över att man i hemma miljö kunde göra en förstoring i färg. Speciellt papper som man efter belysning stoppade in i ett rör och där blaskade omkring med kemikalier i en viss ordning och till slut kunde dra fram en fixerad färgbild i ganska stor storlek. I färg! Bara det. Top of the line. Bättre än så här blir det nog aldrig…

Hela vägen till idag. Gå här bredvid tjärnen med min senaste kamera där varje bildfil blir en bit över 200 MB. Bilder som sedan bara visas för mig själv och kanske en handfull till. Om de orkar.

Å andra sidan… Om jag hade råd och plats skulle jag gärna vilja totalrenovera en Volvo PV800. Fast den kommer tillkorta vid i stort sett alla aspekter och jämförelser vad vi anser vara en bra bil idag. Vet personer som har den typen av bilar som kan lite högtidligt gå ut själva till garaget och bara sätta sig. Sätta på radion, smeka bakelit ratten, röra instrumentpanelen i ädelträ och bara njuta av vetskapen att man äger den. Starta den bara för att höra motorn från 50-talet viska som de gjorde då. Den känslan tror jag inte man har kring en nyinköpt Daica Duster precis.

Men… har själv har ingen längtan till analogt längre. Inte ens till vintage objektiven som går att använda med adapter. Inte till mörkrummet heller. Men tror jag ändå förstår precis vad det handlar om och varför.
 
Dyrt och ineffektivt lärande. En av det digitalas verkliga fördelar är EXIF och möjligheten att direkt kunna se och få feedback.

Min EOS 1V lagrar EXIF för samtliga bilder inklusive tid och datum. Den imprintar ju även rull och kameranr på filmen. Laddar över detta och sparar undan. Scannar jag bilderna lägger jag på EXIF på dem :) Så just EXIF är ju ingen fördel med digitalt, bara det att de slutade utveckla analoga kameror när de började datoriseras och EXIF började användas.
 
Senast ändrad:
Jag menar att i tider där man kan låta Mozart-program spela melodier "live" på Mozarts vis som inte ens var påtänkta på hans tid, så vore väl det ingen högoddsare att man kan "mima" en Fuji- eller gammal ORWO-film för den delen heller eller hur? Jag tycker snarast att det är konstigt att vi ännu inte tagit till oss att smarta algoritmer nu tar över alltmer av mänskligt tänkande, beslutsfattande och hantverksskicklighet och de ersätter idag även mänskliga fysiska processer där de naturliga inte längre fungerar.

Går det att göra en digital bild att se 100% ut som analog? Ja, men det kräver individuellt jobb i PS. Än så länge. Problemet är att ingen sensor är den andra lik. I neutralt D65 ljus har de flesta ungefär samma respons men så fort man avviker så kan det bli stora skillnader beroende på hur tillverkaren designat sensorns färgfilter (CFA). En del är extra känsliga för rött, en del för grönt, en del blått osv. Att skapa en generell profil som skall fungera för samtliga kameror i olika ljus innebär kompromisser och det är därför de flesta filmprofiler inte alls ser ut som originalet. Visst, de ser mindre digitala ut men ofta på ett artificiellt sätt och få kan sätta fingret på vilken film det skall efterlikna. För att sopa igen spåren så höjer man svartpunkten, skitar till med korn och drar i färgerna så det ser "filmigt" ut.

Jag tror inte det är en slump att analogt till viss del har kommit tillbaka. Vidare så är det en lite större efterfrågan på gammal optik till digitalt. Äldre optik med färre element har en viss tendens att ge en lite mer naturlig återgivning. Naturlig i den meningen att det inte är perfekt. Viss nostalgi kanske men ändå.

Filtertillverkare har lanserat en comeback av lågkontrastfilter (ex Black Mist). Tiffen har en hel uppsjö med olika filter vars enda syfte är att runda av den kliniska skärpan och tokhöga kontrasten i dagens objektiv. Sannolikt för film inledningsvis men det har hittat till stillbild.

Canon har med sin senaste RF 100 Macro lagt till ett slags softfocus läge. Visst, syftet är väl krämigare bokeh i macrobilder men många kommer nog använda det för nostalgiska porträtt. Det är old-school effekter som man för några år sedan himlade med ögonen över.

Så går utvecklingen för snabbt? Absolut inte, men ibland behöver man stanna upp och fundera på vad som är tilltalande i en bild. Att strippa ner utrustningen och gå lite mer på feeling.

Som den här mannen till exempel:

 
Senast ändrad:
;)

Jag tycker det är tur vi kan se alla fina analoga bilder som tagits av de världskända fotografera via internet. Tänk om alla dessa inte visade bilderna, om det bara fanns de som gjorts med digitalkamera... Det tycker jag vore tråkigt...


Visst, "publik konstverk" får flertal nya syften
1- visar på hur andra gör och hur bra kan det bli: Lärande

2- Avnjutning (analogi med lyssna på musik , vissa njuter av analogt bättre) och antagligen vissa föredra en kvalitativ utskrift i stället för att se en "bantade och monitor/webb anpassade" färgutgivning (för min del duger detta )

3- Nya användningsområden:
Medborgare-journalistik vilket öppnar upp för vemsomhelst att kunna ta bilder/video och skicka iväg till Radio, TV, Sociala medier, tidningar för att dela med sig något de redan har varit med om.

Allt detta går man miste om om man inte gör konsten(film, fotografi, musik,...) tillgänglig för allmänheten
 
Just effekten av en storformatskamera (med möjligheten till tilt och shift på en helt annan nivå än med småbildsobjektiv), och att filmen är många gånger större än sensorn, är inte så himla lätt att få till i efterbehandlingen om ens möjligt. En storformatskamera går att köpa hyfsat billigt, och eftersom man bara gör enstaka exponeringar blir inte filmen farligt dyr heller; i synnerhet inte jämfört med en digitalkamera med stor sensor och tillhörande objektiv.
Detsamma gäller i viss mån analogt mellanformat, även om det är ovanligare med tilt/shift-möjligheter. Dock vill jag påstå att exempelvis 6x7 fortfarande ger "bättre" bildkvalitet än en fräsig 24x36-sensor. Kanske inte högre upplösning om man inte väljer en toklångsam film och trumskannar den, men det ser annorlunda ut. Man behöver inte rakbladsskarpa objektiv för att få hög upplösning till exempel, utan det blir nån slags trivsam skärpa. För att inte tala om att de mindre ljusstarka objektiven i regel tecknar jämnt och fint över bildytan med lägre mekanisk vinjettering och en mer abrupt övergång från skärpeplanet till bakgrunden, vid en given mängd bakgrundsoskärpa. Detta har småbildsobjektiven börjat komma närmare på sistone, men då är de hiskeligt stora och dyra.

Vad gäller kostnaden så beror det på hur mycket man fotar. Analog utrustning är skitbilligt och även om film är dyrt så blir det billigt om man inte sprutmålar med bilder. Kan man dessutom framkalla och skanna (eller printa) hemma så är kostnaden mycket låg per bild, totalt sett.

Sen finns andra rent estetiska egenskaper såsom annat sidförhållande. Jag blir personligen knasig på att småbild är 3:2 och man (jag) måste kasta en hyfsat stor del av sensorytan för att få det sidförhållande jag vill ha (ofta snävare än 4:3). Många kameror tillåter inte ens användaren att välja sidförhållande ens om man fotar JPG. Vilket är helt obegripligt.

Edit: Och en allmän reflektion: Begreppet bildkvalitet handlar för mig i första hand inte om upplösning. Det är bland det minst viktiga faktiskt.
 
Makten: Sen finns andra rent estetiska egenskaper såsom annat sidförhållande. Jag blir personligen knasig på att småbild är 3:2 och man (jag) måste kasta en hyfsat stor del av sensorytan för att få det sidförhållande jag vill ha (ofta snävare än 4:3). Många kameror tillåter inte ens användaren att välja sidförhållande ens om man fotar JPG. Vilket är helt obegripligt.

Det kanske ändå är på väg att ändras nu. I min nya kamera kan man förutom 3:2 även välja 4:3, 16:9 och 1:1. Med sensorer med fler pixlar blir staffet kanske mer uthärdligt att faktiskt välja något annat än 3:2. Ännu har dock ingen uppfunnit en skalbar sensor som inte ger några förluster om man frångår "default".
 
Notera att krypteringsprogram kan upphöra att fungera, t.ex med ett senare operativsystem. Ett borttappat lösenord kan vara förödande även för den som skrev det 10 år tidigare. Har erfarit båda varianter.

.. och vad gör man när man hittar ett gäng krypterade USB-diskar som man inte ens vet i vilken dator de krypterats?
 
Det kanske ändå är på väg att ändras nu. I min nya kamera kan man förutom 3:2 även välja 4:3, 16:9 och 1:1. Med sensorer med fler pixlar blir staffet kanske mer uthärdligt att faktiskt välja något annat än 3:2. Ännu har dock ingen uppfunnit en skalbar sensor som inte ger några förluster om man frångår "default".
Men Photoshop har ju autofill-funktion som fyller ut det som saknas. 😀
 
Notera att krypteringsprogram kan upphöra att fungera, t.ex med ett senare operativsystem. Ett borttappat lösenord kan vara förödande även för den som skrev det 10 år tidigare. Har erfarit båda varianter.

Det är ett utmärkt synpunkt som du tar upp.

Den analoga processen var
film + kamera --> lämna in och få utskrift ---> in i fotoalbum (eventuellt film till en bra arkivställe) tillgänglig under överskådligtid utan krav på utrustning mm

Digital fotografi
digitalkamera/mobil ---> eventuella förändringar i något program ---> kanske en och annan utskrift men mest delning via epost, sociala medier mm

Arkiveringen sker i en dator med något operativsystem (filformatet brukar vara av något standard, förändringar sker i något grafikprogram (Photoshop mm) med eget filformat, vid kryptering eget format och egen nyckel.
Det som är OROVÄCKANDE borde vara om något av ovanstående företag byter ägare, går i konkurs, eller helt enkelt blir omkörd av någon annan firma då blir det väldigt svårt (för att inte säga omöjligt) att kunna se bilden/filmen/dokumentet. En analogi är sten ristningar som går att läsa efter flera tusenår (om man kan dåvarande alfabetet) jämfört med tex filer med textbehandlingsprogrammet WordPerfect som var dominerande textbehandlingsprogrammet under 80-talet. Tänk om Adobe och därmed PDF, Photoshop, Lightroom försvinner. Eller om Canon, Nikon försvinner (som Agfa, Kodak, Facit mm) då blir det lite svårt att överhuvudtaget titta på bilderna i Canon och Nikons RAW format.

Naturligtvis det finns svagpunkter för den analoga världen och även en traditionellt utskrift från en filmrulle kan tappa svarta/gråa/färgnyanser helt eller delvis eller en film kan förstöras i felaktiga värme, fukt och ljusstråleförhållanden.
 
Det är ett utmärkt synpunkt som du tar upp.

Den analoga processen var
film + kamera --> lämna in och få utskrift ---> in i fotoalbum (eventuellt film till en bra arkivställe) tillgänglig under överskådligtid utan krav på utrustning mm

Digital fotografi
digitalkamera/mobil ---> eventuella förändringar i något program ---> kanske en och annan utskrift men mest delning via epost, sociala medier mm

Arkiveringen sker i en dator med något operativsystem (filformatet brukar vara av något standard, förändringar sker i något grafikprogram (Photoshop mm) med eget filformat, vid kryptering eget format och egen nyckel.
Det som är OROVÄCKANDE borde vara om något av ovanstående företag byter ägare, går i konkurs, eller helt enkelt blir omkörd av någon annan firma då blir det väldigt svårt (för att inte säga omöjligt) att kunna se bilden/filmen/dokumentet. En analogi är sten ristningar som går att läsa efter flera tusenår (om man kan dåvarande alfabetet) jämfört med tex filer med textbehandlingsprogrammet WordPerfect som var dominerande textbehandlingsprogrammet under 80-talet. Tänk om Adobe och därmed PDF, Photoshop, Lightroom försvinner. Eller om Canon, Nikon försvinner (som Agfa, Kodak, Facit mm) då blir det lite svårt att överhuvudtaget titta på bilderna i Canon och Nikons RAW format.

Naturligtvis det finns svagpunkter för den analoga världen och även en traditionellt utskrift från en filmrulle kan tappa svarta/gråa/färgnyanser helt eller delvis eller en film kan förstöras i felaktiga värme, fukt och ljusstråleförhållanden.

Pdf "får" inte försvinna. Svenska staten och därmed riksarkivet har ju bestämt att allt som går ska digitaliseras i form av pdf för lagring för all framtid. Med tanke på utvecklingen de senaste 100 åren kan man ju undra om forskare kommer att kunna läsa de dokument som sparas idag om 100 år.
Svartvita bilder och pappersdokument kommer att kunna beskådas om 100 år, om de inte brunnit upp eller hamnat under vatten under tiden.
Det kanske för oss tillbaka till ursprungsfrågan. Jag höll länge fast i att fota familjen på film, parallellt med digitala media, på grund av tveksamheten mot arkivbeständigheten för datafiler (och gör det då och då fortfarande). 😀
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.