Patrik Makris
Medlem
Bra inlägg! Du har mitt medhåll! Fast jag fotar OCKSÅ digitalt…närapå varje dag…!
Samma här. I perioder varje dag. Men sedan kommer uppehåll då och då..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bra inlägg! Du har mitt medhåll! Fast jag fotar OCKSÅ digitalt…närapå varje dag…!
Det bästa är att digitalisera sina negativ och diapositiv. Då behöver man inte vara lika orolig för att de ska brinna upp eller få färgförändringar.Visst förvaringen är ett klart problem över tid
Jodå, men innehållet i en disk kan mångfaldigas ganska enkelt.Hårddiskar brinner väl också rätt bra, förutom att de kraschar???
Jo, så är det nog rätt ofta, men det är ett val man gör.Per, det Du säger är rätt, men även personligt! Analog fotografi kräver att man tar det lugnt. Oftast använder man stativ, man mäter ljuset noga och det tar längre tid att ställa fokus. Naturligtvis kan man göra samma saker med en digital kamera, men jag ser nästan alltid att man jobbar snabbare med en digital kamera. Mvh Wolfgang
Jag hade också en Pentax ME och var nästan aldrig nöjd med skärpan. Vet inte vad det var men det ordnade sig när jag bytte till Nikon FM.
Det bästa är att digitalisera sina negativ och diapositiv. Då behöver man inte vara lika orolig för att de ska brinna upp eller få färgförändringar.
Kanske det, men man kan väl fortfarande lämna in sina diapositiv till ett labb och låta det digitalisera och skriva ut?Förutsättningen för att överhuvudtaget printa ut gamla diamotiv är väl att man först digitaliserat dem eller hur?
Filmkostnaden kan bli rätt hög, ja, men storformatskameror är inte ohemult dyra om man köper begagnat.Snackar vi om 8x10 tum eller större negativ så kan nog kvalitén börja slåss med de bästa digitalkamerorna men det är djävligt dyrt.
Men det är kopieringsapparaten!!!!!Filmkostnaden kan bli rätt hög, ja, men storformatskameror är inte ohemult dyra om man köper begagnat.
Kanske det, men man kan väl fortfarande lämna in sina diapositiv till ett labb och låta det digitalisera och skriva ut?
Min analogi mellan diskkrascher och uppbrunna negativ handlade dock inte om utskrifter utan om vikten av att förvara sina bilder säkert.
Men det är väldigt lätt att göra exakta kopior.Hårddisk krascher är ganska vanligt. Jag har jobbat i dataverkstad i många år. Jag själv har alltid dubbla extern hårddisk backup och de är dessutom krypterat.
Det går rätt bra att skanna storformatsnegativ med gott resultat.Men det är kopieringsapparaten!!!!!
För att inte tala om att den är stor som f_n.
Det kan vara som du säger att du tycker film renderar mycket snyggare men jag har hört folk säga tvärtom typ "Digitala sensorer ger ett kortare skärpedjup, som gör att bilden blir snyggare än med film"........ just oskarpa partier blir väldigt platta om dom saknar någon textur, och jag fotar ofta på stora bländare, så film remderar mycket snyggare. Men det förutsätter bra ljus såklart…
Då är vi i princip tillbaka till punkt nummer ett:Det går rätt bra att skanna storformatsnegativ med gott resultat.
Känslan av att man stannat upp, tänkt igenom och fryst verkligheten och gjort en bild är väsentligt större analogt. Det behöver inte vara så men känslan är där.
Sedan så är det ju något visst med renderingen. Det går att efterlikna rätt bra idag om man har bra färgprofiler och koll på kontrastarbete men det är det lilla extra som fortfarande bara finns på film. Analogt är lite "skitigt och halvperfekt" från början medans en digital bild är perfekt och konverteras till detta. Inte samma sak.
Själv har jag experimenterat med gammal billig optik från 60- och 70-talet som ger en annan feeling i digitala bilder. Inbillar mig även att riktigt gamla sensorer ger lite bättre bildfiler för detta ändamål. Dels är dom tekniskt sämre så redan där har man ett lite "skabbigt" material. Min teori är även att man vid övergången till digitalt försökte efterlikna film i större utsträckning än vad prio är idag när man utvecklar kameror (DR, hög upplösning, filmning, AF som känner igen en daggmask osv).
Minns att Konica Minolta hade sitt gamla filmteam som jobbade med sensorns färgfilter och profileringen till deras 5D/7D så att renderingen skulle bli så lik film som det bara gick. Vid lanseringen tänkte man nog inte så mycket på det men om man jämför bilderna med dagens kameror och deras kliniska rendering så är det väldigt uppenbart.
Men den analoga ursprungskänslan finns förstås inte där. Och det var väl huvudfrågan.
… många filmer har gått förlorade är branden i Svensk Filmindustris lokaler i Vinterviken, i september 1941. Där förvarades alla originalnegativ till spel- och långfilmsproduktionen från stumfilmsepoken som producerats av antingen Svensk Filmindustri, dess föregångare Svenska Biografteatern, eller bolag som genom åren förvärvats eller införlivats i Svensk Filmindustri, d v s en överväldigande del av den svenska stumfilmsproduktionen. …
Bevarade och förlorade stumfilmer
Svensk Filmografi för stumfilmsperioden 1897-1931 omfattar 484 filmer, av vilka 223 finns bevarade, vissa dock ej i kompletta versioner. Detta betyder att närmare 55% av filmerna från denna period inte har överlevt till våra dagar.www.filminstitutet.se
Får jag fråga varför du väljer att kryptera dina backuper?Hårddisk krascher är ganska vanligt. Jag har jobbat i dataverkstad i många år. Jag själv har alltid dubbla extern hårddisk backup och de är dessutom krypterat.