Nu överdriver du allt en aning, även om vissa saker stämmer.
Det är i stort sett bara telefoner som använder AI än så länge. Att det finns massa automagiska funktioner i finare kameror betyder heller inte att man
måste använda dem. Det går fint att fotografera helt manuellt, fokusera manuellt och göra all efterbehandling manuellt, om man vill.
Däremot finns det förstås fördelar med att tvingas göra allt själv. Att inte ha möjligheten att ta fjörton bilder per sekund eller ens se om bilden blev skarp direkt efter att man tagit den.
-------------------
Om vi bortser från de rent filosofiska anledningarna att fota analogt, så finns det också några tekniska:
* Negativ film har ofta större dynamiskt omfång än en bra digital sensor. Framför allt finns ingen abrupt tröskel i högdagrarna där allt blir vitt. Och det spiller så att säga heller inte över på närliggande delar när en yta blir överexponerad. Exempelvis förblir solen cirkulär även när man råkar överexponera, istället för en stor blaffa.
* Film har inget besudlande UV/IR-filter framför, som på digitalt ofta försämrar prestandan på symmetriska eller nära symmetriska objektiv med korta brännvidder.
* Bästa möjliga bildkvalitet och naturtrogenhet betyder inte
snyggast möjliga bildkvalitet. Hur jag än bär mig åt så kan jag inte få en digital bild att se ut som diafilm.
* Även om digitalt i de flesta fall är tekniskt överlägset vid ett givet format, kan man mycket billigt gå upp i betydligt större filmformat och få lika bra eller bättre kvalitet (beroende på vilka egenskaper man värderar högst).
Själv klurar jag på att köpa en 4x5"-kamera av en rad anledningar. Har fotat mycket analogt mellanformat men stör mig på att man måste ta färdigt en hel rulle innan man kan framkalla. Jag tar ofta bara ett litet fåtal bilder per gång, även när jag fotar digitalt.