Annons

Varför fota analogt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kanske inte handlar så mycket om hur snabb kameran är som hur mycket varje bild kostar i arbete och pengar. Att slänga iväg en extra digital bild kostar inget extra. Med en analog kamera kan du bli tvungen att utföra separat ljusmätning och offra en av bilderna på din rulle där själva framkallningen är långt ifrån gratis. I detta avseende kan analog fotografering vara ett "hjälpmedel" för avstressning.
Det går lika bra att arbeta på det viset med en digitalkamera. Lite självdisciplin är det enda som krävs.
 
Det finns ett billigare sätt. Tejpa över displayen på digitalkameran. Ingen vill komma hem med bara misslyckade bilder. Låt det ta tiden att komponera och ställa in rätt exponering. Om inte annat kan man göra det som en mental övning och minska antalet mediokra snapshots i samlingen. 😀
En del kameror har en utvikbar bildskärm som man kan vika in med bildsidan inåt.
 
Vilka bilder från idag finns att se om 2000 år?
Exakt vilka bilder som kommer att bevaras i 2000 år går förstås inte att säga, men det är ganska troligt de kommer att vara betydligt fler än de 2000 år gamla bilder vi kan se idag.

En hel del av de bilder som är 2000 år gamla idag kommer förmodligen att kunna ses även om ytterligare 2000 år.
 
Man behöver en ganska avancerad rigg för att få en bild ihopsatt av många små bilder att bli likadan som en bild som är stor från början.

Det gör det alltid. Det är bara yrkesfotografer som måste fotografera sånt som de inte vill fotografera. :)
Nej
Handhållet i hemsedal.
Tror det bara är 4 bilder i denna men jag kunde inte få med 15-bilders panorama pga storleksregler i forumen.
Mest LR, nej den är givetvis inte färdig... om den nu någonsin blir det....
 

Bilagor

  • 2016-02-14-Hemsedal_0171-Edit.jpg
    950.2 KB · Visningar: 29
Det finns ett billigare sätt. Tejpa över displayen på digitalkameran. Ingen vill komma hem med bara misslyckade bilder. Låt det ta tiden att komponera och ställa in rätt exponering. Om inte annat kan man göra det som en mental övning och minska antalet mediokra snapshots i samlingen. 😀

Bra att det finns ett rent analogt sätt att stänga av displayen också! :)
 
Pdf "får" inte försvinna. Svenska staten och därmed riksarkivet har ju bestämt att allt som går ska digitaliseras i form av pdf för lagring för all framtid. Med tanke på utvecklingen de senaste 100 åren kan man ju undra om forskare kommer att kunna läsa de dokument som sparas idag om 100 år.
Svartvita bilder och pappersdokument kommer att kunna beskådas om 100 år, om de inte brunnit upp eller hamnat under vatten under tiden.
Det kanske för oss tillbaka till ursprungsfrågan. Jag höll länge fast i att fota familjen på film, parallellt med digitala media, på grund av tveksamheten mot arkivbeständigheten för datafiler (och gör det då och då fortfarande). 😀
Pdf är inte bara pdf, det är en hel hög med olika standarder.
Adobe lovade att tillhandahålla läsare för PDF/A-1b i 25 år.... o det var väl en 15 år sedan....
 
Nej
Handhållet i hemsedal.
Tror det bara är 4 bilder i denna men jag kunde inte få med 15-bilders panorama pga storleksregler i forumen.
Mest LR, nej den är givetvis inte färdig... om den nu någonsin blir det....
En bild från en storformatskamera skulle högst troligen inte se likadan ut. Ganska lik, men inte likadan. Eftersom det är handhållet så har du inte flyttat kameran mellan varje bild eller hur?
 
Inget kan normalt matcha det skrivna ordet bevarandemässigt men med bilder är det mer komplicerat. I princip får vi lita på tillverkare av pimentbläck och papper när det gäller arkivbeständighet och den är för utskrifter kanske mellan 100 och 200 år idag - eller en evig datamigration som aldrig får haverera över tid.

Jämför med Dödahavsrullarna som kan läsas än idag i original av de som kan hebreiska eller arameiska på Israeli Museum i Jerusalem.

När en bonde i Egypten 1945 hittade en gammal nedgrävd lerkruka med 52 papyrustexter som visade sig innehålla de "gnostiska evangelierna" och andra skrifter från kristendomens första tid, så kunde dessa texter fortfarande läsas efter 2000 år. Dessa skrifter hade gömts av en kristen grupp med en tro som avvek från huvudfåran och därför förföljdes. Vår Bibel är alltså segrarnas skrivning. Gnostikerna erkände inte ett prästerskap utan vem som helst i församlingen fick predika och det gällde även kvinnor bara för att ta några små exempel. Tankar otänkbara för många katoliker än idag.

Vilka bilder från idag finns att se om 2000 år?
Det producerar mer bilder per dag än vad en människa kan hinna titta på under hela sitt liv.

Men ja, en spännande tanke, att någon om två tusen år hittar ett nedgrävt minneskort med bilder från en avvikande kristen församling i en håla strax öster om Uppsala.

Riktiga arkiv lagrar inte bara akter. De lagrar också meta-data för att kunna tolka akterna. Man kan alltså behöva lagra även hård- och mjukvara som kan läsa innehållet.
 
Det tar bort en del av bekvämligheten men inte kostnadsfaktorn eller tiden det tar innan du ser bilden. Vi människor är lite för anpassningsbara och flexibla och behöver en naturlag för att hålla oss tillbaka för att ge oss tid att använda våra egna hjärnor. 😊
Att snabbkika på resultatet är inget nytt som kom med digitalkameran: proffs i studio använde Polaroid för att kolla att allt såg bra ut innan den faktiska bilden togs.
 
En bild från en storformatskamera skulle högst troligen inte se likadan ut. Ganska lik, men inte likadan. Eftersom det är handhållet så har du inte flyttat kameran mellan varje bild eller hur?
Tvärnit
Släng av handskarna
öppnajackan
Upp med kameran
Zooma, sikta och håll in avtryckaren och följ åkaren.
4 bilder sen är tösen för långt bort.
Hemma: LR, skapa panorama.
Här är en som jag verkligen gillar o byggd av ca 10 bilder.
Men det är pillat rätt så mycket i PS för att få ihop det.
O vet man vad man skall leta efter så finns det repetetiva mönster. Men good enough för att hänga på väggen.
Hon är snabb...
 

Bilagor

  • 2019-02-11-Vemdalen_0027-Redigera-3-Redigera-2.jpg
    2019-02-11-Vemdalen_0027-Redigera-3-Redigera-2.jpg
    547.6 KB · Visningar: 51
Men åter igen inte samma resultat som om du använt en storformatskamera...

Tvärnit
Släng av handskarna
öppnajackan
Upp med kameran
Zooma, sikta och håll in avtryckaren och följ åkaren.
4 bilder sen är tösen för långt bort.
Hemma: LR, skapa panorama.
Här är en som jag verkligen gillar o byggd av ca 10 bilder.
Men det är pillat rätt så mycket i PS för att få ihop det.
O vet man vad man skall leta efter så finns det repetetiva mönster. Men good enough för att hänga på väggen.
Hon är snabb...
 
Jag har också kvar en kamera med mest analog elektronik i. En Canon EF, min första "seriösa" kamera. Den har en gnutta digital elektronik också.
Jag har också två kameror med huvudsakligen digital elektronik, en Canon T90 och en EOS 30.
Sen har jag en flock kameror, från Canon 400D till 1DX Mark II, som också huvudsakligen arbetar med digital elektronik.

Nu ska jag ta en funderare på hur det går till när jag fotograferar analogt, för det vet jag inte riktigt. Däremot vet jag skillnaden på att lagra bilderna kemiskt eller elektroniskt.
 
Jag har också kvar en kamera med mest analog elektronik i. En Canon EF, min första "seriösa" kamera. Den har en gnutta digital elektronik också.
Jag har också två kameror med huvudsakligen digital elektronik, en Canon T90 och en EOS 30.
Sen har jag en flock kameror, från Canon 400D till 1DX Mark II, som också huvudsakligen arbetar med digital elektronik.

Nu ska jag ta en funderare på hur det går till när jag fotograferar analogt, för det vet jag inte riktigt. Däremot vet jag skillnaden på att lagra bilderna kemiskt eller elektroniskt.
I kategorin "Canons mest missvisande modellbeteckningar" vill jag nominera Canon EF, så här i efterhand... ;)
 
Det gör det knappast, för displayen är av eller på. Digitalt så det förslår.
Däremot kan det finnas ett mekaniskt sätt att fälla undan den.
Ja ordet digital kan man fundera på vad det verkligen betyder. Jag tänker att ursprunget är engelskan digit (eller är det latin?) som betyder finger. Digitalt är att räkna på fingrarna
 
Senast ändrad:
Men åter igen inte samma resultat som om du använt en storformatskamera...

Ja nu är det väl få som skulle komma på den idiotiska tanken att ta ut en storformatskamera och plåta action i en skidbacke eller hur?

I just det fallet så blir det nog verkligen inte samma resultat och jag undrar storligen om det skulle blivit något resultat överhuvudtaget med en storformatskamera i backen.
 
Tvärnit
Släng av handskarna
öppnajackan
Upp med kameran
Zooma, sikta och håll in avtryckaren och följ åkaren.
4 bilder sen är tösen för långt bort.
Hemma: LR, skapa panorama.
Här är en som jag verkligen gillar o byggd av ca 10 bilder.
Men det är pillat rätt så mycket i PS för att få ihop det.
O vet man vad man skall leta efter så finns det repetetiva mönster. Men good enough för att hänga på väggen.
Hon är snabb...

Härligt! Här i Vaxholm är det Stockholmsvinter som vanligt vid nyår.
 
Det finns en fotograf som heter David Burnett som under många år gjort fantastiska sportbilder med just storformatskamera (oftast under olympiska spel), så jo - det går att fotografera sport med dylika.


Ja nu är det väl få som skulle komma på den idiotiska tanken att ta ut en storformatskamera och plåta action i en skidbacke eller hur?

I just det fallet så blir det nog verkligen inte samma resultat och jag undrar storligen om det skulle blivit något resultat överhuvudtaget med en storformatskamera i backen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.