Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett försök att skaka liv i "Analoga Mörkrummet"...

Produkter
(logga in för att koppla)
Uppsala fotografiska galleri (UFS) har utställningar bokade hela hösten, så ska vi få till en vernissage (med efterföljande fest och dagenefterworkshop ;-)) i Uppsala så måste vi vänta i kön till våren. Inget hindrar att portfolion cirkulerar före och efter utställningen antar jag.
Jag kan boka in oss nu så kan vi alltid ändra oss senare...OK?

Aha, du tänker så. Att vi ska boka in en utställning. Ja det var snabb ryck, då får vi kolla vilka som är med på det. För jag har ju inte frågat om portfolion ska hänga som utställning. En justering av listan först:

Nils Bergqvist
Jan Beide
Benny Persson
Mikael Johansson
Henrik Petersson
Niklas Groop
Markus Ottosson
Berit Djuse
Kåre Bondeson

Uppdatering av listan för vandrande portfolio igen:

Nils Bergqvist
Jan Beide
Benny Persson
Mikael Johansson
Henrik PeterssoM
Niklas Groop
Markus Ottosson
Berit Djuse
Kåre Bondeson
Jan Molander

Gunnar From har visst försvunnit någonstans eller......

Ja, eftersom du mejlade till mig och skrev att du skrivit in dig av misstag? Men du ville ändå vara med i mörkrumsgruppen? Men du har kanske ändrat dig? Eller fattade jag mejlet totalt fel?

Senast ändrad:
Ja, eftersom du mejlade till mig och skrev att du skrivit in dig av misstag? Men du ville ändå vara med i mörkrumsgruppen? Men du har kanske ändrat dig? Eller fattade jag mejlet totalt fel?

Det hela blev fel någonstans från min sida. Det ber jag om ursäkt för.
Självklart skall jag vara med i gruppen om det finns plats över.

Hälsningar Gunnar

Och självklart är du med, jag läste nog lite slarvigt och ber om ursäkt. Ny lista här:

Nils Bergqvist
Jan Beide
Benny Persson
Mikael Johansson
Henrik Petersson
Niklas Groop
Markus Ottosson
Berit Djuse
Gunnar From
Kåre Bondeson
Jan Molander

Hej igen!
Lite om den vandrande portfolion:

* Det kom önskemål om bildstorlek på 30x40cm. Jag hade först tänkt max 24x30cm, detta eftersom en sån paket förmodligen kommer direkt till brevlådan. En 30x40-paket får ej plats i brevlådan/inkastet och får hämtas på postkontoret, eller tänker jag fel? Synpunkter på detta?

* Jag har inte fått postadresserna till alla ännu. Tänkte lägga i en lista med dessa, samt turordningen (vi kan väl ta samma som den är här i forumet?). Ni kan mejla adresserna till mig.

Nils/

Tar upp tråden igen för synpunkter, innan vi kör igång. Har inte fått adresserna till alla heller.
Hälsn, Nils

Hej igen!
Lite om den vandrande portfolion:

* Det kom önskemål om bildstorlek på 30x40cm. Jag hade först tänkt max 24x30cm, detta eftersom en sån paket förmodligen kommer direkt till brevlådan. En 30x40-paket får ej plats i brevlådan/inkastet och får hämtas på postkontoret, eller tänker jag fel? Synpunkter på detta?

Nils/

Hej.

Själv tänker jag framförallt använda mig av 18x24 som arbetskopior och ev 24x30 för vissa utvalda bilder/motiv.

/Niklas

Visst är det kul med stora kopior !
men 24x30 är väl det som är mest praktiskt att hantera .

mvh Benny.p

Påminnelse

Hej igen, jag tror det är smidigast att köra kopior på max 24x30-papper (9½x 12"). Hoppas det funkar för alla? Saknar också adresserna för 4 st på listan, så ni som inte mejlat mig era postadresser ännu får göra det, så att jag kan skicka iväg bildmappen snart.
Nils/

Hej,

En tanke har slagit mig. Jag vill hela tiden försöka utveckla mitt bildseeende och min kreativitet i mörkrummet. Jag tycker det ger mig mycket att titta på andras bilder, men även att få konstruktiv kritik på sina egna. Finns det intresse hos er andra som medverkar i portfolion att i någon form ge återkoppling till de bilder som fins däri. I så fall, är det någon som har en idé på hur detta lättast genomförs; kanske genom den vanliga poolen?

/Henrik

Aha, du tänker så. Att vi ska boka in en utställning. Ja det var snabb ryck, då får vi kolla vilka som är med på det. För jag har ju inte frågat om portfolion ska hänga som utställning. En justering av listan först:

Frågan ser ut att hänga löst här, så jag avslutar den för att inget ska vara oklart.
Ingen utställning blir aktuell för bilderna i portfolion. Tidigare förslag återtas.

Analog /Digital

Har aldrig tidigare hört talas om "Analogt mörkrum". Man kan med hjälp av digitalteknik simulera ett mörkrum i fotoshop. Det finns alltså digitala mörkrum i datorn och (riktiga) mörkrum i verkligheten.

På samma sätt ser jag kameror som kan delas upp i digitala kameror och "riktiga kameror".

Om ni frågat Oscar Barnak eller Victor Hasselblad om analoga kameror så hade de inte haft en aaning om vad det var för något..

Ett skäl till min kritiska inställning till digitaltekniken är att jag inte hittat en hyfsat snabb digitalkamera. Det tar en alltför lång tid från att man trycker på avtryckaren tills bilden tas.
Jag har provat system och kompaktkameror, problemet återkommer.

Har inte hittat något forum som behandlar detta

Tommy

Tycker heller inte att analogt mörkrum är något bra namn, men nu har fotosidan döpt det till det. Vill vi ändra ska det väl inte vara något problem? Bara "Mörkrummet" är väl ett bra namn? Kanske ska vi kalla film för "analog film" också?

Senast ändrad:
Jag är lite nyfiken, är portfolion ivägskickad på cirkulation?

Jo den är skickad för några veckor sedan, men det blev lite sent. Har varit upptagen med arrangemanget för en stor orienteringstävling som gick av stapeln 2-3 juli där jag är sponsor- och prisansvarig samt vätskechef och även hjälper till med kontrollutsättning och en del annat. Fullt upp i maj-juni med detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar