Annons

Varför fastnar jag för dessa bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Jag sprang på ett porträttgalleri på pbase som jag gjorde att jag stannade upp och kollade på ett bra tag. Har lagt det som bokmärke och har de senaste dagarna gått tillbaka dit för att kolla på bilderna. Tänkte att jag skulle ge er länken dit så att ni själva kan bilda er en uppfattning:

http://www.pbase.com/luminous/shine

Vad tycker ni? Gillar ni dem också? Vad är det som gör att man stannar upp och fascineras av dem? Vad gör dessa fotografier så bra?

Eller tycker ni att de inte är nåt märkvärdiga? Ni kanske ser några direkta brister?

Dela gärna med er av era åsikter!
 
Närvaro, närhet, perfekt och kort skärpedjup, perfekt skärpa, bra exponering och lyster i tonerna. Jag gillar dom också. Jag har inte kollat på alla, men gillar den längst upp till vänster bäst hittills. Förstår att du tycker om dom.
mvh Johan
 
Jag tycker nog att det kan vara att det är ett väldigt fint ljus i bilderna och att de har en "tydlighet" som kanske många barnbilder saknar i allmänhet. På de här bilderna är det nästan bara ansikten och olika känslouttryck. Uttrycken känns äkta. Det berör en helt enkelt.
 
Mycket bra ljus. Men det som jag tycker gör mest känsla för bilderna är att dem inte ler utan visar sina känslor. Det får en att tänka...

/ Marcus
 
Förutom tidigare inlägg med bra ljus osv.....

På dom flesta bilder har han ett väldigt kort skärpedjup, han lyckas ta fram en detalj i bilden som betraktarens öga fastnar för. Tex den första bilden.
Kort skärpedjup och skärpan på ögonen, ögonen bryter dessutom ut ur bilden med sin blå färg mot det annars ganska behagligt gråa.
Dom andra bilder jag fastnar för har dessutom en stor kontrast i antingen färger eller ljus vilket också gör att ögat "ser bilden" direkt.

MVH
Erik Tinnerwall
http://www.eriksgallery.com
 
Den första bilden var ju underbar. Härligt ljus och kort och snyggt skärpedjup. Har läst att många höjer den fasta 85mm till skyarna och nu förstår jag varför. Kanske den får kompletera min 50mm när ekonomin tillåter :)

Som sagt många härliga bilder med skön närvorkänsla, förstår varför du gillar dem!
 
Naturlighet är den gemensamma nämnaren. Fotografen har känsla för ljuset. Naturligt fönsterljus är oftast det finaste ljuset.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.