Annons

Varför får jag gryniga bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bleezer

Medlem
Jag fotograferar med en Nikon D80.
Vad är det som gör att en bild blir så grynig.
Om jag har på högsta möjliga kvalitet så blir det grynigt och man kan inte nyttja fotots storlek till bra ändamål.

Är det något med ISO och grejer?
Jag har kört på auto men det blir inte bra iaf..

(?????????????????????)

MVH
Mange
 
Högt ISO betyder mer digitalt brus.
Testa att ställa den på P eller något annat läge med mer frihet.
Ställ ISO till 100.
Om det ändå blir "gryniga" bilder, så skulle jag tippa på något fel i huset.
 
Hade ju varit bra med ett exempel med exif kvar i bildinfon.
Släng upp en oredigerad bild på nån server och länka till den.
 
Ta en av dina gryniga bilder och skriv vilka inställningar du använt, så blir det lite mindre omöjligt att veta vad det är för fel;-)

Slutartid, bländare och ISO är de inställningar som avgör bildens exponering, och i många situationer måste man veta hur dessa hänger ihop för att få bästa resultat. Därför skulle jag starkt rekommendera dig att inte använda auto-läget alls, utan istället lära dig hur det hänger ihop. En bra början har du här, under avsnittet om exponering:

http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm
 
Viktigt är också korrekt exponering, om du underexponerar en bild och sedan gör den ljusare i efterhand i t.ex. Photoshop så förstärks också bruset i bilden.
 
Ta en av dina gryniga bilder och skriv vilka inställningar du använt, så blir det lite mindre omöjligt att veta vad det är för fel;-)

Slutartid, bländare och ISO är de inställningar som avgör bildens exponering, och i många situationer måste man veta hur dessa hänger ihop för att få bästa resultat. Därför skulle jag starkt rekommendera dig att inte använda auto-läget alls, utan istället lära dig hur det hänger ihop. En bra början har du här, under avsnittet om exponering:

http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm


Grymt bra länk!
Tack så mycket!
Jag ska kolla in ISO eftersom jag vet att jag ställde om den tidigare, men jag trodde inte att den påverkades när man stälde om till AUTO-läge. =/
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.