Annons

Varför DX-prylar, eller varför inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ludwig skrev:
Om man sätter på ett Manuellt objektiv på ex.vis en F90x så byter ju kameran automatiskt till centrumvägt, jag är orolig för att de digitala husen gör detsamma fast då med alla icke-DX objektiv.. hur är det med det?

Jag har trott att de digitala husen inte tar manuella objektiv.

Erik Schalin skrev:
Jag har trott att de digitala husen inte tar manuella objektiv.
D1, D1h och D2h ger centrumvägd mätning och spotmätning med manuella objektiv. D2h ger alla typer av mätningar. D100 kräver lös mätare eller histogramkoll men funkar fint den också.

julgus skrev:

DX-blixtar lider av förblixtar som får vissa människor att blunda på den riktiga exponeringen (jag lyckas alltid (100%) att blunda då det är förblixtar) så lösningen är inte optimal tycker jag.

Mvh
Johan

Jo visst använder dom förblixt, ja kanske är blind men ja har då aldrig lyckas skilja den från den vanliga blixten, tom i manualen står det att man inte skall ödsla tid på att försöka se förblixten då den sker någon millisekund före den "riktiga" blixten

Så ja tycker att lösningen är ganska bra i det stora hela...

Tomas.S skrev:
Jo visst använder dom förblixt, ja kanske är blind men ja har då aldrig lyckas skilja den från den vanliga blixten, tom i manualen står det att man inte skall ödsla tid på att försöka se förblixten då den sker någon millisekund före den "riktiga" blixten
På längre tider märks det.

Calle S skrev:
På längre tider märks det.

Ja om man kör slow sync tex, men ja använder blixten alltid över 1/60, för mig så är den där just för att slippa rörelseoskräpa o andra problem som förkinppas med långa slutar tider.
Så ja har aldrig upplevt problemet

Tomas.S skrev:
Ja om man kör slow sync tex, men ja använder blixten alltid över 1/60, för mig så är den där just för att slippa rörelseoskräpa o andra problem som förkinppas med långa slutar tider.
Så ja har aldrig upplevt problemet
Sant, men ibland måste man, iallafall jag, köra på längre tider för att ljuset ska räcka till. I ett upplyst rum, eller ett porträtt på någon utomhus i skymningen, t.ex.

Ja då blir det givetvis ett problem, hade faktiskt inte tänkt på just det....
Vi får nog kalla det för dagens I-landsproblem

Tomas.S skrev:
Ja då blir det givetvis ett problem, hade faktiskt inte tänkt på just det....
Vi får nog kalla det för dagens I-landsproblem
Haha, ja...!
Här är ett exempel. Inget vidare bra bild, men... På 1/60 skulle både himlen och vägen bli kolsvarta.

Bilagor

• exempel.jpg
    exempel.jpg
    35.9 KB · Visningar: 86
Jo ja håller med dig, men som sagt jag har personligen inte upplevt det som ett problem då ja inte brukar ta sådanna bilder.
Jag undviker att använda kamera blixt då jag upplever som bilderna blir så platta o tråkiga.
Om ja nu använder det så blir det när man är på fest med lite kompisar o skall ta vanliga fest kort.
Men det är min åsikt, finns folk som får bra bilder med den vanliga kamerablixten oxå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar