Annons

Varför "busy"-tecken mellan bilder med min nya kamera? :(

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

För ca 2 veckor sedan köpte jag en ny kamera (min första systemkamera), Canon 550d. Jag har använt den en hel del sedan jag köpte den, och jag är nöjd med bildkvalité m.m.

Det jag tycker är mycket besvärligt är att texten "busy" kommer upp på skärmen när jag ska ta en ny bild direkt efter den förra. Denna text stannar kvar några sekunder och under den tiden kan jag inte ta ett nytt foto :(
Detta är väldigt jobbigt, då det ofta händer att jag missar fototillfällen p g a detta. Fotograferar jag porträtter måste jag och personen som fotograferas vänta tills jag kan börja fotografera igen. Detta kan hända både när jag tar bilder i rå-format och i jpegformat, både stora och små filer.

Jag hrde från någon att det kan bero på ett långsamt minneskort, men jag har en 8gb kort från sandisk extreme som ska ha hastigheten 30 mb/s...Är detta vanligt? Ska det vara så? Vad kan jag gör för att slippa detta?

Jag hoppas att det finns någon här som vet anledningen och lösningen på detta problem.

/Muqaddas
 
det blir så pga att det inbyggda minnet tar slut o den måste skriva över till dit vanliga minneskort du får helt enkelt leva med det blir så på alla kameror
 
Om det hela tiden tar lång tid och du får upp texten Busy även när du tar enskilda foton så låter det som det är fel på kameran eller kortet. Om du köpt den i en butik så tycker jag du ska ta med den dit men först kanske du kan pröva med ett annat minneskort om du har det tillgängligt.
 
Får du meddelandet efter vanliga one shot bilder eller är det efter serietagning du får detta busy?

Det är helt normalt att kameran måste vänta och tömma sitt buffertminne till minneskortet vid serietagning. Det står i din manual hur många bilder din 550 klarar av i en serie.
Ju snabbare kort du har desto fler RAW eller JPEG bilder klarar kameran av i samma serie, upptill kamerans gräns.

Mitt 60MB/sek kort har aldrig visat busy, förutom efter längre serier RAW bilder då kamerans system inte orkar skriva till kortet med det informationsflödet som snabb serie tagning ger.

Jag skulle testat ett annat kort i likvärdig eller i högre klass för att utesluta minneskorts problem först och främst.
 
gjorde ett litet test med min 550
ställde in kameran i continues drive mode (vänstra rundade knappen)
satte i ett gammalt långsamt sdkort klass2
höll inne avtryckaren

i .jpg L kunde tog den 38 bilder innan den saktade ner (internminnet blev fullt)
i .jpg L + raw kunde jag ta 5 bilder innan det började gå långsamt
du borde komma upp i något liknande, antagligen några bilder till eftersom ditt kort är snabbare

fick aldrig upp busy utan det syns bara på röda lysdioden att kameran är upptagen.
Använder du liveview?
 
Tack för alla svar!

Även jag antog att detta kunde vara normalt, och det är därför jag inte har gjort något åt det hittills. Nu börjar det bli jobbigt eftersom jag ofta får be personer vänta på att kameran ska "återhämta" sig när jag håller på att ta festbilder m.m.

Jag köpte den från butik, men jag har precis flyttat till en annan stad. Samma kedja finns även här, och jag var där igår för att köpa en kameraväska. Jag nämnde problemet, men butikssäljaren sa att detta var normalt.....Jag vet inte vad jag ska tro på....Jag har aldrig haft någon systemkamera tidigare, så jag har inget att jämföra med.

När jag köpte kameran blev jag rekommenderad detta minneskort eftersom han sa att jag måste ha ett snabbt kort om jag någon gång skulle vilja filma. Därför trodde jag inte jag skulle få några problem med hastigheten....

Jag bör kanske besöka butiken igen. Jag vet inte om jag vågar lägga ut en massa pengar på ett snabbare kort för att testa om det fungerar bättre...Gör det inte det så är det bara en massa onödiga pengar.

Ingen som har en 30 mb/s kort här, och har samma problem?

Jag var så glad för min kamera, men börjar bli osäker om jag gjorde fel kameraval...Kan detta bero på kameramodellen?

/Muqaddas
 
gjorde ett litet test med min 550
ställde in kameran i continues drive mode (vänstra rundade knappen)
satte i ett gammalt långsamt sdkort klass2
höll inne avtryckaren

i .jpg L kunde tog den 38 bilder innan den saktade ner (internminnet blev fullt)
i .jpg L + raw kunde jag ta 5 bilder innan det började gå långsamt
du borde komma upp i något liknande, antagligen några bilder till eftersom ditt kort är snabbare

fick aldrig upp busy utan det syns bara på röda lysdioden att kameran är upptagen.
Använder du liveview?

Jag får även busy-bilden när jag tar ensaka kort. kanske inte på de 10 första, men sedan kommer tecknte upp efter nästan varenda bild. Även nar jag tar jpeg S kort, dvs de minsta bilderna.
Spelar det någon roll om jag tar bilder i helautomatiska läget eller det manuella?

Jag ställde nyss in den på porträttinställningen överst, och valde serietagning. Då kunde den ta 15 st bilder före busy kom upp, och då valde jag jpeg L. Jag kan även nämna att jag formaterade minneskortet precis före....

Detta är väl inte normalt?
 
Jag gjorde precis samma test som jag skrev om ovan en gång till, och då kunde jag ta exakt 15 bilder igen före "busy" kom fram. Sedan måste jag vänta ca 10-12 sekunder mellan varje foto..:(
 
Ha, du hann före. Det var det jag tänkte redan när jag såg första frågan.

Den interna blixten är inte så snabb på att laddas upp mellan bilderna, och när du tagit några bilder med den i snabb följd måste den svalna också. Det är därför det blir "busy".
Sätt en 430 EX II, eller en 580 EX II, om du har råd, på kameran istället, och du ska få se på något annat.
 
Ni har helt rätt..jag testade nyss med att klicka på VÄLDIGT många gånger..och det gick jättebra när jag stängde av blixten! :)
Men ska det vara så? Kan man inte förvänta sig mer än så av en inbyggd blixt?? Är det just denna modell som har sämre inbyggd blixt, eller är det så i de flesta kameror?

Då känns ju en extern blixt som ett måste...det hade jag inte räknat med....

En fråga till mikgus....Gjorde du ditt "test" utan blixt?

Tack för hjälpen alla som har svarat :)
 
Ja, högre ISO och stor bländare minskar den här olägenheten, men den tar inte bort den.

Men rent allmänt är den inbyggda blixten att betrakta som nödljus, något man tar till om man verkligen inte har något bättre.
 
Jaha...man lär sig något nytt varje dag..:)

Då är det väl bara att springa tillbaka till butiken och köpa en 430 EXII imorgon...Systemkamera blev ju en dyrare historia än man hade tänkte sig....:)

Jag som inte kan NÅGOT om blixtrar, så räcker det väl med en 430 EXII för en nybörjare? Jag borde kanske starta en ny tråd för detta...Men är det någon som kan svara här så är det ju bra...:)

Tack än en gång!
 
Det bör det göra. Om du tycker den inbyggda är OK, bara den hade varit färdig snabbare, kommer du inte alls att ha några problem med 430 EX II. Det finns en större, 580 EX II, med mer kräm och fler finesser, men den har de vett att ta betalt för.
 
Tack! :)

Idag har jag varit i stan och köpt en 430EXII :D Jag tycker att det är lite konstigt att den drivs av vanliga batterier, men jag hoppas att den löser problemet med väntettiden....Ungefär hur länge räcker dessa 4 batterier...Jag har ingen aning alls...Är det ca 100 blixtar eller 1000 på ett ungefär? Jag förstår att det beror på vilka inställningar man har och hur stark blixt man använder, men är det så att man bör ha på sig 4 nya batterier om man ska ut och fotografera en helkväll?

Jag passade även på att byta till en större väska, eftersom min förra (som jag köpte för 3 dagar sedan) blev alldeles för liten med blixten. jag gissar att storleken på min väska kommer att öka ganska mycket de kommande åren ;-)
 
Du bör för död och pina besöka IKEA, Maxi eller nåt liknande ställe och köpa dig två paket. Det ena innehåller en laddare för fyra batterier samt just fyra NiMH-batterier, det andra bara fyra batterier.

Då kan du ladda en omgång medans du använder den andra.

Att köra blixten på engångsbatterier får betraktas som vansinne. Dessutom får du bättre prestanda med laddbara batterier, för de har lägre inre resistans och laddar därför upp blixten snabbare.
 
Bra val av blixt! Hoppas att du är nöjd. Det finns nu mycket att läsa på om blixtfotografering. Ett grundläggande tips är att vinkla upp blixten mot taket inomhus, och inte bara bränna av den rakt mot ansiktet på folk...
Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.