Annons

Varför "busy"-tecken mellan bilder med min nya kamera? :(

Produkter
(logga in för att koppla)
LIte OT nu när problemet är löst, men för formens skull: En kamera kan bli seg om inte CF-kortet är formatterad i samma kamera. Har upplevt detta mellan Canon 350D och 20D när jag bytte kort mellan dem. En formattering av kortet och allt var dandy igen.
 
Men det borde inte bero på minneskortet eftersom problemet enbart dyker upp vid blixtbilder (intern blixt).

Eller?
 
Nej, just det. Det var därför jag menade att det var lite OT. Fast symptomen låter samma. Trådskaparen nämnde inget om blixt i sitt första inlägg.
 
Jaha, du menar så.

Men det framkommer senare att hon enbart hade problemet vid blixtbilder.

Fast givetvis kan det ändå vara värt att nämna.
 
Ok testade i badrummet förut, kolsvart med blixt, inget "busy" tog 15 singelbilder i snabb följd och blixten hänger med utan problem, även sekvens dock 10 bilder sen gör den en kort paus, ca 2-3 sek inget "busy" men skärmen slocknar och röd lampa blinkar sen kör den igen!

Jag antar att badrummet har ljusa väggar, är rätt litet, att bländaren var vidöppen och/eller att ISO-talet var högt:) Antagligen användes därför bara en liten del av blixtstyrkan och då går det snabbt att ladda upp den igen.

Prova förslagsvis med objektivlocket på om syftet är att hårdtesta (!) blixten, på så sätt säkerställs att den levererar maximal blixtstyrka och måste laddas upp från noll varje gång.

Tillägg:
Det kan också förekomma att en blixt som bara använt en mindre del av sin styrka kan ge klartecken för användning innan den blivit helt uppladdad igen, den "tär" så att säga på "kapitalet" och måste då förr eller senare ta en lite lägre paus. Att det ska ha med avsvalning att göra tvivlar jag på med så här svaga blixtar.
 
Senast ändrad:
Jag antar att badrummet har ljusa väggar, är rätt litet, att bländaren var vidöppen och/eller att ISO-talet var högt:) Antagligen användes därför bara en liten del av blixtstyrkan och då går det snabbt att ladda upp den igen.

Prova förslagsvis med objektivlocket på om syftet är att hårdtesta (!) blixten, på så sätt säkerställs att den levererar maximal blixtstyrka och måste laddas upp från noll varje gång.

Tillägg:
Det kan också förekomma att en blixt som bara använt en mindre del av sin styrka kan ge klartecken för användning innan den blivit helt uppladdad igen, den "tär" så att säga på "kapitalet" och måste då förr eller senare ta en lite lägre paus. Att det ska ha med avsvalning att göra tvivlar jag på med så här svaga blixtar.

Ok, test del 3: skyddslock på:)

Ah, nu får jag också problem med "busy" men bara i sekvenstagningen, den klarar 3 bilder sen paus ca 5 sek, däremot singelbilder körde 15 i rad (ca 1-1,5 sek i mellan) utan problem!!

Men å andra sidan var det inte detta som var problemet va? Vem tar mer bilder än 15 stycken på 20 sek i ett totalt kolsvart utrymme med den inbyggda blixten??:)

Anser att det måste vara nåt fel på hans kamera/blixt för han kunde inte fota ett porträtt knappt i någorlunda ljusa förhållanden utan att "busy" dök upp!?
 
Ok, test del 3: skyddslock på:)

Ah, nu får jag också problem med "busy" men bara i sekvenstagningen, den klarar 3 bilder sen paus ca 5 sek, däremot singelbilder körde 15 i rad (ca 1-1,5 sek i mellan) utan problem!!
Då innebär det att det går att använda blixten innan den är helt uppladdad. Enligt Canon är uppladdningstiden ca 3 s.

Men å andra sidan var det inte detta som var problemet va? Vem tar mer bilder än 15 stycken på 20 sek i ett totalt kolsvart utrymme med den inbyggda blixten??:)

Anser att det måste vara nåt fel på hans kamera/blixt för han kunde inte fota ett porträtt knappt i någorlunda ljusa förhållanden utan att "busy" dök upp!?[/
Eftersom den inbyggda blixten är tämligen svag (ledtal 13) är det nog ganska vanligt att man behöver utnyttja blixtens hela energi.

När Lennart föreslog att du skulle testa med objektivlocket på, var det nog inte för att simulera ett kolsvart rum, utan för att inte ljusa väggar på kort avstånd skulle göra att endast en liten del av blixtenergin används. Med locket på tror kameran att inget blixtljus reflekteras tillbaka till kameran och använder full effekt.

Jag är inte så säker på att det behöver vara något fel på TS kamera.

Olle
 
"Det jag tycker är mycket besvärligt är att texten "busy" kommer upp på skärmen när jag ska ta en ny bild direkt efter den förra. Denna text stannar kvar några sekunder och under den tiden kan jag inte ta ett nytt foto :(
Detta är väldigt jobbigt, då det ofta händer att jag missar fototillfällen p g a detta. Fotograferar jag porträtter måste jag och personen som fotograferas vänta tills jag kan börja fotografera igen. Detta kan hända både när jag tar bilder i rå-format och i jpegformat, både stora och små filer."


Ok vi går tillbaka till grundproblemet, ovanstående citat: han kan alltså inte fotografera porträtt utan att behöva vänta på kameran, utgår ifrån att han inte fotograferar personer i totalt bäcksvart utrymme:) om det inte är något fel på hans kamera så borde han ju kunna ta minst 15 bilder i snabb följd på en person, behöver han fota mer än så då har han nog andra problem! i vilket fall som helst så klarar min kamera av detta även med ett kasst SD-kort och när det är mörkt således borde hans också göra det?! eller??!:)
 
Ok vi går tillbaka till grundproblemet, ovanstående citat: han kan alltså inte fotografera porträtt utan att behöva vänta på kameran, utgår ifrån att han inte fotograferar personer i totalt bäcksvart utrymme:) om det inte är något fel på hans kamera så borde han ju kunna ta minst 15 bilder i snabb följd på en person, behöver han fota mer än så då har han nog andra problem! i vilket fall som helst så klarar min kamera av detta även med ett kasst SD-kort och när det är mörkt således borde hans också göra det?! eller??!:)
Robert, om det är kolsvart eller inte är inte så viktigt. Blixten lyser ju upp motivet.
Hur lång tid man behöver vänta mellan blixtarna beror på hur mycket blixtens kondensator laddas ur. Ju mindre bländaröppning, ju mer blixtenergi behövs för att lysa upp motivet så att exponeringen blir rätt och ju mer laddas blixten ur. Ju lägre ISO, ju mer laddas blixten ur och ju längre avstånd till motivet, ju mer laddas blixten ur. En helt urladdad kondensator i den inbyggda blixten i 550D behöver 3 s för att bli fulladdad igen enligt Canon.
Om man fotar med stor bländaröppning, litet avstånd till motivet och kanske även använder relativt högt ISO, ja då kan uppladdningstiden bli så kort att den inte märks. Men även när man tar en serie blixtar i snabb följd där inte blixten laddats ur så mycket mellan varje blixt så kommer den att gjort det i alla fall efter ett antal blixtar och då man får vänta.

Min egen stora stavblixt behöver 7-13 s för uppladdning när den är helt urladdad, beroende på batterityp. Minsta uppladdningstid är 0,3 s.

Så här fungerar alla blixtar och det går inte att undvika att man får vänta ibland på att blixten skall hinna laddas.

Olle
 
Vad mycket man lär sig på att läsa i den här tråden.

Ni är underbara som tar er tid att svara! :)

Jag tycker också att det låter som att det har med själva uppladdningen av blixten att göra, nu när ni beskriver det.
 
Jo man lär sig en hel del hehe:) frågan är bara om vi har kommit fram till nått vettigt än? Har förstått det här nu med blixten angående dess laddningstid på 3 sek och ISO-tal etc. men i vilket fall som helst så testade jag en kompis idag att fota i alla möjliga situationer och inställningar med den här jävla blixten:) på min 550D och vi lyckas inte att få den att bli "busy" nån gång när man tar singelbilder, testat med varenda inställning tror jag och olika objektiv, mörkt som ljust, nära som långt, den tar hur många bilder som helst i snabb följd så nu lägger jag ner detta fattar fortfarande inte vad han gör för att få den att bli så slö:) Fan vad mycket bilder att radera jag åkte på med hehe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.