Annons

Varför "busy"-tecken mellan bilder med min nya kamera? :(

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack! :)

Idag har jag varit i stan och köpt en 430EXII :D Jag tycker att det är lite konstigt att den drivs av vanliga batterier, men jag hoppas att den löser problemet med väntettiden....Ungefär hur länge räcker dessa 4 batterier...Jag har ingen aning alls...Är det ca 100 blixtar eller 1000 på ett ungefär? Jag förstår att det beror på vilka inställningar man har och hur stark blixt man använder, men är det så att man bör ha på sig 4 nya batterier om man ska ut och fotografera en helkväll?

Jag passade även på att byta till en större väska, eftersom min förra (som jag köpte för 3 dagar sedan) blev alldeles för liten med blixten. jag gissar att storleken på min väska kommer att öka ganska mycket de kommande åren ;-)

Köp laddningsbara batterier, bättre prestanda och betydligt billigare på lite sikt.
 
Inget mera "busy"

Jag blev rent ut sagt förbannad när jag upptäckte det här med "busy" vid blixtbilder. Nog kan man ändå kräva att en systemkamera ska klara av att ta blixtbilder utan att bli "busy" efter en två-tre bilder som det blir för mig.

Jag insåg att det var det här "smattrandet" av blixten innan bilden togs som gjorde att blixten blev överhettad. Det är alltså en form av hjälpbelysning.

Så stänger du av den funktionen så slipper du detta "busy" (och också smattrandet, vilket glädjer mig som fotar djur, de blir väldigt rädda när blixten beter sig så).

Hur som helst..

1. Du ska gå in i menyn som heter "Egen programmering (C.fn)".

2. Bläddra mellan valen tills du kommer till den som heter "C.Fn III: Autofokus/Matning Tändning med AF-hjälpbelysning".

3. Tryck på "Set" och välj "Ej möjlig".

På det här sättet kommer inte blixten att "smattra" innan bilden tas, vilket gör att blixten slipper bli överhettad och "busy".

Vill tillägga att jag kom på det här för typ tre minuter sen så det är inte säkert att blixten inte blir "busy" ändå efter många bilder. Men det är inte efter jättefå bilder i alla fall som det var med hjälpbelysningen på.
 
Måste lägga till att jag körde ett gäng bilder nu och inser att det här "busy" ändå kommer tillbaka efter ett visst antal bilder. Men inte lika snabbt som med hjälpbelysningen på.

Å, vad dåligt! Jag har haft en Nikon D70s innan och ett gäng kompakter och ingen har betett sig så här.

..Grejen är väl den (för mig i alla fall) att jag vill att kitet ändå ska vara fullt funktionellt för de flesta "basbehov".

Det tycker inte jag att det här kitet fyller om den inbyggda blixten inte ens klarar att ta 15 bilder utan att bli överhettad. Hur vanligt är detta egentligen på systemkameror?

Det kostar ju lite att köpa på sig grejer och man får ta en sak i taget (speciellt jag som är fattig student).

Har införskaffat mig ett 50mm 1.8 nu i alla fall så att jag slipper använda blixten lika mkt.

Nästa steg får bli en extern blixt.

Men det är ju drygt att man måste leva med den här fullkomligt odugliga blixten fram till dess. Det drar ner den här annars väldigt dugliga lilla kameran väldigt mycket tycker jag. Canon borde ha investerat i en blixt som klarar lite mer än så. Men det handlar väl om att få ner pris och vikt och sånt kanske..
 
Min Nikon D90 klarade nyss 15 blixtar med den interna blixten innan den tyckte att det blev jobbigt. En skillnad mellan Nikon och Canon är dock att Nikon har en separat fokushjälplampa, vilket såvitt jag vet inte Canon har. En Canonkamera måste alltså klicka upp blixten om det är så dunkelt så att autofokus kan fungera.

Man måste betrakta den inbyggda blixten för vad den är: en liten blixt som alltid finns med. Att lägga andra krav på den tror jag är i strid med produktkraven.

Per.
 
Det låter som att du har lite för höga förväntningar på vad en så pass liten ljuskälla som en inbyggd blixt kan prestera. Som upplättningsblixt på låg effekt eller som AF-hjälp duger den ganska bra, men om man vill ta seriösa blixtbilder med blixten som huvudljus behövs en betydligt större ljuskälla.

Mitt tips: Om du vill fota med blixt så köp en Canon 430EX eller motsvarande. En ny värld kommer att öppna sig.
 
Jo, men absolut, jag måste ha för höga förväntningar.

Men vad konstigt att min gamla D70 klarar det så bra då. Och alla kompakter. (fast då kan man iof förstå att blixten måste palla en del eftersom det sällan finns möjlighet till extern).

Är det här något som alltid har varit med interna blixtar på systemkameror eller hade jag tur med min D70 helt enkelt? (saknar den för övrigt, det var en riktig pärla men gav bort den till mor när jag skulle köpa den här). Visst segade den också ur till slut men det tog betydligt längre tid.

Jag ska kolla på den!

Behöver i alla fall ha något som inte riktas rakt framifrån så en blixt hade jag behövt inhandla förr eller senare i vilket fall som helst. Men jag trodde att jag kunde använda den interna vid nödfall ett tag i alla fall tills jag har råd att köpa en extern.
 
det blir så pga att det inbyggda minnet tar slut o den måste skriva över till dit vanliga minneskort du får helt enkelt leva med det blir så på alla kameror

Nej, det är helt fel. Om man har det problem trådskaparen har vid enskilda bilder är något fel. Din beskrivning att det blir så "på alla kameror" är fullständigt felaktig.
 
Jo, men absolut, jag måste ha för höga förväntningar.

Men vad konstigt att min gamla D70 klarar det så bra då.

Gör oss en tjänst och bränn av en massa blixtbilder i följd och rapportera hur många det blev, innan D70:an tyckte att det började bli jobbigt. D70 kanske var extra bra på detta!

Per.
 
Blixten fungerar inte längre på D70:n så jag kan inte prova det, men det hade varit intressant att se. Det var därför jag köpte en ny. Mamma använder den med ett 50mm 1.8, vilket funkar bra utan blixt och hon har inte orkat kolla upp om det går att laga blixten.

Men den måste ha fungerat bättre än den här i alla fall för jag störde mig aldrig på det. Men visst, jag har inga empiriska bevis, direkt. :p

Men borde det inte vara möjligt att sätta en blixt på ett hus som pallar lite mer än så här? Eller är det kanske inte någon som efterfrågar det eftersom man ändå räknar med att köpa en extern?

Nåväl, jag ska sluta tjata om det här. Jag är i alla fall glad att jag kan ta 15 bilder nu utan avbrott istället för 2-3 som det var innan jag ändrade inställningarna.
 
Jag har haft D80. Jag har aldrig lyckats överhette den inbyggda blixten i den.

Jasså, där ser man!

Det kanske är så då, att det finns/fanns vissa modeller som har/hade lite tåligare blixtar. Och om man har haft någon av dem som förstakamera så förväntar man väl sig kanske samma standard på andra kameror.
 
Jag blev rent ut sagt förbannad när jag upptäckte det här med "busy" vid blixtbilder. Nog kan man ändå kräva att en systemkamera ska klara av att ta blixtbilder utan att bli "busy" efter en två-tre bilder som det blir för mig. .

Nej, precis tvärt om. Av en SYSTEMkamera kan man inte kräva att det ska finnas en inbyggd blixt över huvud taget, och det är precis som det ska vara. Jag blir förbannad av att de klämmer in jönsiga blixtar i kamerorna som tar plats, försämrar bygget och kostar pengar. Lyckligtvis finns det några få vettiga modeller utan inbyggda blixtar.
 
Jasså, där ser man!

Det kanske är så då, att det finns/fanns vissa modeller som har/hade lite tåligare blixtar. Och om man har haft någon av dem som förstakamera så förväntar man väl sig kanske samma standard på andra kameror.

Men vänta nu! Det är väl inte bara för att blixten blir överhettad som det blir längre mellan blixtarna? är det inte laddning av den som tar tid? Om den alltid blixtrar med full effekt, så får man väl inte denna skillnad i blixtfrekvens?

Per.
 
Konstigt det låter, har också en 550D men har aldrig råkat ut för "busy" var tvungen att testa igår när jag läste detta och satte i ett riktigt uselt minneskort, tog lite singelbilder snabbt efter varandra och några sekvenstagningar i både jpg och raw men den behövde aldrig tänka efter ens knappt i alla fall inte så det blir ett störmoment eller missade bildtagningar

kanske finns bättre och sämre (ouppdaterade) mjukvaror i dessa kameror??
 
Konstigt det låter, har också en 550D men har aldrig råkat ut för "busy" var tvungen att testa igår när jag läste detta och satte i ett riktigt uselt minneskort, tog lite singelbilder snabbt efter varandra och några sekvenstagningar i både jpg och raw men den behövde aldrig tänka efter ens knappt i alla fall inte så det blir ett störmoment eller missade bildtagningar

kanske finns bättre och sämre (ouppdaterade) mjukvaror i dessa kameror??
Problemet finns bara när bilder med den inbyggda blixten tas.
 
Sedär, hade den blivit busy när den började bli varm hade den kanske fungerat än!

Aha! Ja, men absolut!

Då kanske man ska vara lite glad över att den här kameran säger ifrån när den blir överhettad. Hellre det än att blixten ska paja helt.

Frolicc: När jag hade inställt att blixten skulle fungera som hjälpbelysning räckte det med 2-3 bilder innan den blev Busy. Nu när jag tog bort det kommer jag upp i ca 15 innan den börjar protestera.
 
Problemet finns bara när bilder med den inbyggda blixten tas.

Ok testade i badrummet förut, kolsvart med blixt, inget "busy" tog 15 singelbilder i snabb följd och blixten hänger med utan problem, även sekvens dock 10 bilder sen gör den en kort paus, ca 2-3 sek inget "busy" men skärmen slocknar och röd lampa blinkar sen kör den igen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.