Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför bara killar?

Produkter
(logga in för att koppla)
och då är alltså killar på grund av sitt kön helt automagiskt så talanglösa att dom måste ha den bästa tekniken för att åtminstone ha en liiiten chans till att kunna ta bra bilder?
 
Kan det inte bara vara så enkelt som att dom flesta dyra kameror tenderar att bli förstora för kvinnohänder.?
 
jag brukade ta fel när jag skulle greppa D2x'en.
man sträcker sig automatiskt efter den största kameran och då får man tji.
numera kollar jag på displayen eller efter vitbalansgivaren ovanför nikonmärket så jag tar rätt kamera.
 
Tack Christel för ditt snabba svar!

Kan detta med dyra prylar ha med löneskillnaden att göra! "Är lite gammaldags i mitt tänkande kanske".
Eller måste vi göra en undersökning bland tjejerna här på fotosidan om när/var/varför dom inte köper dessa kameror.
 
Min gissning är att kvinnliga fotografer i högre grad än män väljer bort kameror som är stora och ger intryck av att vara krångliga att använda. Tjejer väljer hellre "enklare" hus och koncentrerar sig på bilden.
 
Hallå där!

Min nästa uppgradering blir en Nikon D2X och det är bannemig inte någonting jag skäms över som kvinna. Fotografi är mitt liv, och det skall bli mitt yrke, så varför inte satsa på kvalitet som håller länge?
På studentfotograferingen nu i Juni så hade fotografen som min skola anlitat just en D2X i sin ägo. Gissa om han blev förvånad när en tunn liten studenttjej i vit klänning och mössa (jag, om ni inte förstått det än) sprang fram till honom, nästan maniskt entusiastisk, och bad om att få titta och känna på hans kamera... Jag var helt uppslukad, och han sa till mig "Men det är ju bara att gå och köpa en"... yeah right! För honom kanske! Vissa andra arbetar häcken av sig för att ha råd en dag... :D
 
Kör D2X eller 1DsMk2 kvinna som man.
Kön styr inte vilken kamera man väljer, inte heller proffession.

Var och en väljer kamera utifrån intresse och ekonomi.

Kör hårt Karolina!
 
Gissar att är man yrkesfotograf så är väl de dyraste digitala kamerorna idag de som bäst motsvarar de analoga systemkamerorna.

Själv väntar jag för de är för dyra. Priserna sjunker hoppas jag och en Nikon D70 duger gott.

Men penisförlängare har jag ändå, räcker ju att man tar fram sitt 300 mm objektiv och sätter på motljusskyddet, så tjoar alltid någon om det. *s*
 
Arleklint skrev:
Tjejer behöver nog inte de dyraste kamerorna. De kan göra bra bilder ändå ;)

Jag tror att du är nära pudelns kärna.

I princip alla som söker sig till Fotosidan kan göra bra bilder utan dollargrinen. Varför en större andel damer än herrar förstår detta kan vi diskutera länge, till slut bottnar det säkert ändå i grottstadiet. ;-)

Man behöver inte kulspruta för att fälla kaniner, grabbar. ;-)
 
j3n5 skrev:
Gener? Tror att i t ex Japan köper tjejer lika mycket tekniska prylar som killar. Då går alltså djupt rotade gener att ändra på över en generation.

Jens
Du missförstår, jag menar inte just teknikbiten utan hur vi än kämpar med jämnlikhet så finns det någon anledning till att kvinnor i allmänhet är bättre på vissa saker och män på andra och DET tror jag ligger i våra gener. Ingen regel utan undantag dock
Hälsningar Carina
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.