Annons

Varför bara killar?

Produkter
(logga in för att koppla)
kort sagt... proffskamerorna är oftast för tunga och för klumpiga. kvinnor är mer diskreta. dessutom vet de att det inte är kameran som gör bilderna.

*ironi*
Jag behöver inte rustas upp med en D2X. Jag har mina biceps.
 
Nu vet jag inte vad det är som är speciellt med den här kameran. Men har fattat att den i alla fall är dyr.

Jag är inte rik, och skulle jag ha pengarna just nu så skulle jag resa eller köpa hus. Det känns mer intressant.

Just nu fotar jag inte mycket häller, det finns inte tid för det. Ska försöka komma igång igen till sommaren.

Vet inte om det egentligen är så intressant om det är mest killar som köper den kameran. (Man ska inte glömma att det finns mer killar här än tjejer överhuvudtaget)

Det intressanta borde vara tar dessa personer bättre bilder med sin dyra kamera än de gjort med en kamera i mer "svenssonpris" eller vad man nu ska säga.
 
aliceiunderlandet skrev:
Det intressanta borde vara tar dessa personer bättre bilder med sin dyra kamera än de gjort med en kamera i mer "svenssonpris" eller vad man nu ska säga.
oh yes!
eftersom det bara är tekniskt sett en kamera kan ta bättre bilder än en annan, så kan jag glatt instämma i att en viss dyr kamera kan vara långt mycket bättre än en billig.
tekniskt sett.

jag blev helt lycklig när jag testade D2x!
med min D100 måste jag sitta å slösa tid i bildbehandlingen (kör macron men det tar ju tid ändå) för att få bilderna att se ut som de bilder som kommer direkt ut ur D2x'en.

självklart tar jag samma slags bilder oavsett kamera.
men, som sagt, tekniskt sett blir bilderna från tex en D2x myyycket bättre än från tex en D100.
 
Om man tittar på statistiken rent generellt så är det ingen tvekan på vad han/hon gärna spenderar sin lön på. Själv har jag inte updaterat innehållet i min garderob sedan D70 kom till mitt liv.

Sedan har det väl varit så att killar är mer tekniskt intresserade och därav uppdaterar sig oftare varefter den senaste tekniken kommer upp i hyllorna, tur det för det gynnar i sin tur utvecklingsprocessen.
 
Har man bara ett intresse så kanske man kan lägga mer pengar på detta enda intresse, men om man som jag har flera passioner så måste ju pengarna fördelas på ett helt annat sätt. Dessutom har jag ingen ekonomisk möjlighet att köpa de häftigaste och värsta kamerorna även om jag skulle vilja göra det. Visst är det kul med teknik och knappar att trycka på till viss del om de också har nytta i praktiken - för en onödig knapp kostar också extra.

Sedan är ju frågan om det verkar vettigt att köpa en kamera för 50 000-60 000 kronor när man inte är yrkesfotograf - men det är ju upp till var och ens egna intressen och ekonomi. Frågan är om jag skulle köpa en värstingkamera även om jag hade pengar... jag har inga prestige- eller statusbehov på det sättet. Därmed inte sagt att alla män (eller kvinnor) med dyra kameror automatiskt har det, men en del har säkert det precis som med bilar och andra statusprylar.

Idag har jag varit och köpt plantor till trädgården - och där kameran ger mig tillfredsställelse och möjlighet att uttrycka mig kreativt på ett sätt, så kan trädgården och naturen ge mig samma känsla av att delta i en skapelseprocess men på ett helt annat sätt.

:: Susanne ::

PS till Christel Eldrim:
Jag är väldigt smart, men tyvärr är min plånbok dum! ;o)))
DS.
 
Carina G skrev:
Generaliserar man så tror jag att fler killar är teknik intresserade än tjejer. Men flashigare, nä.
Säkert är det en ekonomisk fråga också, tjejer tjänar sämre, prioritetar annorlunda.
Men vi är ju olika och det ligger säkert djupt rotat i våra gener, tror jag
mvh Carina

Ja jag tror det stämmer bra med vad Carina säger.
Ulf
 
Tror helt klart som flera andra, kvinnliga yrkesfotografer visar inte upp sin kameraväska här, ialla fall inte i så stor utsträckning.

Dessutom gör ju rådande könsförhållanden att killar har lite lättare att motivera dyra hobbyinköp av detta slag.

Nog har jag sätt kvinnliga fotografer med 1d mkII och 400/2.8 vid t ex OS och liknande.., utan caddie...
 
Senast ändrad:
Carina G skrev:
Generaliserar man så tror jag att fler killar är teknik intresserade än tjejer. Men flashigare, nä.
Säkert är det en ekonomisk fråga också, tjejer tjänar sämre, prioritetar annorlunda.
Men vi är ju olika och det ligger säkert djupt rotat i våra gener, tror jag
mvh Carina

Gener? Tror att i t ex Japan köper tjejer lika mycket tekniska prylar som killar. Då går alltså djupt rotade gener att ändra på över en generation.
 
Nu halkade jag in på ett jättebananskal...

Om man bara kollar på statistik så är det så att män/killar konsumerar mer pengar än kvinnor/tjejer. Ofta hör man att kvinnor shoppar och shoppar och männen tiger och lider, men det är inte alls sant. Män köper dyra saker och kvinnor köper billiga.

Det finns nog många skillander mellan kvinnor med försörjningbörda och inte om man kollar lite. Jag är inte fotograf, men jag har en 20D. Min dotter kan klara sig själv, men jag hade nog inte köpt den när hon var minderårig.

Kontentan anser jag är, efter ständig efterforskning, att det finns skillnader hur vi spenderar pengar och det beror på stenåldersanlag och uppfostran.

/Elisabeth, ett teknikfreak
 
Jag är nog lite av ett prylfreak men jag lägger inte ner mer pengar på fotoprylar än vad jag klarar av som fotograf.

Killar i allmänhet tror jag nog har lättare för detta och kanske är det i vissa fall en p-förlängargrej det hela. Att det är häftigt att visa sin värstingskamera även om man själv inte kan fota nå vidare m den.

Vet killar som samlat på "värstingskameror" men som var helt värdelösa på att använda dom.

Lägger nog hellre de privata pengarna på resor eller trädgården (då får jag ju lite motiv att nyttja till min kamera).
 
Norrlandsros skrev:
Nu halkade jag in på ett jättebananskal...

Om man bara kollar på statistik så är det så att män/killar konsumerar mer pengar än kvinnor/tjejer. Ofta hör man att kvinnor shoppar och shoppar och männen tiger och lider, men det är inte alls sant. Män köper dyra saker och kvinnor köper billiga.

Det finns nog många skillander mellan kvinnor med försörjningbörda och inte om man kollar lite. Jag är inte fotograf, men jag har en 20D. Min dotter kan klara sig själv, men jag hade nog inte köpt den när hon var minderårig.

Kontentan anser jag är, efter ständig efterforskning, att det finns skillnader hur vi spenderar pengar och det beror på stenåldersanlag och uppfostran.

/Elisabeth, ett teknikfreak

Ja det stämmer nog och jag tror att dessa inlägg täcker denna fråga. Tack för alla synpunkter och ideer. Jag tror svaret beror på hur man läser frågan.
Tack o adjö
Ulf
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.