Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför bör jag byta upp mig till en Nikon D2X?

Produkter
(logga in för att koppla)
Martin..lycklig...vänta du, flera av mina kollegor som köpt eländet har bytt märke..till vadå..gissa:))
 
macrobild skrev:
Konvertera bilderna till DNG (snabbt o enkelt) så spar du plats och dessutom går de alldeles utmärkt att öppna i CS
Mikael

Jag funderar på att konvertera mina RAW-filer till DNG (trots att jag kör "det andra märket"), men det innebär ju ett extra steg i framkallningen. Hur pass snabb är den där konverteraren, och är det så enkelt som att hälla en massa RAW-filer i den så spottar den ur sig DNG:ar?
 
AFE skrev:
Jag funderar på att konvertera mina RAW-filer till DNG (trots att jag kör "det andra märket"), men det innebär ju ett extra steg i framkallningen. Hur pass snabb är den där konverteraren, och är det så enkelt som att hälla en massa RAW-filer i den så spottar den ur sig DNG:ar?
Jag har det i mitt arbetsflöde. spar också ca 5Mb på varje bildfil. Från ca 19 till 14-15 Mb.
Tar en mapp (från 1GB kort) och det är klart på några sekunder.
Mikael
 
AFE skrev:
Jag håller med dig Christel om att det är svårt med skämt eller ironi i nät- eller mejldiskussioner. Samtidigt tycker jag det skulle vara trist utan ...
jag menar inte att man måste sluta skämta i alla forum, men just märkesforumen är det rätt koko att skämta eftersom det är garanterat någon som kommer reta sig på det och så förstör man för trådstartaren.

men visst ska man skämta, annars vore ju livet inte värt att leva.
men helt igenom provocerande skämt kan man väl ändå lägga undan och ta IRL istället? eller törs kanske inte de som skämtar provokativt göra det?

vill man nu nödvändigtvis reta gallfeber på folk så kan man starta en helt ny och alldeles egen tråd för det, tycker jag.
 
Christel, jag fattar, jag lägger av...eftersom detta är ett seriöst så kallat forum...Tack å ajö:))
 
Tomas, man ska tydligen inte skämta om så allvarliga saker som smällor så jag får väl dra mig tillbaks...lite synd, men jag som jobbar i "skiten" ska nog inte lägga mig i vad folk vill ha för smällor...även på skämt, detta är tydligen ett enormt känsligt ämne för icke yrkesutövande folk!

Björnen:))
 
Bearded skrev:
Tomas, man ska tydligen inte skämta om så allvarliga saker som smällor så jag får väl dra mig tillbaks...lite synd, men jag som jobbar i "skiten" ska nog inte lägga mig i vad folk vill ha för smällor...även på skämt, detta är tydligen ett enormt känsligt ämne för icke yrkesutövande folk!

Björnen:))

Bara för Canon- och Nikonnördar.
 
Nä, Christel där ses vi inte, utan vänta på eran "guru" Janne Are..nåt..han kan nog allt..fniss:))
 
Gurun. :)
Jävligt tung D2X + tuung VR zoom + konverter?.
Detta lilla paket väger sisådär 2.5 kg eller nåt.
Kul att plåta med?

Tacka vet jag min mikroskopiska lilla *ist DS och en MF 135/2.8. Väger nästan ingenting.
Klart, den saknar ju ordboken som D2X har. Undrar hur det ska gå när jag är ute och plåtar?
 

Bilagor

  • janned2x.jpg
    janned2x.jpg
    44.9 KB · Visningar: 270
Tycker ni ska lyfta upp den här diskussionen på vuxennivå igen.Råkade klicka in mig mig här och upptäckte jag hamnat på ett dagis..Pajkastning har aldrig funkat i verkliga livet eller hur Björn G.
 
macrobild skrev:
Konvertera bilderna till DNG (snabbt o enkelt) så spar du plats och dessutom går de alldeles utmärkt att öppna i CS
Mikael

Ursäkta om jag stör i Nikon - Canonbråket:)

Har laddat ner DNG 2.4 men den vill inte ta mina D2X-bilder, "does not contain any supported camera raw files"???

Manualen nämner inte att 2.4 supportar D2X?? Gör den det och i så fall vad kan vara fel??
 
Bearded skrev:
Martin..lycklig...vänta du, flera av mina kollegor som köpt eländet har bytt märke..till vadå..gissa:))

Jo... men om man sitter på ett helt gäng nikon grejjer sedan tidigare, och inte har ekonomiska möjligheter till å byta allt men behöver ett nytt kamera hus... ska jag ändå sälja av allt och byta till cannon? Känns lite som att sälja Tv:n för att ha råd med DVD spelaren...

Mvh // M
 
MikeTheBike skrev:
Ursäkta om jag stör i Nikon - Canonbråket:)

Har laddat ner DNG 2.4 men den vill inte ta mina D2X-bilder, "does not contain any supported camera raw files"???

Manualen nämner inte att 2.4 supportar D2X?? Gör den det och i så fall vad kan vara fel??

Jag tror du behöver 3.1 för att öppna filer från bl.a. D2X
 
Sorry, men kunde inte låta bli att säga nåt en sista gång: Jan herr vuxen...tråkigt men sant,pajkastning...?? Vi pratar kameror och skämt tål du inte.....eller äru helt dum i ..nåt...?? Eftersom du gått ur dagis så kanske du kan fortsätta resonemanget på ett vuxet sätt....så skit i mina inlägg!
Å du, ta inte livet så allvarligt..bara ett tips..livet är inte så långt som du tror!

Björn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.