Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför bör jag byta upp mig till en Nikon D2X?

Produkter
(logga in för att koppla)
hansen2 skrev:
Jag skulle vänta tills priset gått ner eller tills den går att få begagnad. Känslan du talar om kommer vara densamma då som nu.

/Johan

Men samtidigt vill man ju inte ha en begagnad hustru några år senare bara för att hon är billigare då??? "Fniss"
 
Tack Tomas. :)

*ist har ljusmätning med manuella gluggar. Något som bara finns på Nikons "proffshus". Snobbigt tycker jag. Varför ska jag behöva betala jävligt mycket pengar för att kunna använda manuella Nikon-gluggar på en dslr?

Jag har testat D2X och jag gillar den inte. Alldeles för stor och otymplig. Inte undra på att man måste använda VR-optik för att undvika skakningsoskärpa. :)
Begriper inte varför andra tycker att den är ergonomisk. Risken att få diskbråck, nackutlöst migrän, nervskador i händerna osv kallar inte jag ergonomi.
 
Estethia skrev:
är den inte mer än 1gig stor så kan du gå back in time om du ställer in att kameran tar både en rawfil och bästa jpg samtidigt.
när jag ställde in det så fick jag antal nånstans runt 36 bilder. ;o)

jasså? kul att man roar. ;o)
vad var så skrattretande?
Min Microdrive är på 2,2 G.

Jo det var så fantastiskt roliga bildtexter!! Är du fotande journalist eller skrivande fotograf? Görbra, som vi säger i Götet!
 
Det beror väl på? När jag håller den så ligger den mycket stadigare än tex. min Nikon F80.
Man måste träna lite gym om man ska springa en hel dag med den.
 
Knutte K skrev:
Min Microdrive är på 2,2 G.
äsch då.. då är du i framtiden ändå.. nästan iaf. ;o)
Knutte K skrev:

Jo det var så fantastiskt roliga bildtexter!! Är du fotande journalist eller skrivande fotograf? Görbra, som vi säger i Götet!
ojsan! *rodna* roligt att du tycker... :eek:D
jag är nog mera en ofrivilligt skrivande fotograf.
jag har sån ångest inför att skriva att jag ofta hellre låter bli att skriva alls.
så det kändes riktigt skönt att få höra en komplimang om just det!
och nu har jag suttit och försökt få färdigt en bildhistoria i flera månader för att jag känner prestationsångest.
 
thefinger skrev:
Det beror väl på? När jag håller den så ligger den mycket stadigare än tex. min Nikon F80.
Man måste träna lite gym om man ska springa en hel dag med den.

Pröva GÅ med kameran så ska du se att det blir lite lättare ;)
 
Torda skrev:
test av skrivhastighet hos D2X

Med microdrive skriver den inte så rasande fort, men för vardaglig fotografering duger det säkert ändå, då den interna bufferten är så pass stor.

Eftersom den här tråden tenderar att spåra ur hela tiden fortsätter jag:

Microdrive var ett alternativ när det inte fanns stora CF-kort (och då kostade mer än stora flashkort gör nu). Microdrive fungerar fortfarande bra till det den nu mest används till - mp3spelare och liknande.

Microdrive är en hårddisk och innehåller mekaniska delar. Den är (förmodligen ganska mycket) långsammare än ett flashkort. Och framför allt: hårddiskar går sönder (och ni får säga vad ni vill, men dom gör det). Flashkort kan säkert också gå sönder, men inte lika ofta.

När du Tomas köper din D2X (för det kommer du nog att göra ;)), lägg då till ett par tusenlappar för vettiga minneskort.
 
vi funderar på att köpa en sån här.
kan komma vara extra intressant när jag har en D2x innan jag skaffat mig tillräckligt många större kort (och annars oxå, förstås. kånkar med mig min bärbara dator just nu).

jag pillade lite på en sån här i måndags och blev rejält imponerad.
fantastisk skärpa och enorm display, och snabb som 17.
fixade att visa rawfiler från 1ds mark II på lite knappt 2 sekunder direkt från CF-kortet.
lite stor men går ner i lite större fickor.
otroligt lättanvänd.

kikade lite på nikons nya liknande pryl som är ännu dyrare än epsons, men den sög faktiskt fett.. pyttig skärm, rent ut sagt förj*vla dålig bildkvalité, krångligt menysystem och rejält långsam.
 
Estethia skrev:
jag pillade lite på en sån här i måndags och blev rejält imponerad.

Törs man fråga var du lyckades pilla på en sådan där? En kollega som ska på en treveckors rundtur i kina försöker få tag på en, men de finns ingenstans,
 
mohei skrev:
Tack Tomas. :)

*ist har ljusmätning med manuella gluggar. Något som bara finns på Nikons "proffshus". Snobbigt tycker jag. Varför ska jag behöva betala jävligt mycket pengar för att kunna använda manuella Nikon-gluggar på en dslr?

Jag har testat D2X och jag gillar den inte. Alldeles för stor och otymplig. Inte undra på att man måste använda VR-optik för att undvika skakningsoskärpa. :)
Begriper inte varför andra tycker att den är ergonomisk. Risken att få diskbråck, nackutlöst migrän, nervskador i händerna osv kallar inte jag ergonomi.

Det är ju tack vare tyngden och storleken man slipper skakoskärpa. D70 och D100 är svårare att hålla still vid längre slutartider.

/ Leif
 
Estethia skrev:
vi funderar på att köpa en sån här.
kan komma vara extra intressant när jag har en D2x innan jag skaffat mig tillräckligt många större kort (och annars oxå, förstås. kånkar med mig min bärbara dator just nu).

jag pillade lite på en sån här i måndags och blev rejält imponerad.
fantastisk skärpa och enorm display, och snabb som 17.
fixade att visa rawfiler från 1ds mark II på lite knappt 2 sekunder direkt från CF-kortet.
lite stor men går ner i lite större fickor.
otroligt lättanvänd.

kikade lite på nikons nya liknande pryl som är ännu dyrare än epsons, men den sög faktiskt fett.. pyttig skärm, rent ut sagt förj*vla dålig bildkvalité, krångligt menysystem och rejält långsam.

Jag har aldrig använt ett sånt lagringsmedia. Hur gör man vid överföring av bilderna? Är det bara att plugga i kamerans USB kabel och bilderna förs över direkt? Eller ska man gå via en laptop?

/ Leif
 
Bent C. skrev:
Man trycker i CF-kortet, trycker på en knapp ett par gånger, och det är klart och fixat.

Aha! Jag är väl för nyvaken för att tänka logiskt. Man tar naturligtvis ur kortet ur kameran, och använder det direkt i lagringsmediat.
Tackar för svar på en "dum" fråga.

/ Leif
 
Knutte K skrev:
Tror vi hamnade lite "of track" i diskussionen. Vilka tunga argument skall ja hävda för t.ex hustrun, som inte är teknikfreak men fotointresserad?

Inget verktyg är bra som inte betalar sig tillbaka. Så räkna hur och hur länge, kommer din kamera ta tills den betalt sig tillbaka.
 
leffep skrev:
Det är ju tack vare tyngden och storleken man slipper skakoskärpa. D70 och D100 är svårare att hålla still vid längre slutartider.

/ Leif

Nej, det är tyngden och storleken som orsakar skakningsoskärpan. Musklerna börjar ju att darra. :)
Att kunna hålla kameran still under längre exp.tider beror inte på huset utan på fotografen.
 
Såhär ska mitt inlägg vara. :)

Nej, det är tyngden och storleken som orsakar skakningsoskärpan. Musklerna börjar ju att darra. :)


D2X är alldeles för tung tycker jag. Det är inget kul att plåta med den eftersom jag knappt orkar hålla hus + objektiv uppe vid ögat en längre stund. Det funkar hyfsat med t ex en 50mm på men inte med VR-zoomen.
D2X är ett hus som kräver stativ. Jag plåtar inte med stativ eftersom jag inte gillar att bära på tunga saker. Jag vill också ha friheten att fladdra omkring med kameran och plåta lite här och där.
Mitt sätt att plåta, ofta har jag kameran vid ögat och väntar på att något ska hända, kräver en lätt kamera.
Jag är jättelycklig över att min kameraväska knappt väger nåt nu trots kamerahus och 3-4 manuella fasta gluggar.
 
mohei skrev:
Såhär ska mitt inlägg vara. :)

Nej, det är tyngden och storleken som orsakar skakningsoskärpan. Musklerna börjar ju att darra. :)


D2X är alldeles för tung tycker jag. Det är inget kul att plåta med den eftersom jag knappt orkar hålla hus + objektiv uppe vid ögat en längre stund. Det funkar hyfsat med t ex en 50mm på men inte med VR-zoomen.
D2X är ett hus som kräver stativ. Jag plåtar inte med stativ eftersom jag inte gillar att bära på tunga saker. Jag vill också ha friheten att fladdra omkring med kameran och plåta lite här och där.
Mitt sätt att plåta, ofta har jag kameran vid ögat och väntar på att något ska hända, kräver en lätt kamera.
Jag är jättelycklig över att min kameraväska knappt väger nåt nu trots kamerahus och 3-4 manuella fasta gluggar.

Hur långa slutartider kör du på fri hand annars då? En sekund sen kvittar det väl vilken kamera man har.
Jag tror att du behöver träna lite om du inte klarar hålla två kilo vid ditt öga en längre tid.
=)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.