Annons

Varför bör jag byta upp mig till en Nikon D2X?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bearded skrev:
Johan, har kollega som jobbar med D100...är inte det vad du kallar proffshus...??

Nä, men han är väl att betrakta som proffs eftersom han har fotografi som profession.

De hus som benämns som proffshus här och i handeln är just de hus med inbyggt, fast batterigrepp. Och nu talar jag om de digitala varianterna.

Eller är det fotografen som är oproffsig??

Kanske det ;)
Att vara proffs säger egentligen inget om kvalite'n på det utförda arbetet.

Alltså ... oproffsigt av tillverkarna att beröva proffsen känslan att vara proffs även utan fast batterigrepp i proffshusen ;)

/Johan, data- telecom-proffs :)
 
.Z. skrev:
Tycker det är helt rätt av dem att göra på det viset. Kände på D2X för några veckor sen & den ger en mycket homogen & stabil känsla jämfört med om greppet hade skruvats på.

//Larsa

Men vad säger de som inte gillar den ev. klumpighet de upplever med batterigrepp?

Ungefär som att en viss typ av bil inte går att köra utan specialgrepphanskar :)

/Johan
 
Jag tycker du ska köpa den! Jag kommer själv att köpa en. Jag är en glad amatör som tjänar marginellt på mina bilder men ibland måste känslan och rolighetsfaktorn få bestämma! Jag kände på en och vips så var jag kär! Visst kan man få mycket annat kul för de pengarna men råkar man ha pengarna över och känner för kameran - ja köp den då!

Jag har däremot en praktisk fråga (är jag i fel tråd så lotsa gärna mig rätt!)

Hur öppnar jag NEF-filerna från D2X? Jag har idag PS CS som jag "framkallar" mina D70-bilder i. Har även Nikon Capture men det är otroligt långsamt. Går det inte att öppna D2X nef i PS CS? Går det i CS2 eller måste jag använda Nikon Capture? Hur gör ni som har D2X för att få ett bra arbetsflöde?
 
Att vara proffs säger inget om.....men snälla du, åta dig ett jobb åt en reklambyrå eller åk på ett OS åt en blaska...så får vi se, att plåta det man själv vill utan press...ja ja....utan tidspress utan pengar inblandade..bara att få nåt åt sig själv......!
 
Bearded skrev:
Att vara proffs säger inget om.....men snälla du, åta dig ett jobb åt en reklambyrå eller åk på ett OS åt en blaska...så får vi se, att plåta det man själv vill utan press...ja ja....utan tidspress utan pengar inblandade..bara att få nåt åt sig själv......!

Att vara proffs betyder att man har något som sin profession. Men vi förväntar oss, givetvis, att det medför en viss kvalitet.

/Johan
 
Bearded skrev:
Mickael köp Canon så får du inga problem, varken med AF eller program eller service!

Har aldrig haft problem med något av de du nämner. Dock KAN det bli problem med RAW-konverteringen beroende på vilket svar jag får. För mig spelar Nikon eler Canon ingen roll - du måste dock välja ett system!
 
Johan..du tycker alltså att jag inte står för och inte tar bilder med kvalitet??

Du då kan ni ha det här forumet för er själva!
Att jag jobbat så länge och ...och inte tagit bättre bilder..???

Hur fan har jag då tjänat så mycket på dessa år..?
På skit...eller?

Ta du kontakt med alla tidningar och byråer i Sverige och utomlands och fråga dom...!

Gonatt!
 
hansen2 skrev:
Men vad säger de som inte gillar den ev. klumpighet de upplever med batterigrepp?

Ungefär som att en viss typ av bil inte går att köra utan specialgrepphanskar :)

/Johan

Dom får väl köpa nåt annat :)

Se det inte som att kameran har ett inbyggt vertikalgrepp, se den som en helhet med god ergonomi. Storleken får man på köpet & om du frågar målgruppen som köper denna kamera så har jag en känsla av att dom föredrar den på detta vis, eller? Vad säger ni som använder den?

//Larsa, som beställt en sådan här med vertikalgrepp...
 

Bilagor

  • dynax7d_verticalgrip fs.jpg
    dynax7d_verticalgrip fs.jpg
    40.9 KB · Visningar: 255
Bearded skrev:
Johan..du tycker alltså att jag inte står för och inte tar bilder med kvalitet??

Du då kan ni ha det här forumet för er själva!
Att jag jobbat så länge och ...och inte tagit bättre bilder..???

Hur fan har jag då tjänat så mycket på dessa år..?
På skit...eller?

Ta du kontakt med alla tidningar och byråer i Sverige och utomlands och fråga dom...!

Gonatt!

Du har ju otroliga bilder här på fotosidan, och dina pressbilder är säkert lika bra.

Jag skulle tro att Johan menade att man kan vara proffs (i meningen att ha fotografering som yrke) utan att vara bra på det. Och det kan man ju - t.e.x. skolfotografer är inte alltid speciellt bra på fotografering. Oftast är det väl dock så att man inte är proffs särskilt länge om man inte är bra på det man gör.

/Anders som inte längre är proffs ... hmm...
 
Bearded skrev:
Johan..du tycker alltså att jag inte står för och inte tar bilder med kvalitet??

Du då kan ni ha det här forumet för er själva!
Att jag jobbat så länge och ...och inte tagit bättre bilder..???

Hur fan har jag då tjänat så mycket på dessa år..?
På skit...eller?

Ta du kontakt med alla tidningar och byråer i Sverige och utomlands och fråga dom...!

Gonatt!

Stopp och belägg!!

Du har grovt missuppfattat vad jag menat/skrivit. Jag har endast talat om orden proffs, proffskameror osv. Jag har inte avsett enskilda individers prestationer. Tittar jag på dina bilder kan jag klart och tydligt se att du levererar bilder av hög kvalitet.

Bläddra tillbaka så ser du nog vad jag menat.

Tyckte väl att du var lite väl aggressiv men nu förstår jag varför :)

Ber om ursäkt om jag varit otydlig!

/Johan
 
Förstår inte varför alla trådar ska sluta med en diskution om vem som är proffs och vem som är amatör.

Men ett proffs här på sidan vet jag om och det är Björn Gester... Har man sett hans bilder så förstår man. Humor har gubbjäveln oxå ;)
 
.Z. skrev:
Dom får väl köpa nåt annat :)

Se det inte som att kameran har ett inbyggt vertikalgrepp, se den som en helhet med god ergonomi. Storleken får man på köpet & om du frågar målgruppen som köper denna kamera så har jag en känsla av att dom föredrar den på detta vis, eller? Vad säger ni som använder den?

//Larsa, som beställt en sådan här med vertikalgrepp...

Jag tycker D7D verkar vara den dslr som har bäst ergonomi. Riktiga rattar är alltid trevligt och vertikalgreppet ser ut att vara vettigt konstruerat (även om det givetvis blir tätare och stabilare om greppet sitter ihop med kameran).

Jag valde en 20D i stället då jag tycker Canons utbud av objektiv är bättre (för mig), men hanteringsmässigt tror jag Konica Minolta vinner med hästlängder över den.
 
Lugn Johan:)
Inte bråka, vara vänner..visst, jag fattar, är bara lite provokativ....:))

En snäll Björn:))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.