Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför använder majoriteten av proffsen nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fotografer använder kamera

Det verkar faktiskt som vi mer eller mindre har kommit till slutsatsen att fotografer, vare sig de är proffs eller amatörer, använder kamera för att fotografera.

Jag är inte proffs nu, jag är pensionär, och jag har också jobbat med mycket annat än foto. Medan jag var i yrket tog jag de flesta bilderna med en stor maskin som gjorde negativ på papper, och som kopierade dem i maskinen för att få ut passbilder. Jag använde också kameror som Hasselblad och Rolleiflex, och när jag fick tag på en Zenza Bronica blev den min favorit under något år. Jag använde aldrig småformat i yrket, men privat hade jag Olympus Pen F, för att jag gillade den.

Jag tror att yrkesmän är ganska pragmatiska. De använder verktyget som funkar. Det kan vara olika; alla är inte sportfotografer. Några tar mest porträtt, andra kanske ofta plåtar skador som ska dokumenteras, och någon tar bilder av hus och lägenheter som ska säljas. Några fotograferar skolbarn, och andra kanske tar porträttgallerier på företagens anställda. Olika kameror kan passa mer eller mindre bra, men för den som kan jobbet har det sällan särskilt stor betydelse vilket märke det står på verktyget, bara det funkar.

Och funkar gör ju alla kameror. Så den rimligaste slutsatsen är att en fotograf använder kamera.
 
Om nu filming är huvudspåret, och foto inte är så kul, varför köpte du inte en riktig filmkamera istället?? Okunskapsfråga från mig kanske, men jag ser tyvärr inte riktigt logiken.

Tror du missuppfattade min fråga lite där, eller var det jag som var otydlig.

Jag valde alltså canon före nikon just för jag gillar att filma. Jag ville alltså köpa en att fota med. Och det jag menar var att jag älskar att filma/klippa film, och ofta kan jag se fina filmvinklar och tycka att filma skulle kunna bli riktigt snyggt där jag är. Och därav vilja göra det istället för att fota.

Förövrigt skulle jag köpt den även om jag bara skulle filma. Har testat på en stor canon filmkamera för 40000. Den är väldigt stabil och så, och materialet blir bra, men man kan inte ens jämföra bildkvalitén. Deras systemkameror har en mycket fräschare bild, och har bättre kontrast.
 
Då ska jag genast sluta med det :) Varför stänger du av när du flyger? Det har jag aldrig gjort....

Mest för att jag är en lydig flicka som gör som kabinpersonalen säger (jag stänger också av mobiltelefoner och annan elektronisk utrustning), men om jag skall vara riktigt ärlig glömmer jag nog allt som oftast att stänga av kameran även på flyget (men inte sover jag dåligt för det, i trygg förvissning att kameran själv sover bra där den ligger).
 
Som Canonfotograf använder man aldrig on/off-reglaget, det sköter kameran så bra själv (kameran stänger av sig själv efter inställd tid och aktiveras med tryck på avtryckaren). Så jag förstår faktiskt inte problemet, även om jag har hört kommentaren tidigare. Vad är det hos Nikon-husen som gör att man behöver stänga av/sätta på dem stup i kvarten?

(Okej då, jag använder faktiskt on/off-reglaget när jag flyger med kameran, men aldrig annars.)

För att slippa oönskade bilder tagna "från höften" eller i väskan, eller i baksätet när den rullar runt. Händer det aldig med en canon?

F ö sitter Nikons on-knapp så bra till att du slår på den med avtryckarfingret precis när du ska trycka av om du haft kameran avslagen pga transport.
 
F ö sitter Nikons on-knapp så bra till att du slår på den med avtryckarfingret precis när du ska trycka av om du haft kameran avslagen pga transport.
Lite konstigt att Nikons konstruktörer inte kunde hitta ett vettigare användningsområde för den brytaren. Jag menar, postitionen är ju genial -- men varför slösa bort den på den knapp på kameran man använder allra minst!?!
 
Lite konstigt att Nikons konstruktörer inte kunde hitta ett vettigare användningsområde för den brytaren. Jag menar, postitionen är ju genial -- men varför slösa bort den på den knapp på kameran man använder allra minst!?!

Det är väl snarare så att om man behöver den ska det vara jättelätt att använda den. Det kan vara brått...
 
Fattar inte snacket om att nikon ligger bättre I handen. Testade både nikon d3100 och d5100 idag. Man måste ju hålla kameran med endast fingrarna. Tummen kommer liksom på ratten där uppe, finns inget vettigt ställe att ha den på. Canon d60 däremot.. Där snackar vi perfektion!
 
Fattar inte snacket om att nikon ligger bättre I handen. Testade både nikon d3100 och d5100 idag. Man måste ju hålla kameran med endast fingrarna. Tummen kommer liksom på ratten där uppe, finns inget vettigt ställe att ha den på. Canon d60 däremot.. Där snackar vi perfektion!

Har du hållit i någon annan än nybörjarkamerorna?
 
Nu finns det ju både olika kameramodeller, olika händer och olika tycke och smak ... vad är så svårt att fatta med att några gillar ett märke/ modell och andra gillar något annat? ;-)
 
Fattar inte snacket om att nikon ligger bättre I handen. Testade både nikon d3100 och d5100 idag. Man måste ju hålla kameran med endast fingrarna. Tummen kommer liksom på ratten där uppe, finns inget vettigt ställe att ha den på. Canon d60 däremot.. Där snackar vi perfektion!

Kan hålla med om att konsumentkamerorna som d3000+ d5000+ och d90 etc känns små. Det första jag köpte till min d90 var ett batterigrepp. Nu har jag en d700 och den är katten inte liten Där får t.o.m. jag plats med mina korvfingrar. Där skulle ett batterigrepp bli overkill rent storleksmässigt. Dessutom bidrar vikten i kameran också till en vettigare känsla
 
Kan hålla med om att konsumentkamerorna som d3000+ d5000+ och d90 etc känns små. Det första jag köpte till min d90 var ett batterigrepp. Nu har jag en d700 och den är katten inte liten Där får t.o.m. jag plats med mina korvfingrar. Där skulle ett batterigrepp bli overkill rent storleksmässigt. Dessutom bidrar vikten i kameran också till en vettigare känsla

D700 utan vertikalgrepp, då hamnar ju kanten i handflatan ;-)

Näe, det får sitta på jämt. Har inget batteri i det för att hålla nere vikten.
 
D700 utan vertikalgrepp, då hamnar ju kanten i handflatan ;-)

Näe, det får sitta på jämt. Har inget batteri i det för att hålla nere vikten.

Nejdå.. fast det är klart, har man dasslock så har man.. :p
Var lite orolig över detta innan jag fick min d700 levererad men när jag greppade den känden den faktiskt klockrent. Men vi är ju alla olika och smaken är som baken :)
 
Jag såg på en fotbolls match (ovanligt för mig. . .) men jag kollade på alla fina kameror vid kanten med sina monopod stativ (ingen hade trebent) men det var ungefär lika många Nikon som Canon. Men jag tror jag till och med såg någon enstaka pentax eller om det var sony (ej nikon/canon i alla fall). Så som många sa att canon användes mest för ett tags sen och att nikons används mest nu och sådant det tror jag inte på.
 
Nikon D700 är en fin ,kamera, men känns som en vedklump I mina händer, bara av den anledningen skulle jag aldrig köpa den, samtidigt som vissa tycker den perfekt, går inte att argumentera kring detta då alla tycker olika.
 
Fattar inte snacket om att nikon ligger bättre I handen. Testade både nikon d3100 och d5100 idag. Man måste ju hålla kameran med endast fingrarna. Tummen kommer liksom på ratten där uppe, finns inget vettigt ställe att ha den på. Canon d60 däremot.. Där snackar vi perfektion!

Ja precis... för 1100D är ju massiv... Anledningen till att jag aldrig ens övervägde 450D (och istället siktade på 40D) var just att förnämnda kändes som om den var gjord för barn storleksmässigt.
 
Kan hålla med om att konsumentkamerorna som d3000+ d5000+ och d90 etc känns små. Det första jag köpte till min d90 var ett batterigrepp. Nu har jag en d700 och den är katten inte liten Där får t.o.m. jag plats med mina korvfingrar. Där skulle ett batterigrepp bli overkill rent storleksmässigt. Dessutom bidrar vikten i kameran också till en vettigare känsla

D80/D90 känns ju knappast mindre än 40D (som var samtida), hade det varit fallet hade jag inte överhuvudtaget övrvägt D80 (som jag valde i slutändan) :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.