Annons

Varför använder majoriteten av proffsen nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
För några år sedan dominerade nog Canon stort. Såg man på pressläktaren var det alltid ett hav av vita (Canon) objektiv. Canon låg hela tiden ett litet litet snäpp före Nikon.

Sen kom väl Nikons D3 riktigt lägligt med Canons "problemkamera" 1DMKIII, samtidigt med fantastiskt skarpa vidvinkelzoomen som skåpade Canons 16-35 och sen den klockrena 200-400.

Skulle inte säga att Nikon tog över proffstronen, men att dom kom ikapp.

Sen som någon sa, visst att utrustningen inte gör fotografen, men nog vill ett proffs använda så bra utrustning som möjligt för att få bästa möjliga resultat.

Inte köper en hantverkare sina verktyg på Jula, eller en proffsmålare sämsta duken och penslarna på Toys R Us..
 
Proffs ?

Men det hela beror väl vem vi vill benämna som Proffs.
Gillar vi bilderna så tycker vi fotografen är "Proffs"
Personligen så tycker jag att en fotograf som är kreativ som jobbar för att få till en bild som behagar ( ingen snapshoot alltså) mig är en bra fotograf.
Pressfotografer som fotograferar svältande barn i Afrika har jag inget över för som fotografer.
Dett är ungefär som att fotografera vitsippor på våren i Sverige på våren. Jag menar inte att jag inte lider med barnen i Afrika, men lidandet i ett land långt borta slår högt, och många tycker därmed att det är fantasiska bilder,
Vad jag menar är, jag uppskattar inte deras BILDER,
I övrigt lider jag med deras missär.
 
Senast ändrad:
Jag använder det i två situationer. När jag byter minneskort och när jag byter batteri :)

Vi Canonfotografer behöver inte bry oss om att stänga av kameran ens vid dessa tillfällen, detta då kamerahusen är utrustade med lägligt placerade strömbrytare i luckorna så att kameran stängs av automatiskt när luckan öppnas.
 
Jag har talat med kollegor runt om i Sverige och det finns ett antal orsaker att tidningar/bildbyråer
väljer Nikon

1, fler skarpa bilder från evenemang som hockey, fotboll etc . bättre AF
2, bättre höga isoegenskaper/mindre brus
3,tillförlitligare blixtbilder
4.enklare med trådlös överföring
5.Autoiso som fungerar, välj tex kort slutartid för snabba rörelser och en f-tal (följa en fotbollsmatch där halva planen ligger i sol andra delen i skugga
6.objektiv 14-24 24-70 70-200 200-400
 
Men det hela beror väl vem vi vill benämna som Proffs.
Gillar vi bilderna så tycker vi fotografen är "Proffs"
Personligen så tycker jag att en fotograf som är kreativ som jobbar för att få till en bild som behagar ( ingen snapshoot alltså) mig är en bra fotograf.
Pressfotografer som fotograferar svältande barn i Afrika har jag inget över för som fotografer.
Dett är ungefär som att fotografera vitsippor på våren i Sverige på våren. Jag menar inte att jag inte lider med barnen i Afrika, men lidandet i ett land långt borta slår högt, och många tycker därmed att det är fantasiska bilder,
Vad jag menar är, jag uppskattar inte deras BILDER,
I övrigt lider jag med deras missär.

Ett "proffs" är väl ändå en som har foto som sitt yrke? Vad skulle annars begreppet "proffs" betyda?
Sen delar jag självklart ditt lidande med utsatta barn i Afrika, och givetvis på andra ställen också, men samtidigt har pressen en viktig uppgift att upplysa omvärlden vad som pågår och därigenom kunna påverka situationen. Massmedia har idag en enorm makt och bilderna tagna av dessa fotografer är viktiga i sitt sammanhang även om dom återspeglar elände och lidande.
 
... Märkte att det kanske inte är så bra att fota med en kamera som jag köpte mest för att filma med, då jag hela tiden ser filmvinklar I allt och tycker att det här med foto inte är något kul I jämförelse med att filma med en canon...

Om nu filming är huvudspåret, och foto inte är så kul, varför köpte du inte en riktig filmkamera istället?? Okunskapsfråga från mig kanske, men jag ser tyvärr inte riktigt logiken.
 
Om nu filming är huvudspåret, och foto inte är så kul, varför köpte du inte en riktig filmkamera istället?? Okunskapsfråga från mig kanske, men jag ser tyvärr inte riktigt logiken.

Börjar bli en klassisk fråga nu på FS ;) kanske borde behövas en sticky thread med rubriken "dslr kan vara riktigt bra för film".
 
På tal om AF . Det finns historier från OS i Peking angående Canons AF problem som har berättats på pressfotografsmöten , en känd Svensk sportfotograf tröttnade på att se sina egna bilder tagna med sin Canonutrustning vara oftast oskarpa i jämförelse med kollegorna som fotade med Nikon D3 . Fotografen lämnade in sina Canon utrustning tre gånger till Canons servicetekniker för att få utrustningen justerad,
Inget hjälpte, när han påtalade problemet för tredje gången fick han svar från en av teknikerna i Canons servicetält - what do you expect it is a Canon.
Fotografen vandrade då över till Nikon och hämtade ut en Nikonutrustning och han har sedan dess använt Nikon.

På det stora hela så har nog Canon varit sig lite för styva i korken och med tanke på att Canon ännu inte har svarat upp med någon ny sensor gentemot Sonys/Nikons sensorer så är nog Canon lite skakade över att så många har gått över från Canon till Nikon, för ett antal år sedan vallfärdade Nikonfotografer över till Canon
 
Filmsekvenser efterfrågas allt mer och mycket krut kommer att läggas på att just filmning skall underlättas
 
Filmsekvenser efterfrågas allt mer och mycket krut kommer att läggas på att just filmning skall underlättas

Fast på den punkten ligger Nikon (för närvarande) klart efter Canon när det gäller val och inställningsmöjligheter, vilket är lite märkligt med tanke på att t.ex. Nikons D7000 är flera år nyare än Canons 7D.

Fast det beror kanske i sin tur på att Sony nästan missade DSLR-video fenomenet helt, Nikon och Sony kämpar säkert tillsammans för att ta ikapp Canons (och kanske än mer Panasonics) nuvarande försprång på videoområdet.
 
Vi Canonfotografer behöver inte bry oss om att stänga av kameran ens vid dessa tillfällen, detta då kamerahusen är utrustade med lägligt placerade strömbrytare i luckorna så att kameran stängs av automatiskt när luckan öppnas.

Då ska jag genast sluta med det :) Varför stänger du av när du flyger? Det har jag aldrig gjort....
 
Undrar just hur seriösa ni , är som hela tiden kommenterar olika fabrikanters produkter. Är det inte den egna förmågan oavsett produkt, som fäller avgörandet. Träna mina " herrar " och resonera sedan.

Mvh

Ne

Vi har den ”debatten” (dvs Canon vs Nikon) rätt ofta här på mitt jobb i multimediabranschen där det sker en hel del bildproduktion – och Nikon har hittills fått dominera.

Jag är själv Canon-fotograf (som amatör, sysslar inte med foto i jobbet) men jag har som hängiven amatör hållit mig till Canon ända sen sent 60-tal, först analogt och numera digitalt. Jag har alltid varit nöjd med Canons produkter – tror iofs att Nikon är precis lika bra men jag har vant mig vid Canons sortiment, har följt utvecklingen hos Canon under många år och känner mig hemma med deras kamerahus och objektiv.

Möjligen kan det ev vara så att Nikon som företag behandlar även konsumenter/amatörfotografer bättre? För Canon verkar det vara konsumenterna (stort antal amatörfotografer?) som ska dra in dom stora pengarna, och jag önskar att man från Canons sida skulle värdesätta en märkestrogen amatör som jag och ”belöna” (*) sådana bättre.

Och till sist – Nikon kanske behandlar även proffsfotograferna bättre – bättre avtal, service och större lyhördhet för fotografernas önskemål och behov.

*) Blev nekad Cash-back från Canon för några år sedan då jag köpte nytt dyrt digitalt kamerahus och 2 originalobjektiv bara 2 dagar innan Cashback-kampanjen började gälla… Dom var stenhårda och det var nära att jag då gick över till Nikon i ren besvikelse!

Jag vet inte – Canons kameror och objektiv passar mina behov och om jag hade startat med Nikon i slutet av 60-talet hade jag förmodligen varit Nikon trogen istället.
Mvh
/B
 
Om nu filming är huvudspåret, och foto inte är så kul, varför köpte du inte en riktig filmkamera istället?? Okunskapsfråga från mig kanske, men jag ser tyvärr inte riktigt logiken.

För att en med samma bildkvalite ligger runt 100tkr.
Gör en snabb google så får du mera kunskap.

Du är inte den första som frågat.
 
Hej.

Har märkt på sista tiden när jag läst på internet, kollat på klipp och varit på tillställningar (bröllop exempelvis) att majoriteten av de som har foto som jobb använder nikon.

Varför är det så?
Vad är bättre med nikon än exempelvis canon? (inte meningen att detta ska bli en vs tråd, men vill gärna få svar på frågan)

Mvh

Det vore intressant med lite riktig statistik som grund för din upplevelse..
När jag ser tv-sändningar från fotbollsmatscher eller andra offentliga händelser ser jag horder av fotografer och skogar av vita teleobjektiv. Har Nikon också vita objektiv?


Petter ...
 
På tal om AF . Det finns historier från OS i Peking angående Canons AF problem som har berättats på

På det stora hela så har nog Canon varit sig lite för styva i korken och med tanke på att Canon ännu inte har svarat upp med någon ny sensor gentemot Sonys/Nikons sensorer så är nog Canon lite skakade över att så många har gått över från Canon till Nikon, för ett antal år sedan vallfärdade Nikonfotografer över till Canon

Precis så är det. Produktutveckling och andra kreativa idéer t ex inom garanti och support får proffsen att välja den leverantör vars sytem kan göra jobbet med minsta möjliga mankemang och till bästa möjliga kostnad.

Precis som i taxisvängen. Ett tag skulle alla köra Saab 9-5 etanol. Inte för att bilarna plötsligt var mycket bättre utan för att någon kreativ marknadsförare lovade ett garanterat återköpsvärde efter 2 år. Sedan var det M-B B-kalss av samma skäl. Sedan lovade Toyota guld och gröna garantier till de som tog ut en Prius och då vimlade det av Priusar. Sedan var det VW passater med gas som fick garantierna, Nu verkar det vara Volvo som härskar med både garantier och restvärde i kameraväskan.

Det innebär ju inte alltid att det system som proffsen använder nödvändigtvis måste vara bäst för oss amatörer. Vi ställer helt olika krav på både mekanik, support och servicetillgänglighet.
 
Fast på den punkten ligger Nikon (för närvarande) klart efter Canon när det gäller val och inställningsmöjligheter, vilket är lite märkligt med tanke på att t.ex. Nikons D7000 är flera år nyare än Canons 7D.

D7000 är 1 år äldre än 7D, alltså inte "flera år". Petitess kan hända, men rätt ska vara rätt :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.