kiwawa
Aktiv medlem
Fast det är väl egentligen ISO 100, 1/100, f16 som gäller?
Visst, eller Iso 125, 1/125, f16. Eller så tar man tar det som är närmast.
Eller då naturligtvis, Iso 400, 1/500(som är det närmaste på min 500:a) o f16.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fast det är väl egentligen ISO 100, 1/100, f16 som gäller?
Motiv?
Menar du objektiv, eller har Sony tagit exponeringsautomatiken till nya nivåer?
Stenålder eller inte, så är det intressant.
Ni som exponerar manuellt - hur gör ni? Har ni externa exponeringsmätare? Eller kan man öva upp erfarenheten och få till en bra exponering helt manuellt?
Vill komma vidare nu och behöver lite starthjälp. Jag kan se på ett motiv om jag tror att exponeringsautomatiken riskerar att bli lurad och att jag bör justera. Men hur mycket? Hur ser ni det? Erfarenhet? Gissningar?
"Vill komma vidare", skriver du, men som du ser av kommentarerna hittills är det inte så många tillfällen som kräver manuella metoder! Använd kamerans ljusmätare och låt den exponera. Blir det fel, klicka upp eller ner ett par steg och exponera igen. Mer behövs inte! Gå inte över ån efter vatten.
Per.
Jag kör för det mesta på någon av exponeringsautomatikerna, men vill öva upp känslan för manuell exponering och exponeringskompensation - för att utvecklas helt enkelt. Är lite av en purist; vill få det bra på en gång.
Och vill utvecklas - framåt, uppåt och utåt - bara för sakens skull... :-D
Nuförtiden: Mäter på nåt typ gråkort (dvs kan vara nåt annat jag vet hur mycket + det ska vara mot).Ni som exponerar manuellt - hur gör ni?
Jag tycker Sunny 11 passar våra ljusförhållanden bättre. Sen är det ju inte heller så lätt att veta hur mycket man behöver öka exponeringen när det inte är "sunny" eller när solen står lågt.Och som påpekats: Sunny 16 fungerar faktiskt riktigt bra.
Stenålder eller inte, så är det intressant.
Ni som exponerar manuellt - hur gör ni? Har ni externa exponeringsmätare? Eller kan man öva upp erfarenheten och få till en bra exponering helt manuellt?
Vill komma vidare nu och behöver lite starthjälp. Jag kan se på ett motiv om jag tror att exponeringsautomatiken riskerar att bli lurad och att jag bör justera. Men hur mycket? Hur ser ni det? Erfarenhet? Gissningar?
Jag använder det för att jag inte har något val. H-blad har missat att montera A/S/P/fyverkeri/beach/snö o inomhuslägen på sina 500-hus/objektiv
Nja, på den tiden uttrycket myntades var det ytterst få kameror (om ens någon) som kunde ställa in något så udda som slutartiden 1/100 sekund. 1/1000, 1/500, 1/250, 1/125, 1/60, 1/30, 1/15 osv var de tider som gällde.Fast det är väl egentligen ISO 100, 1/100, f16 som gäller?