PMD
Aktiv medlem
Sidoförhållandet är 1:√2.Ett A4 är ungefär så...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sidoförhållandet är 1:√2.Ett A4 är ungefär så...
Nr 2: Avkapade huvuden i porträttbilder.Nr 1: Huvudmotivet utanför bilden.
Nä, tre fält är väl enligt tredjedelsregeln?
Alla tre fälten är förvisso inte lika stora, men å andra sidan är tredjedelsregeln en approximation av gyllene snittet som ju inte går att applicera exakt om man vill ha tre fält av samma storlek.
Vilka då och varför?En hel rad av dessa rödmarkerade bilder följer den tycker jag.
Och bilder som inte har någon komposition kan knappast följa den.
(hur 17 kan en måne vara bland de populäraste bilderna?)
Nr 2: Avkapade huvuden i porträttbilder.
Jag tror inte att jag tycker att fjärdedelar generellt gör en bild bättre, men jag utesluter förstås inte att kan passa bra ibland. Din bild som jag kommenterade är dock inte indelad i fjärdedelar utan i tre ungefär lika breda fält.Tredjedelsregeln säger att en bild blir mer intressant om man lägger motivet längs en linje som utgörs av tredjedelar. Du kanske tycker att en fjärdedel är tillräckligt nära och det tål att diskuteras, men det är inte vad regeln säger.
Det tycks vara ganska vanligt för bilder av kvinnor.Jag har inte problem med att kapa av huvuden. Det är vanligt inom porträttfotografi och det finns tom en regel som föreslår just det: "Fill the frame".
Det tycks vara ganska vanligt för bilder av kvinnor.
Objektifieringen av kvinnor som sker med hjälp av den sortens anonymisering tror jag inte leder till speciellt mycket gott.
Vilka då och varför?
Förklara gärna, annars är det inte lätt att förhålla sig till ditt inlägg.
Thommy
För ordningens skull så gäller Tredelningsregeln (som är det korrekta namnet) inte enbart horisontalt, utan även vertikalt och diagonalt. Den går också alldeles utmärkt att kombinera med centralperspektivet och de radiella linjerna.
Mvh Terje
Var är namnet definierat? Google ger 1000 svar på tredelningsregeln, 8000 på tredjedelsregeln så om namnet är "fel" verkar det vara väl lika etablerat som "bildstöld".
Vertikalt och diagonalt, helst i kombination är rätt självklart men diagonalerna...har du exempel på när det är rätt och när det är fel?
Jag brukar linjer lämna bilden på ett kontrollerat sätt, men visste inte att det fanns en tredjedelstumregel där också.
När det är rätt eller fel? Förstår inte vad du menar, det handlar om att dela i tre delar. Men det finns ingen som säger att du måste agera så, det är enbart en kompositionsform att använda dig av om du vill.
Tredelningsregeln har varit det vedertagna namnet länge, långt innan både Google och Internet. Går alldeles utmärkt att kolla upp, om man vill. Men om du vill kalla det för annat så får du väl göra det. Jag informerade enbart, men bryr mig inte om man nu vill säga annat.
Jag är motståndare till onödigt bråk, men att informera kan ju aldrig vara fel.
Det finns massor av regler och det är svårt att tillämpa alla samtidigt. Några jag gillar och som jag tycker hjälper mig:
+ Klipp inte av lemmar. Jag tycker det är ok om en hand sticker in i bilden, men inte om den försvinner ut...…………...
En sak är i alla fall säker: De allra flesta som tittar på bilder har ingen aning om tredjedelsregeln.
Ja ibland handlar det ju inte bara om det. Jag såg en gång en bild som kvalat in som förslag till årets sämsta bild eller något i den stilen och jag undrar om det inte var i FOTO.
I det fallet satt en man på en kamel och fotografen hade lyckats med konststycket att klippa av huvudet både av mannen och kamelen vid exponeringen. Det goda med bilden var ju att säkert fler än jag aldrig kommer glömma den. Det är mer än man kan säga om de flesta bilder trots som beaktar alla gängse tumregler och konventioner.
Nää och de kanske faktiskt inte heller behöver ha det
Ett A4 är ungefär så...
Decimalkommat sitter på fel ställe. Längden ska i exemplet vara 16,1803 cm.