Vad tror du kom först: Tavlor/teckningar som använde sig av tredjedelsregeln innan någon hade definierat den eller tavlor/teckningar som målades utifrån en nedskriven tredjedelsregel?
Tredjedelsregeln är en förklaringsmodell för att vi ska förstå varför vissa bilder upplevs som "bättre" än andra. Precis som det finns andra förklaringar till varför människan föredrar det ena före det andra.
Man måste givetvis inte följa några regler alls utan skapar utifrån sina egna preferenser. Men vill man förstå hur andra uppfattar bilder är exempelvis tredjedelsregeln en väldigt bra utgångspunkt.
www.bilderavmig.se
Ett inspel till första stycket: Tja man får nog gå långt bak, tusentals år enligt vissa källor för att kunna tro sig "vara fri" från den influensen eftersom "gyllene snittet" fascinerat både matematiker och andra så länge.
Varför sägs en s.k. gyllene rektangel med gyllene snittets relation mellan bas och höjd upplevas som den mest vilsamma för människor? En rektangel som om den har höjden 10 cm då har en längd av 1,61803 cm.
Under 80-talet lärde jag barn i högstadiet att programmera med ett numera halvt bortglömt proceduruppbyggt programmeringsspråk som heter LOGO, som använde s.k. "turtle graphics" - en liten triangel som man kunde styra med direkta anrop eller procedurer man själv skapade och som lämnade spår och mönster efter sig vad den än gick. När staten sedan satsade på datorer i skolan så fick vi de s.k. Compis-datorerna (Comuter in School) och de var utrustade med ett programmeringsspråk som hette Comal. En del av Comal utgjordes av en LOGO-liknande kopia.
Jag har fortfarande en för mig viktig bok (utgiven av Apple 1983) som heter "Discover Apple LOGO, An invitation to the art and Pattern of Nature", av David D. Thornburg. Den gav även mig i då vuxen ålder en klart bättre relation till matematiken.
Författaren till boken skriver:
Rectangels with this aspect ratio often are spontaneously selected as being the most pleasing to the Eye. Why our estethic sence should lead to this conclusion is a mystery.
Hela den boken stimulerar både barn och vuxna att med enkla procedurer och upprepning av dessa upptäcka att naturliga former väldigt ofta kan uttryckas matematiskt och att grundbulten i dessa former ofta är just "gyllene snittet". För en hard core ateist som jag så var det här nog så nära Gud jag lyckats komma.
Så vad kom först hönan eller ägget i den diskussionen är nog svår att svara på om det nu är så att många människor faktiskt har denna estetiska bias inbyggd sedan födseln (kanske). … och vad är det vi tror att vi frigör oss från när vi "ska gå på känslan" (istället för att följa exv. 1/3 regeln som ju faktiskt inte är gyllene snittet i absolut mening utan något lätt avvikande) om vi nu ändå alla sägs ha denna inre estetiska kompass baserad på det "gyllene snittet" på plats, som överstyr vår estetiska smak vare sig vi är medvetna om det eller inte.
Om det ligger någon sanning i detta så borde de som tror sig göra uppror mot estetiska regler, trender och kutym genom att "bejaka sina känslor och låta dessa styra" bli djupt nedslagna
.