epep
Aktiv medlem
foppe skrev:
Som jag skrev tidigare så vet vi alla vad som menas när man hänvisar till PC i folkmun. Men man börjar bli van att se sånna kommentarer i vart och varannat meddelande.
Men absolut, och det blir inte mer rätt för det.
Om man menar windows xp ska man skriva det.
En bärbar arbetsdator som används till alla dagliga göromål, flyttas fram och tillbaka mellan jobb och hemma... Det kan man knappast jämföra en server med Windows 2003.
Nej, det är rätt. Belastningen på en server är betydligt större, och antalet försök att bryta sig in i den i allmänhet likaså. Antalet olika program som körs är däremot mindre och ffa körs mindre antal program som man kan förvänta sig har en sämre kvalitet.
Nu är windows xp inte samma sak som windows 2003, vilket säkerligen är en del av förklaringen, liksom att dessa data anger tillgänglighet och inte uptime.
Å andra sidan, om man ser på netcrafts uptime-sidor så finns det många windows-servrar med upptider över 1 år som tex kör windows 2000.
Vad jag försöker säga med allt detta är att man nog ska akta sig för att lita allt för mycket på anekdotiska beskrivningar av stabiliteten av olika os. Jag har personligen inte så stora problem med stabiliteten i windows xp, windows 2000, linux eller os x. xp, w2000, os x bootas dock om ganska regelbundet, delvis för uppdateringar och delvis för att jag inte vill att de ska dra ström.
Sen så skrev jag aldrig att det är en fördel att aldrig starta om datorn. Men en dator med den uptimen kan man inte kalla annat än stabil.
/F
Det beror på hur man har använt den! Gamla DOS hängde sig med jämna mellanrum. Jag är dock övertygad om att jag skulle kunna få en lång uptime om jag bara använt något enstaka program. Likaså med windows 2k/xp. Windows är inte så förtvivlat instabilt som alla vill hävda. Faktum är att jag på den bärbara win xp-datorn jag just nu sitter vid ALDRIG varit tvungen att boota om pga av att något hängt sig, och jag kan inte heller påminna mig när jag fick göra samma sak med den win2k-dator jag avänder mest. Detta trots att jag har installerat och avinstallerat många program på den. Mina os x-burkar och linuxburkar har också varit stabila.
På arbetet bootar jag mycket sällan om min wxp-dator och på den använder jag många olika program utan några problem. Den datorn kan nog komma upp i upptider runt 100 d innan jag bestämmer mig för att det är dags att boota om. Det brukar jag göra bara därför att jag tycker den har varit igång under lång tid och för att program "skjuts ut" till den så det krävs för att programvaran ska vara aktuell.
Å andra sidan så måste vissa andra wxp-datorer, med ett speciellt program, bootas om dagligen - sannolikt pga minnesläckor i programvaran som körs på dem.
Jag ser i ärlighetens namn inte så enorma skillnader.
/ep