Anddje
Aktiv medlem
Samma Michael More som filmnissen? Tror inte det om du inte missade ett O i efternamnet (Han heter Michael Moore).Graal skrev:
Undrar om det är samma Michael More.....tror nästan det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Samma Michael More som filmnissen? Tror inte det om du inte missade ett O i efternamnet (Han heter Michael Moore).Graal skrev:
Undrar om det är samma Michael More.....tror nästan det?
Återigen Nils, inte särdeles märkvärdigt. De bilder som såldes som silvergelatin är vintage, signerade av Christer. Utskrifterna är samtida och tyvärr då inte godkända av Christer. Även om han varit med vid framställningen av utskrifterna skulle de varit mindre värda, eftersom de inte är vintage och inte p g a att de utskrifter.Graal skrev:
Två av bilderna fanns både som mörkrumsbilder och som utskrifter och utskrifterna kostade bara 1/10 av originalen. Är det inte märkligt? Fanns också som vykort för ett par tior. Ännu märkligare.
Anders Svensson skrev:
.......... Det konstnärliga lär fortfarande sitta i konstnärens tanke........
Graal skrev:
Kanske för att du är en sämre fotograf?
Graal skrev:
Eller som More uttryckte det i artikeln: "What matters now is not showing, but telling."
Kanske räcker det med att ställa ut tankar? Tror faktiskt att det redan är så i ganska stor utsträckning. Bildens formalism och estetik är inte så viktig i dagens trendriktiga fotografi, eller har jag fel?
meLf skrev:
Dock är en analogt kopierad bild oftast lång mer dynamisk än en digital dito.
Och en utskrift från scannat negativ brukar likaså ha en mkt intressantare färgrymd.
Calle Camp skrev:
Jag har gjort en hel del med Hahnemühles WT.
Visst blir det bra, riktigt bra men du ser skillnaden mot ett "handarbete".
Din kompis kanske har fått starr.....
fotor skrev:
Avslutningsvis (i min långa, sömndruckna debut) vill jag kommentera Calles :
"Analog bildframställning= handarbete
Digital bildframställning= industriarbete"
Förstår jag inte alls. Helt oförståeligt faktiskt. Var god klargör.
Hehe, det är ingen idé att försöka argumentera med Stefan om dessa spörsmål, det är ju en del av hans marknadsföring att förklara det digitalas förträfflighetCalle Camp skrev:
Jag har gjort en hel del med Hahnemühles WT.
Visst blir det bra, riktigt bra men du ser skillnaden mot ett "handarbete".
Din kompis kanske har fått starr.....
Har jag någonsin sagt att man inte kan göra snygga printar analogt? Nej, eftersom jag vet att det går att göra fantastiskt snygga printar analogt. Jag känner många som gör fantastiskta printar. Men jag vet också att det går att göra riktigt snygga printar digitalt.alf109 skrev:
Hehe, det är ingen idé att försöka argumentera med Stefan om dessa spörsmål, det är ju en del av hans marknadsföring att förklara det digitalas förträfflighet
alf109 skrev:
Hehe, det är ingen idé att försöka argumentera med Stefan om dessa spörsmål, det är ju en del av hans marknadsföring att förklara det digitalas förträfflighet
Blir lite som att försöka förklara för Bill Gates varför man föredrar Mac.
Calle Camp skrev:
Förstår du vad ett handarbete är, eller är du för ung
alf109 skrev:
Hehe, jag tror du slåss med väderkvarnar här Nils, säger som Stenmark "det går inte att förklara för dom som inte begriper".
När jag läste ditt tidigare inlägg om maskinell framställning var jag övertygad om att du var utrustad med en stor portion humor. Men om detta inte var ett skämt så är jag rädd att Stenmarks citat håller, och i så fall även liknelsen med väderkvarnen. Jag menar om man står så långt ifrån varandra vg grundsynen på fotografi finns knappast några förutsättningar för att mötas.fotor skrev:
Också det här är ganska onödigt. Är det inte diskussioner som är intressanta i ett forum? Att väga och tala om vår uppfattning kring saker och ting? Och bör man då inte hålla sig till någon slags argumentation?
Nils förklarar vad han menar och jag skall ytterligare förklara vad jag menar. Då krävs det inlägg fram och tillbaka. Att vi inte håller med varandra är kanske redan klart, varför vi inte gör det är väl det som är intressant? Det handlar alltså inte om några väderkvarnar.
.. och sov gott!
alf109 skrev:
Jag menar om man står så långt ifrån varandra vg grundsynen på fotografi finns knappast några förutsättningar för att mötas.
Jag tog förgivet att man med följande citat skämtade:Anders Svensson skrev:
Alltid denna konsensus-sjuka.
I en artistisk "ensamvargs"-verksamhet borde man ju kunna få ha en apart åsikt utan större problem. Givetvis skall man få framföra sin åsikt, gärna kraftfullt. Det enda man bör avhålla sig från är väl i så fall förklenande omdömen om andra. Ett inlägg som går ut på att "Jag trodde att du skojade, men om du inte gör det gäller inte din åsikt" är ju inte särskilt fruktbart, om man säger så.
Trots att jag är gammal SV-entusiast och mörker(s)labbare förstår jag heller inte riktigt hur det (högst eventuella) problemet skall definieras. Kan man nå sitt önskade resultat finns det väl inga problem. Min misstanke (efter att, så smått ha börjat tränga in i de digitala bildbehandlingsmöjligheterna) är att det finns mycket att lära och MYCKET stora möjligheter.
Jag tror (som vanligt) att man måste vara vaksam på skillnaden mellan "jag kan inte" och "man kan inte".
Problemet är väl mest det om någon analogist, som så många gånger har skett i denna tråd, hävdar den analoga bildens överlägsenhet blir jag rätt trött. Bara för att man inte har sett bra digitala bilder behöver det ju inte innebära att det inte existerar. Jag har aldrig någonsin hävdat att analoga bilder är ett underlägset medium, tvärtom. Jag vet att det går att göra fantastiska analoga bilder, med lyster, djup och valörrikedom. Men jag vet också att det går att göra det med digitala utskrifter. Då blir jag rätt trött att höra att det är maskinellt, att det aldrig kan matcha en »handgjord« bild. Jag kan räkna upp ett antal trådar där analogister hävdar hur uruselt digitala bilder är.alf109 skrev:
Och jag tycker mig märka att så fort det i en "analog" tråd diskuteras om hantverket runt en analog papperslopia så rycker alltid någon digital missionär in för att överföra de avfallna till den rätta tron, och sedan är den analoga vs digitala diskussionen i full gång.